انتشار 5 مقاله برگزیده همایش پژوهش‌های قرآنی در مجلات علمی

حجت الاسلام اکبری با بیان این که از میان 30 مقاله برگزیده این همایش، پنج مقاله به عنوان مقالات برتر معرفی و تجلیل خواهند شد، گفت: این مقالات در مجلات علمی و پژوهشی نیز به چاپ می‌رسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام محمد اکبری، دبیر علمی همایش پژوهش‌های قرآنی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان این که این همایش صبح روز پنجشنبه، 16 خردادماه، هم‌زمان با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این مقاله پژوهش‌ها و مقالات برتر اندیشمندان داخلی و خارجی معرفی و تجلیل می‌شوند.

 

وی با عنوان این مطلب که در دبیرخانه همایش پژوهش‌های قرآنی بیش از 500 مقاله و پژوهش قرآنی از ایران و سایر کشورهای اسلامی دریافت شده است، افزود: از میان مقالات رسیده به همایش 30 مقاله به عنوان مقالات برگزیده انتخاب می‌شوند، اما در روز اختتامیه این همایش، پنج مقاله که بالاترین امتیاز علمی و پژوهشی را دارند، معرفی و تجلیل خواهند شد.

 

دبیر علمی همایش پژوهش‌های قرآنی در ادامه عنوان کرد: پنج مقاله برتر این همایش در مجلات علمی و پژوهشی به چاپ می‌رسند، همچنین در تلاش هستیم تا 25 مقاله باقیمانده از 30 مقاله برگزیده را نیز به ترتیب اولویت‌هایی که دارند، نشر دهیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جوایز صاحبان مقالات برگزیده در همایش پژوهش‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: یکی از خواسته‌های ما و خواسته‌های جامعه علمی و پژوهشی این بوده که میان جوایز همایش پژوهش‌های قرآنی با برگزیدگان مسابقات قرآن تعادل ایجاد شود و مقدار جوایز و هدایایی که به برترین مقالات تعلق می‌گیرد، به جوایز متسابقان نزدیک باشد، البته ما نیز از این خواسته حمایت کرده‌ایم.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به لزوم تعمنیق و توجه به آیات قرآن گفت:تدبر نقش اصلی را در رشد و شکوفایی حیات اعتقادی و عقلی و عبادی مسلمانان دارد.


دبیر علمی هفتمین دوره همایش پژ‍وهش های قرآنی در نشست خبری برگزار این همایش همزنمان با آغاز دومین روز سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن گفت:هیچ مکتبی به اندازه اسلام به تفکر و تدبر تأکید ندارد و از نگاه قرآن اندیشیدن دارای جایگاه رفیع بوده و قرائت و حفظ قرآن بستری باری دسیابی به معارف الهی است که پس از تدبر امکان عمل به آن و در نهایت تبعیت از انوار هدایت الهی صورت می گیرد.


وی افزود: علت توجه زیاد قرآن به مغوله تدبر در آیات تشریعی و تکوینی الهی اهمیت دادن به قوه هویت ساز و ارزشمند انسانی یعنی تعقل است.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به درسالت اصلی برگزاری هفتمین دوره پژوهش های قرآنی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش پژوهش های قرآنی برای ارائه یک هدف یعنی سبک قرآنی و اسلامی که امید واریم در میان اذفراد جامعه جاری و ساری شود.
همچنین تحولات عمده هفتمین دوره همایش های پژوهش های قرآنی نسبت به سال های گذشته حضور مقالات خارجی از 5 قاره جهان بوده که 15 کشور در قالب 30 مقاله آثار اندیشه و تفکر خود را در حوزه قران ارائه داده اند.
 

 

حجت الاسلام اکبری با اشاره به مشارکت حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور در تین همایش تصریح کرد: مشارکت حوزه های علمیه و دانشگاه هایی چون امام صادق(ع)، امام حسین(ع)، رضوی اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، حوزه علمیه قم ، علامه طباطبایی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله اتفاقات جدید در این دوره همایش های پژوهش های قرآنی است.
وی عنوان کرد: از 5 مقاله برتر در روز اختتامیه سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن تجلیل می شود و قطعا این مقالات در نشریه های برتر دانشگاهی به چاپ می رسد. همچنین احتمالا 5 مقاله دوم نیز در نشریات دانشگاهی همچون دانشگاه علوم و فنون معارف اسلامی به چاپ می رسد که به دنبال اخذ مجوز از وزارت علاوم و تحقیقات هستیم تا نشریه تخصصی برای چاپ مقالات پژوهش های قرآنی ارائه دهیم.


حجت الاسلام اکبری با اشاره به افزایش کمی و کیفی جوایز این دوره از همایش پژوهش های قرآنی گفت: امسال برخلاف سال گذشته که 19 مقاله مورد تجلیل قرار گرفتند به 30 مقاله جایزه تعلق می گیرد و به مقاله اول 10 میلیون تومان هدیه اهدا می شود که نسبت به سال گذشته افزایش یافته داست.
 

دبیر علمی همایش پژوهش‌های قرآنی ادامه داد: تلاش داریم تا در این دوره از همایش پژوهش‌های قرآنی میزان جوایز را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهیم و این نابرابری فاحش میان جوایز مقالات برتر با جوایز متسابقان برگزیده در مسابقات بین‌المللی قرآن از بین برود.
حجت الاسلام اکبری با اشاره به تعمیق مقالات هفتمین دوره پژوهش های قرانی عنوان کرد: امسال پژوهش ها در سه قالب مقاله، پایان نامه دکتری و فوق لیانس ارائه شده است که نسبت به سال گذشته از نظر محتوایی رشد قابل توجهی داریم.


وی با اشاره به اهمیت تدبر در قرآن برای دست یابی به عمل به تأکید کرد: برای آنکه مضامین این مقالات و پژوهش ها در جامعه در جایگاه عمل قرار گیرد باید افرادی نخبه مضامین ناب قرآنی را استخراج کنند و بدون تحریف و کاستی ای آن را در میان جامعه انتشار دهند.
شایان ذکر است همتمین دروه همایش پژوهش های قرآنی پنج شنبه 16 خرداد ماه در سالن همایش های احلاس سران کشور های اسلامی و محل برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن برگزار می شود که به 5 مقاله برتر جوایز نفیسی اهدا می شود.
همچنین طی مراسم دیگری در تابستان امسال از سایر مقالات که رتبه های پایین تری را کسب نموده اند تقدیر شده و برای تشویق شرکت کنندگان به پژوهش در حوزه های قرآنی به افراد شرکت کننده در این همایش گواهی اهدا می شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 259793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha