1430 بقعه در کل کشور میزبان طرح تابستانی نشاط معنوی

معاون فرهنگی سازمان اوقاف از برگزاری طرح تابستانی نشاط معنوی در 1430 بقعه در کل کشور خبر داد و گفت: این طرح در 1280 امامزاده و بقعه متبرکه نیز طرح به شکل مشترک برای خواهران و برادران اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه های طرح تابستانی نشاط معنوی گفت: طرح نشاط معنوی در راستای بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و ارتقاء بنیه اعتقادی و معرفتی آنها و برنامه ریزی منطقی و متناسب با روحیه جوانان و نوجوانان و از طریق استفاده از ظرفیت های موجود در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور برای چهارمین سال متوالی برگزار می شود.

 

حجت الاسلام احمد شرفخانی سوق دادن جوانان و نوجوانان به سوی فعالیت های قرآنی را از دیگر اهداف طرح نشاط معنوی عنوان کرد و افزود: این طرح از 8 تیر و در سطح 1430 بقعه در کل کشور با برنامه های فرهنگی، قرآنی، آموزشی، مهارتی و تفریحی برگزار می شود و 25 مرداد نیز با برگزاری آزمون سراسری به کار خود پایان می دهد البته در برخی امامزادگان این طرح در طول سال نیز ادامه دارد.

وی در رابطه با مقطع سنی مخاطبان این طرح گفت: دانش آموزان دختر و پسر مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مخاطبان اصلی این طرح هستند که در اجرای آن نزدیک به 1500 روحانی از حوزه علمیه قم و سایر استانها همراه با 340 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن ما را یاری می کنند. همچنین از حضور 1200 مربی نیز در اجرای این طرح استفاده می شود.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به تدوین کتابی خاص برای طرح تابستانی جوانان و نوجوانان خاطرنشان کرد: سال گذشته برای نخستین بار در کشور سه جلد کتاب اختصاصی برای طرح تابستانی دانش آموزان طراحی و تدوین شد که استقبال خوبی را در پی داشت و امسال نیز با توجه به تلاقی این طرح با ماه مبارک رمضان برخی از موضوعات آن تغییر یافته و به روزرسانی شده است.

وی افزود: این کتابها از نظر ساختاری روشی کاملاً کارگاهی دارند و توسط کارشناسان مجرب طراحی شده اند که کتاب ویژه مقطع ابتدایی با عنوان «الفبا تا خدا» کتاب مقطع راهنمایی با عنوان «سی نشانه یک راه» کتاب مقطع دبیرستان با عنوان «نردبانها و پرتگاههای زندگی» طراحی شده است.

 

وی در رابطه با نحوه برگزاری کلاسهای آموزشی در طرح نشاط معنوی یادآور شد: کلاسها به صورت مهارتی و کارگاهی در نظر گرفته شده که در کنار آن برنامه های اردویی و تفریحی نیز گنجانده شده است مطالب کتابهای ویژه این طرح نیز شامل مباحث احکام، اعتقادات، داستانهای قرآنی، اهل بیتی، بیان آسیب های اجتماعی، است.

حجت الاسلام شرفخانی در تشریح دلیل برگزاری این طرح در بخشی از بقعه ها و امامزادگان کشور یادآور شد: ما در کل کشور 8 هزار و 51 بقعه و امامزاده داریم که طرح نشاط معنوی تنها در سطح 1430 بقعه برگزار می شود زیرا برخی از امامزادگان ما ظرفیت برگزاری این طرح را دارا نیستند اما در عین حال در برخی از بقاع و امامزادگان کشور که خارج از شهر قرار دارند و از محیط و فضای تفریحی برخوردار هستند این طرح به صورت یک روزه برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: برخی از امامزادگان به صورت خاص برای خواهران و برخی به صورت اختصاصی برای برادران در نظر گرفته شده است که از تعداد کل امامزادگان 68 امامزاده به خواهران و 85 امامزاده به برادران اختصاص داده شده است در 1280 امامزاده و بقعه متبرکه نیز طرح به شکل مشترک برای خواهران و برادران اجرا می شود.

حجت الاسلام شرفخانی حفظ قرآن و پیگیری تربیت حافظ را یکی از سرفصل های اصلی این طرح برشمرد و یادآور شد: علاوه بر حفظ کلی حفظ موضوعی آیات قرآن نیز در این طرح دنبال می شود که در همین زمینه کتابچه ای با 300 موضوع اعتقادی طراحی شده است.

 

حجت الاسلام شرفخانی در اشاره به هزینه و مبلغ احتمالی شرکت در این طرح تصریح کرد: کلاسهای طرح نشاط معنوی به صورت رایگان برگزار می شود اما در برخی از امامزادگان با توجه به شرایط خاص امامزاده موردنظر مجریان طرح می توانند تا سقف 10 هزار تومان از متقاضیان دریافت کنند. وی 8 تیر را آخرین فرصت ثبت نام برای شرکت در این طرح عنوان کرد و افزود: حضور 100 هزار نفر در این طرح پیش بینی شده است.

وی در حاشیه این نشست به برنامه های سازمان اوقاف در ایام نیمه شعبان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اهمیت این روز در جامعه ما جشن نیمه شعبان در سطح 2400 امامزاده در سطح کشور و ترویج فرهنگ مهدویت، پاسخ به شبهات مهدوی و ترویج فرهنگ وقف با موضوع مهدویت برگزار می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه  افزود: برپایی 1500 نمایشگاه در بقاع متبرکه و برپایی خیمه های معرفت در برخی از امامزادگان و به صورت خاص در مسیر قم تا جمکران و احیای شب نیمه شعبان در سطح امامزادگان شاخص از دیگر برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در این ایام است که در همین راستا کتابچه ای با عنوان «از یادش نمی رویم» در 200 هزار تیراژ چاپ شده است که در اختیار عموم مردم قرار داده می شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 265149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha