مفاتیح الحیات/ مشارکت سیاسی و انتخابات

آیت الله جوادی آملی در مفاتیح الحیات تاکید می کنند: بر مسلمانان لازم است برای تعیین سرنوشت اجتماعی خود، مشارکت سیاسی داشته باشند و در اموری چون انتخابات برای برگزیدن افراد صلاح، باتقوا و کاردان برای اداره امور

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند؛ آیت الله جوادی آملی در فصل دوم"نظام اجتماعی" از بخش سوم کتاب "مفاتیح الحیات" که به «تعامل مردم و نظام اسلامی» اختصاص دارد در خصوص مشارکت سیاسی و انتخابات (صفحه 463) تاکید می کنند: بر مسلمانان لازم است برای تعیین سرنوشت اجتماعی خود، مشارکت سیاسی داشته باشند و در اموری چون انتخابات برای برگزیدن افراد صلاح، باتقوا و کاردان برای اداره امور جامعه و کشور بی تفاوت نباشند.

 

بر مسلمانان لازم است برای تعیین سرنوشت اجتماعی خود، مشارکت سیاسی داشته باشند و در اموری چون انتخابات برای برگزیدن افراد صلاح، باتقوا و کاردان برای اداره امور جامعه و کشور بی تفاوت نباشند چرا که بی تفاوتی در این امور مهم، به اکمیت اشراشر و بدان و کم رنگ شدن ارزش های دینی و رواج ظلم و فساد خواهد انجامید.

 

رسول خدا(ص) فرمود: هرگاه کارگزاران شما اشرار و ثروتمندانتان بخیل باشند و امور زندگیتان با شورا و مشورت سامان نگیرد، درون زمین(مردن) برای شما برتر از زندگی بر روی زمین است.(1)

 

امیر مومنان(ع) درباره تاثیر مشارکت مردم می فرماید: اگر انبوه آن جماعت نبود، یا گرد آمدن یاران حجت را بر من تمام نمی کرد... زمام (حکومت) را بر گردنش می افکندم(حکومت را نمی پذیرفتم)(2)

 

مشارکت سیاسی و بیعت
مشارکت سیاسی گاه به گونه بیعت است، چنانکه حضرت امیر(ع) می فرماید: و اما حق من بر شما این است که به بیعت خود با من (و حضور در صحنه) وفادار و در آشکار و نهان خیرخواه من باشید و هرگاه شما را برای حضور در حصنه خواندم، پاسخ مثبت دهید و هرگاه فرمانتان دادم بپذیرید.

 

نکته:
بیعت از بیع است و در بیع، فروشنده، کالا را در برابر بها می فروشد و دیگر حقی در آن کالا ندارد، مگر با اذن صاحب آن. کسی که بیعت کرد نباید در شئون مملکت بدون اذن حکومت دینی دخالت کند.

 

منابع ذکر شده در کتاب:

1- روض الجنان- ج5- ص126
2- نهج البلاغه، خطبه 3 (شقشقیه)


پایان پیام/

 

کد خبر 262950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha