هنرمند قرآنی باید زمینه هجرت جامعه به سوی خدا را فراهم کند

حجت الاسلام محمدی با بیان این مطلب که هنر قالبی اثرگذار برای ارائه اندیشه مکاتب دینی فکری در طول تاریخ بوده است، گفت: هنرمند قرآنی باید زمینه هجرت جامعه به سوی خدا را فراهم کند.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی در آیین اختتامیه نخستین منظومه جشنواره های قرانی آیات برگزاری این جشنواره را بسترساز تحقق آرزوی 30 ساله جامعه قرآنی دانست و گفت: جامعه قرآنی سال ها آرزوی تثبیت جایگاه خود در میان هنرمندان را داشت و خوشبختانه با برگزاری این جشنواره این مهم محقق شده است.

وی با بیان این مطلب که قرآن با مفاهیم ژرف خود بر عقل ها و با هنرش بر قلب ها اثر می گذارد، اظهارکرد: تجارب 32 ساله پس از انقلاب نشان می دهد که هر جا هنر از قرآن بهره گرفته بیشترین آثار را برجای گذاشته و نمونه بارز این ادعا اثرگذاری شگرف آثار انگشت شمار قرآنی تولید شده همچون مجموعه های یوسف پیامبر(ع) و مریم مقدس(س) است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این مطلب که هنر قالبی اثرگذار برای ارائه اندیشه و عقاید بسیاری از مکاتب دینی و فکری در طول تاریخ بوده است، تصریح کرد: غفلت هنرمندان از پرداخت به قرآن در این قالب اثرگذار جای تعجب دارد به ویژه در هنرهایی همچون تئاتر خیابانی، صحنه ای و مخفی که می تواند پیوندی عمیق میان مخاطب با آیات الهی برقرار کند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی برگزاری منظومه جشنواره های قرآنی آیات را برطرف کننده عطش علاقه مندان به خلق هنرهای برگرفته از آیات الهی دانست و بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گذشت بیش از 3 دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با برگزاری منظومه 22 جشنواره ای آیات در 10 بخش بین المللی و 12 بخش ملی گامی موثر در تحقق این هدف برداشته است.

وی اهتمام جدی به فعالیت های قرآنی و توسعه فرهنگ غنی وحی را از رخدادهای شگرف دولت نهم و دهم برشمرد و ابرازکرد: خدا را شاکریم که با برگزاری جشنواره هایی از این دست امروز قرآن در آستانه خروج از مهجوریت قرار دارد.

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر لزوم تمسک به آموزه های قرآن برای مقابله با تهاجم فرهنگی بی امان دشمنان ابرازکرد: دشمن با استفاده از ظرفیت های رسانه ای به ویژه ماهواره ها و ارائه مفاهیم کاذب توانسته جامعه جوان را به سوی خود متمایل کند، بنابراین اگر ابتکار عمل در دست گرفته نشده و مفاهیم وحی ارائه نشود دشمن از فضای آماده سوء استفاده می کند.

وی حضور توامان هنر و قرآن در جامعه را عامل اثرگذاری شگرف بر جامعه دانست و عنوان کرد: ما قرآن را رها نکرده ایم اما آن را مهجورانه اتخاذ کرده ایم، یعنی یا آن را نمی خوانیم، یا در آن تفکر و تدبر نمی کنیم و یا با اخلاص به آموزه هایش عمل نمی کنیم که این امر بسترساز شکایت رسول الله به درگاه الهی در روز حشر می شود.

رییس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور با اعلام برگزاری 8 جشنواره باقیمانده از منظومه جشنواره های قرآنی آیات در 3 ماهه نخست سال 90 گفت: بیش از یکصد هزار اثر قرآنی در رشته های مختلف این منظومه از سوی بیش از 80 هزار هنرمند به دبیرخانه ارسال شده است که بنابر نظر داوران همگی از درجه بالای هنری و فنی برخوردار هستند.

وی با اشاره به ارسال 72 هزار متن، تصویر و انیمیشن به جشنواره بلوتوث های قرآنی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری معاونت های هنری، فرهنگی و سینمایی خود درصدد است تا با اتکا به آموز های وحی بستر تحولات شگرف را در عرصه هنری کشور رقم بزند.

حجت الاسلام محمدی با اعلام انتخاب 3 هزار اثر برتر در بیش از 16 جشنواره این منظومه خاطرنشان کرد: انسان می تواند با اتکا به آموزه های وحی برترین هنرها را به عنوان خلیفه الله در زمین خلق کند، هنرمند باید با هجرت درونی زمینه هجرت جامعه به سوی خدا را فراهم کند چراکه زبان فطرت آدمی زبانی فرامرزی و بین المللی است.

شایان ذکر است، آیین پایانی نخستین منظومه جشنواره های قرآنی آیات سه شنبه، 17 اسفند با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان فرهنگی، هنری، سینمایی و قائم مقام وی در امور قرآنی و جمعی از شخصیت های فرهنگی قرآنی کشور در سالن همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 25982

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha