عناد وهابیت با شیعه در زیارت قبر پیامبر(ص)

خبرگزاری شبستان: بنابر روایات، سیره نقلی و عملی پیامبر(ص) و صحابه و تابعین باید گفت زیارت قبر مبارک حضرت رسول(ص) خالی از هر گونه اشکال و ایراد است و وهابیت این زیارت را به دلیل عناد و ضدیت با شیعه حرام می داند.

حجت الاسلام مهدی اسماعیلی، مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان درخصوص زیارت مسجد النبی و قبر مبارک پیامبر(ص) و شرک دانستن زیارت از سوی فرقه وهابیت گفت: در ارتباط با زیارت حضرت رسول(ص) از اهل سنت روایت داریم که سفر به سه مسجد بیشتر جایز نیست مسجد الحرام، مسجد الاقصی و مسجد النبی. پیامبر(ص) فرمودند: "لا تَشُدُّ الرِحالَ إلّا إلی الثَلاثَه المَسجِد الاحَرام، و المَسجدی و المسجِدالاقصی" (صحیح بخاری، ج 2، ص 136 و صحیح مسلم نیشابوری، ج 4، ص 126)
وی ادامه داد: طبیعتا زیارت خانه خدا را که وهابیت نمی توانند منکر شوند چرا که دستور خدا و نص صریح قرآن است: «وَ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّه َ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ . آل عمران، آیه 97»
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه بیش از 10 آیه در خصوص زیارت خانه خدا داریم که آیه ذکر شده صریح ترین آن است، افزود: در این آیه خداوند امر می کند مسلمانی که سه شرط توانایی مالی، جسمی و قدرت بر طی کردن مسافت دارد، زیارت خانه خدا و به جا آوردن حج بر او است.
وی در ادامه ابراز کرد: اما درباره مسجدالنبی (ص) طبیعتا خود مسجد که موضوعیت ندارد و مقصود از زیارت این مسجد، زیارت کسی است که خانه اش در این مسجد واقع شده و زیارت قبر مبارک ایشان یعنی پیامبر(ص) است.
حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه زیارت مسجدالنبی و قبر پیامبر (ص) یکی از موضوعاتی است که خود اهل سنت آن را باور دارند و در تمام کتاب های روایی و مشهور آنها ازجمله مسند احمد ابن حنبل به آن اشاره شده است، عنوان کرد: نحله ای که امروز به عنوان وهابیت در عربستان حاکم است، با استناد به سخنان این تمیمه در قرن هفتم، که زیارت قبور از جمله زیارت قبر نبی اکرم(ص) را حرام می شمرد، این شبهه را مطرح کردند که فرد وقتی به زیارت پیامبر (ص) می رود و با ایشان سخن می گوید، در واقع خدا را فراموش کرده و این عین شرک است.
وی تاکید کرد: با کنکاش در این شبهه می توان دریافت هدف از مطرح کردن آن مبارزه با اعتقادت، فرهنگ و مذهب کلامی شیعه است چرا که شیعه اعتقاد دارد پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) چهره های شاخص دین هستند که خود ایشان سفارش به زیارت پس از رفتن از این دنیا کرده اند.
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم ق(ع) اضافه کرد: وهابیت در این مسیر تعداد زیادی از شیعیان را در کربلا به شهادت رساندند و این حکایت از آن دارد که هدف اصلی آنها از بین بردن شیعیان و مشرک دانستن  آنهاست.
وی تاکید کرد: در جنگ بدر و احد شهدایی داشتیم که پیامبر(ص) خود به زیارت قبر آنها می رفت؛ از جمله حمزه سیدالشهدا (ع) عموی ایشان که در جنگ احد به شهادت رسید، پیامبر به زیارت قبر ایشان می رفت که این در منابع تاریخی شیعه و سنی به صورت مستند روایت شده است.
حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: از طرفی روایت در تاریخ ذکر شده که حضرت زهرا (س) هر دوشنبه در حضور پیامبر (ص) به زیارت قبر حمزه سیدالشهداء می رفت و پیامبر (ص) حرفی نمی زد و این عمل را تایید می کرد.
وی تصریح کرد: وقتی پیامبر (ص) یا معصوم (ع) در قبال عملی سکوت کنند، به این سیره، سیره امضایی گفته می شود که یعنی مورد تایید شارع بوده و ایرادی بر آن وارد نیست. جالب تر آنکه در همین کتب، اشاره شده که پیامبر (ص) به زیارت شهدا می رفتند و برای آنها طلب مغفرت و شفاعت برای خود در روز قیامت می کردند. بنابراین بر این مساله سیره قولی و عملی از پیامبر (ص) داریم آنجا که پیامبر (ص) می فرمایند: «زوروا القبور فانّه یذکرکم الاخرة» به زیارت مردگان خود بروید همانا این زیارت آخرت را به یاد شما می آورد وبرای شما تذکری است.(سنن ابن ماجد، ج 1، ص 500، حدیث 1569)
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) توضیح داد: اگر چه آیه صریحی درباره زیارت قبور در قرآن نداریم اما در آیات مختلف شاهد هستیم که خداوند به موسی، ابراهیم و نوح سلام می دهد و می فرماید: "سلام علی نوح"، "سلام علی ابراهیم" و "سلام علی موسی". به گفته وهابیت وقتی فردی ازدنیا رفت دیگر جسم او پوسیده و نباید ارتباطی با آن داشت و در واقع کار وی تمام شده است اما این آیات این مساله را رد می کند و وقتی خداوند به پیامبران خود که از دنیا رفته اند، سلام می دهد یعنی ایشان صرف نظر از سلامت جسمی آنها در قبر، روح شان زنده است و این سلام را می شنود و پاسخ می دهد.
وی در ادامه ابراز کرد: اگر از این مسئله هم عبور کنیم، و به عقل رجوع داشته باشیم، عقل می گوید از نظر عاطفی نمی توان با فردی که رابطه نزدیکی با ما داشته و اینک از دنیا رفته، هیچ ارتباطی نداشت، بلکه باید به زیارت قبر او رفته و فراموشش نکنیم. این درباره یک فرد عادی است که عقل حکم به زیارت قبر وی می کند چه برسد به زیارت قبر پیامبر(ص) که از جایگاه والایی برخوردار است.
حجت الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: بنابراین با استناد به روایات، سیره نقلی و عملی پیامبر(ص) و صحابه و تابعین باید گفت زیارت قبر مبارک حضرت رسول(ص) خالی از هر گونه اشکال و ایراد است و وهابیت این زیارت را به دلیل عناد و ضدیت با شیعه حرام می داند و تا آنجا پیش رفته است که وقتی به زیارت مسجدالنبی (ص) مشرف می شویم، پلیس های عربستان اجازه نمی دهند نزدیک به دیوار مسجد شده تا مبادا آنچه آنها غیر مشروع می دانند، مشروعیت پیدا کند.


پایان پیام/

کد خبر 260031

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha