بن بستی برای بررسی لایحه بودجه 90 وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بن بستی برای بررسی لایحه بودجه 90 وجود ندارد گفت: تنها راه حل برای نهایی کردن لایحه بودجه 90 این است که تعطیلات خودمان را لغو کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شنبه 21 اسفند خود با خبرنگاران با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز در پاسخ به این سوال که با توجه به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 90 شورای نگهبان چه راه حلی را بررسی این لایحه دارد گفت: تنها راه حل این است که برای خودمان تعطیلات را لغو کنیم.

وی اظهار کرد: ما آماده هستیم که هر زمانی که لایحه 90 از سوی مجلس تصویب شود در کوتاهترین زمان آن را بررسی و تصویب کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه بن بستی برای بررسی لایحه بودجه 90 وجود ندارد گفت: خوشبختانه در قانون اساسی راهکارهای همانند یک دوازدهی بودجه یاد و دوازدهمی بودجه وجود دارد که امیدواریم لایحه بودجه 90 تا پایان سال 1389 بررسی شود و اگر نشد با توجه به راهکارهای قانونی که وجود دارد مجلس آنرا بررسی کند.

به گفته کدخدایی قانون اساسی کشورمان به اندازه کافی انعطاف لازم را برای جلوگیری از بن بستها دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی که به قانون جامع انتخابات کشور اشاره داشت گفت: مجلس طرح دو فوریتی را مبنی بر سوابق و تحصیلات کاندیداتوری نمایندگی مجلس تصویب کرده است که تاکنون به دست ما در شورای نگهبان نرسیده است.اما آنچه مهم است این است که ما بارها هم از دولت و هم از مجلس خواسته ایم که هر چه سریعتر قانون جامع انتخابات را تدوین کنند تا ما شاهد اصلاحات پیروزی که نمی تواند تامین کننده جامعه روبه رشد ما باشد نباشیم.

وی ادامه داد: انتظار ما این بود که با توجه به فاصله زمانی ایجاد شده از انتخابات مجلس هشتم نسبت به تدوین قانون جامع انتخابات مجلس اقدامات اساسی تری را داشته باشد که متاسفانه این زمان گذشت و فکر نمی کنم مجلس بتواند در فرصت باقیمانده در سال 90 این قانون را تدوین کند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره زمان و تاریخ برگزاری انتخابات مجلس هم نیز گفت: ما باید انتخابات مجلس نهم را با پشتیبانی و حضور گسترده مردم در سال 1390 داشته باشیم و در این رابطه مذاکراتی با دوستانمان در وزارت کشور داشته ایم که نسبت به تاریخ زمان برگزاری انتخابات تصمیم گیری شود که وقتی به نتیجه قطعی برسیم آنرا اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: سه ماهه نخست سال 90 قطعاً زمانی بندی برگزاری انتخابات و نتایج و بررسی ها را اعلام می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی که به طرح استانی شدن انتخابات در مجلس اشاره داشت گفت: ظاهراً این مصوبه از دستور کار مجلس خارج شده است و در حال حاضر زمان برای اصلاحات قانون انتخابات گذشته است زیرا اگر اصلاحاتی نیز در سال 90 صورت گیرد از جهت نظارتی و اجرایی برای ما این امکان وجود ندارد که با توجه به این اصلاحات انتخابات را برگزار کنیم گرچه از لحاظ قانونی مشکلی وجود ندارد.

کدخدایی در ادامه از جمله مصوبات شورای نگهبان را لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری  ویتنام عنوان کرد و گفت: طرح دو فوریتی افزایش سقف اعتبار مازاد درآمد اختصاصی دانشگاههای علوم پزشکی 13 قانون حمایت از آزادگان مصوب 1368 و طرح اصلاح موادی از قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362 از دیگر مصوبات شورا بوده است.

وی طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی را از دیگر مصوبات شورا ذکر کرد و افزود: اصلاح اساسنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر مصوبات شورا بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: طرح حمایت از افرادی که توسط گروهک های ضدانقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر، کشته و یا معلول می شوند به دلیل اینکه مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد و تبصره 2 آن رفع اشکال نیست.

وی با اشاره به لایحه رسیدگی به تخلفات رانندگی، تصریح کرد: در این لایحه به دلیل اطلاق تصویب آیین نامه در تبصره 2 ماده الحاقی نسبت به مواردی که از وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: طرح دو فوریتی تمدید قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها مصوب 1389 به دلیل اینکه در نظریه شماره 36829/30/88 مورخ 25/9/1388 درخصوص قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها مصوب 1388 اعلام شده است نظر به اینکه طرح دو فوریتی مرقوم موجب افزایش هزینه عمومی می شود و طریق تامین آن نیز معلوم شده است علی هذا این مصوبه خلاف اصل 75 قانون اساسی است.

وی با اشاره به اصلاح اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت: اصلاح این اساسنامه به دلیل اینکه مشخص نیست آیا در تصویب این مصوبه رعایت بند (ی) ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده یا خیر؟ ابهام دارد که پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: اساسنامه صندوق خدمات درمانی به دلیل اینکه مشخص نیست آیا در تصویب این مصوبه رعایت ماده 17 قانونی ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی شد یا خیر؟ ابهام دارد که پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

وی ادامه داد: اساسنامه صندوق توسعه صنایع دریایی به دلیل اینکه مشخص نیست آیا در تصویب این مصوبه رعایت تبصره 1 ماده 1 قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب 1387 شده یا خیر؟ ابهام دارد بعد از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

کدخدایی همچنین با اشاره به لایحه اصلاح قانون معاون یادآور شد: دلیل اینکه موارد متعدد خلاف موازین شروع و قانون اساسی در این لایحه وجود دارد پس از رفع ایرادات در مجلس شورای اسلامی درباره این لایحه اظهارنظر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان همچنین به تعداد هفت نامه از نامه های رسیده از دیوان عدالت اداری رسیدگی کرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 26687

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha