غرب با اسلام‌هراسی طبل جنگ سرد نوینی را نواخت

خبرگزاری شبستان: پس از فروپاشی شوروی، آمریکا و غرب تلاش کردند به دشمنی موهون برای اثبات خود از طریق نفی نظرات دیگران دست یابند. این ناشی از احساس خطر از رشد جمعیت مسلمانان و اسلام‌گرایی در خاورمیانه بود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از کتاب "اسلام‌هراسی در غرب" با حضور حسن هانی‌زاده، کارشناس مسایل خاورمیانه و محمدرضا دهشیری، نویسنده کتاب و جمعی از اصحاب رسانه در خبرگزاری مهر برگزار شد.

محمدرضا دهشیری در این مراسم گفت: این کتاب با این انگیزه نوشته شده که عده‌ای بیان می‌کردند اسلام‌هراسی یک توهم است و آنچه درباره این واژه بیان شده، نوعی تصورات ذهنی است که برخی بیان کردند وگرنه در واقع چنین واقعیتی یعنی تلاش غربی‌ها برای معرفی چهره خشن از اسلام و ایجاد وحشت در میان مردم مغرب‌زمین نداریم.

نویسنده کتاب اسلام‌هراسی در غرب اظهار کرد: به دنبال این تفکر با تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم نه‌تنها این موضوع توهم نیست بلکه یک حرکت سامان‌ داده ‌شده است که بنیان‌ها و رسانه‌های خاص و حامیان مالی دارد که سیاست‌مداران مشهوری به این جریان دامن می‌زنند. به نظرم آمد حداقل برای جامعه دانشگاهی و نخبگان فرهنگی لازم است این جریان به نفع مطلوب شناسانده شود.

وی ادامه داد: گرچه واژه اسلام‌هراسی از سال 1997 میلادی در ادبیات بین‌الملل نمود پیدا کرد اما پیش از این نیز این موضوع وجود داشت اما مطرح‌شدن آن به تحولات پس از جنگ سرد برمی‌گردد.

دهشیری تصریح کرد: پس از فروپاشی شوروی، آمریکا و غرب تلاش کردند به دشمنی موهون برای اثبات خود از طریق نفع نظرات دیگران دست یابند. بر پایه این تلاش غرب یک جامعه پیشرفته و متمدن است که در مقابل جریان عقب‌مانده غیر متمدن و افراطی که همان اسلام است به مقابله می‌پردازد، این مهم ناشی از احساس خطر از رشد جمعیت مسلمانان و اهتمام به اسلام‌گرایی در خاورمیانه بود.

دهشیری عنوان کرد: بنابراین پس از پایان جنگ سرد نوعی جنگ سرد نوین فرهنگی شکل گرفت، اگر در دوران جنگ سرد شاهد نوعی تقابل ایدئولوژی بودیم پس از آن شاهد نوعی تقابل فرهنگی میان جهان اسلام و جهان غرب شدیم، این مسئله به ویژه بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 شدت گرفت و تلاش شد بین اسلام و تروریست پیوند برقرار شود، بنابراین مسلمانان و اسلام را مروج خشونت نشان دادند.

وی عنوان کرد: این مسئله نه‌تنها در امپریالیسم رسانه‌ای رواج پیدا کرد بلکه در میان نخبگان دانشگاهی غرب و فرانسه نیز ترویج شد و اروپائیان باور کردند اسلام دینی خشونت‌گرا است که تمام غرب باید در مقابل آن بسیج شوند.

دهشیری تاکید کرد: غرب به نوعی به دوگانه‌انگاری دست زد و از طریق نفی اسلام و اسلام‌گرایی تلاش کرد به اثبات هویت خود بپردازد؛ شاید بتوان گفت مناظره پنجمی در روابط بین‌المللی در حال شکل‌گیری است که می‌توان از آن به عنوان تقابل تفکر سکولار و تفکر دین‌گرا یاد کرد.

نویسنده کتاب اسلام‌هراسی در غرب ابراز کرد: تاکنون چهار مناظره در سازمان‌های بین‌المللی شکل گرفته که نخستین آن واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی، دومین آن مناظره بین نولیبرالیسم و نوواقع‌گرایی بود و مناظره سوم با عنوان مدرنیسم و پست‌مدرنیسم و چهارمین مناظره با عنوان ساختارگرایی و پساساختارگرایی شکل گرفت.

وی افزود: معتقدم مناظره پنجم اساس آن بر این است که آیا دین در روابط بین‌الملل نقش و تأثیر دارد در این راستا تأثیرگذار خواهد بود چرا که در این میان عده ای از مادی‌گرایی و سکولاریسم سخن به میان می‌آورند و عده‌ای از دین و معنویت؛ در آغاز هزاره سوم با توجه به شکل‌‌گیری پارلمان ادیان مشاهده می‌شود جریان دین‌باور و اخلاق‌مدار در جهان رو به رشد است و با توجه به این جریان بود که غرب درصدد انحراف جریان دین‌داران برآمد. غرب تلاش دارد اسلام را به عنوان جریانی موهوم نشان دهد و متاسفانه در این میان جریان تکفیری به آن دامن زده و موجب شدند این تصویر به سایرین نیز منتقل شود.

دهشیری تاکید کرد: با توجه به گسترش امواج بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلام بر پایه خردورزی، اخلاق و علم‌گرایی احساس می‌شود نوعی بازخیزی در اسلام در حال شکل‌گیری است و این احساس خطر باعث شد حامیان مالی اسلام‌هراسی بیشتر درصدد تخریب چهره اسلام برآیند که در این زمینه تلاش کردم کتابی را تالیف کنم.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که حتی آمارهای غربی نشان می‌دهد افراط‌گرایی‌ها و خشونت‌گرایی‌ها در جامعه غرب بیش از همه توسط غیرمسلمانان انجام می‌شود و تعداد محدودی از مسلمانان دست به خشونت می‌زنند؛ اما متأسفانه غربی‌ها خشونت‌های همان تعداد اندک را پررنگ می‌کنند در صورتی که مشاهده می‌کنیم حتی برخی از حوادث تروریستی در غرب از سوی مسلمانان خنثی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکلات جامعه غرب در اثر نظامی‌گری و شکاف‌های اقتصادی است که در اثر فرآیند جهانی‌سازی مطرح شد، تاکید کرد: در این کتاب مطرح کردم نوعی جریان محافظه‌گرانه فقط در آمریکا نیست بلکه در انگلیس هم هستند که شبکه‌های رسانه‌ای دارند و با استفاده از این شبکه‌ها دست به حرکاتی می‌زنند که چهره‌ای خشن و تروریستی از مسلمانان ارایه دهند.

دهشیری بیان کرد: این کتاب سعی دارد ساختارهای اسلام‌گرایی در غرب را بیشتر مورد مداقه قرار دهد اما به رغم همه این موارد واقعیت این است که تعداد مسلمانان در غرب رو به افزایش است به طوری که شمار مسلمانان در انگلستان طی این دهه از دو درصد به پنج درصد افزایش یافته و در کشور لاییکی همچون فرانسه گرایش به معنویت رو به افزایش است.

مولف اسلام هراسی در غرب افزود: این جریان نشان می‌دهد فشارها و آزار و اذیت‌ها و کنترل‌ها و خشونت‌های قومی علیه مسلمانان نتیجه عکس داده و پیشنهاد من در پایان کتاب این بوده که تشکل‌های اسلامی شکل بگیرد تا مسلمانان بتوانند برای احقاق حق خود در غرب فعالیت کرده و با استفاده از رسانه‌های مجازی بتوانند توطئه‌های دشمن را خنثی کنند.

وی عنوان کرد: باید تصویر مناسبی از اسلام که بر پایه صلح و صفا است به جهان ارایه داده و در بکارگیری واژگان دقت نظر بیشتری کرده و اصطلاحات رادیکالی را به کار نبریم؛ واژگان اسلام، اسلام عقلانی را باز نمود کرده و بیان عقلانی داشته و در عین حال به شفاف‌سازی واقعیت‌ها بپردازیم تا بتوانیم تمام حرکت‌های مبتنی بر فریب و دروغ دشمن را خنثی کنیم.

دهشیری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در سازمان‌های بین‌المللی باید در کنار واژه اسلام‌هراسی، مسیحیت‌هراسی نیز مورد توجه قرار داده شود چرا که این واقعیتی است که در غرب مطرح شده است.

پایان پیام/


 

کد خبر 269606

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha