شاخصه انسان مطلوب اجتماعی در آثار سینوی موجود است

خبرگزاری شبستان: علوم انسانی و رفتارشناسی مبتنی بر فلسفه است، ابن‌سینا قطعا به مباحث انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی در آثار خود پرداخته است و شاخصه‌های انسان مطلوب اجتماعی را می‌توان در این آثار جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در نشست "ابن‌سینا پژوهی در ترازوی نقد" گفت: ابن‌سینا یکی از فیلسوفان جهان اسلام و ایران‌زمین است و با اینکه 58 سال بیشتر عمر نکرد اما آثار و برکات زیادی در حوزه منطق، الهیات، طبیعیات، ریاضیات، طب و سایر علوم رایج آن زمان از خود به جای گذاشت و در هر زمینه که وارد شد با استفاده از میراث گذشتگان و ابداعات خود نوآوری پدید آورد.

وی ادامه داد: کتاب تعلیقات یکی از آثار ارزشمند ابن‌سینا است که در زمینه علوم عامه و الهیات به معنای اخص نگاشته شده و نکات پرنقضی در این اثر به چشم می‌خورد، از جمله خداوند در ذات‌اش علم به غیب دارد، یعنی در علم خود به غیر محتاج نیست؛ این نکات ظریفی است که دکتر موسویان در این کتاب به زیبایی متون آن را تصحیح کرده و در اختیار اهل علم گذاشته است.

وی افزود: دکتر دینانی هم در کتاب سخن ابن‌سینا و بیان بهمن‌یار با قلمی روان و دقیق به مباحث معرفت‌شناختی پرداخته و این دغدغه را داشته است که معرفت‌‌شناسی جدا از هستی‌شناسی نیست.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تأکید کرد: احیای آثار حکمی ابن‌سینا مهم‌ترین اقدام است، هنوز بسیاری از رساله‌های این فیلسوف همچون فوایدالحکمه، فلسفه اولی و رساله‌الملائکه منتشر نشده یا کسی آن را تصحیح نکرده است که نسخه‌های خطی آنها موجود است. اگر بخواهیم درباره ابن‌سینا کار کنیم ابتدا باید آثار وی را تصحیح کنیم.

وی عنوان کرد: تدوین نظام‌های حکمی ابن‌سینا از مهم‌ترین فعالیت‌های دیگر است وی به آن پرداخته و برخی آثار او به صورت غیرصریح همچون نظام فلسفه هنر به این نکته اشاره دارد که باید آنها را استخراج کرد.

حجت الاسلام خسروپناه ابراز کرد: استنطاق حکمت ابن‌سینا گام بعدی است که در این زمینه باید برداشت. کلام و متن این فیلسوف را باید نسبت به پرسش‌هایی که فلسفه‌های مضاف امروز در اختیار ما قرار دادند استنطاق کنیم؛ پاسخ تمامی این سؤال‌ها را می‌توان از آثار این دانشمند به دست آورد.

وی با بیان اینکه امروز بحث علوم انسانی و رفتارشناسی مبتنی بر فلسفه است، گفت: ابن‌سینا قطعا به مباحث انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی در آثار خود پرداخته است و شاخصه‌های انسان مطلوب اجتماعی را می‌توان در این آثار جست‌وجو کرد.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران یادآور شد: این فعالیت‌ها اقدامات مهمی است که ابن‌سینای هزار سال پیش را به ابن‌سینای امروز تبدیل می‌کند البته این کار باید با تکیه بر آثار خود وی انجام شود نه اینکه آثارش را تفسیر به رأی کنیم.

شایان ذکر است، نشست «ابن‌سینا پژوهی در ترازوی نقد» دو‌شنبه، 20 خرداد از ساعت 11 تا 12 و 30 دقیقه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 261937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha