مصلحت احکام الهی مقید به زمان نیست

خبرگزاری شبستان: نویسنده کتاب روزه و رمضان گفت: خداوند حکمی را برای بشر قرار می دهد که مصلحت آن وابسته به زمان نیست، اگر گفتند روزه برای سلامتی مفید است این طور نیست که در گذشته مفید بوده و الان مضر باشد.

حجت الاسلام علی نظری منفرد، نویسنده کتاب "روزه و رمضان" در گفت و گو با خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: خداوند روزه را بر امت های دیگر نیز صادر کرده است و ما مطابق بر اینکه احکام خداوند را روی مصالح و مفاسد می دانیم، معتقدیم آنهایی را که واجب کرده از روی مصلحت و آنهایی را که حرام کرده از روی مفسده است.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حکم روزه هم از آن احکام جدا نیست و روزه گرفتن هم منفعت دنیایی دارد و هم نفع اخروی دارد.
وی بیان کرد: از منفعت های دنیوی روزه طبق روایات آن است که روزه بگیرید تا سالم بمانید و امروزه علم جدید و دانشمندان هم به این نتیجه رسیده اند که روزه یک پالایش درونی و جسمانی است.
حجت الاسلام منفرد نظری تصریح کرد: خداوند وقتی کسی امرش را انجام می دهد جزای اخروی به اطاعت کنندگانش می دهد، لذا چون رمضان ماهی مبارک و روزه نیز امر عبادی مبارکی است خداوند آن را در این ماه قرار داده است. وجود شب قدر نیز در ماه مبارک رمضان بر این اهمیت می افزاید. 

نویسنده کتاب "قصه کربلاء" در پاسخ به این شبهه که "روزه برای شرایط صدر اسلام است نه امروز که مردم انقدر درگیر کار هستند"، بیان کرد: این شبهه بی اساس است و خداوند حکمی را برای بشر قرار می دهد که مصلحت آن وابسته به زمان نیست، اگر گفتند روزه برای سلامتی مفید است این طور نیست که در گذشته مفید بوده و الان مضر باشد.
وی عنوان کرد: تمام احکام الهی این گونه هستند. خصوصا اینکه ما می بینیم خداوند فرموده همه کسانی که تا قیامت ایمان می آورند روزه بگیرند.

حجت الاسلام نظری منفرد درباره تاثیر روزه بر تهذیب نفس ابراز کرد: بطور طبیعی روزه آزمایش شده است و باعث می شود انسان از نظر جسم سبک شود و آن مواد زایدی که در بدنش دارد سوخته شود.
وی تاکید کرد: از قدیم گفته اند عقل سالم در بدن سالم است و با روزه گرفتن حجاب ها از جلوی چشمان انسان کنار می روند و عقل بیشتر به عظمت الله پی می برد و انسان ارتباط بهتری با خدا پیدا می کند.
نویسنده کتاب " الاحادیث الغیبیه " اظهار کرد: در قرآن آمده که با روزه انسان ها قربی خاص نسبت به ساحت ربوبی پروردگارشان پیدا می کنند. لذا روزه یک تزکیه روحی و جسمی است.
وی درباره روزه فکر بیان کرد: روزه هم جسم و هم روح را پاک می کند و طبق روایات شیطان در این ماه زنجیر می شود و درهای عذاب خدوند بسته و درهای رحمت او گشوده می شود.
نویسنده کتاب "نامه ها و ملاقات های امام حسین (ع )" در پاسخ به این سوال که آیا روزه فقط مختص ماه رمضان است، خاطرنشان کرد: از نظر روایات یک حکم قطعی آن است که فقط روزه ماه مبارک رمضان بر مومنان واجب است و حکم الزام دارد و اما روزه در تمام طول سال مورد توجه شرع بوده که اول و وسط و آخر هر ماه مناسب است و پیامبر (ع) ماه رجب و شعبان را روزه می گرفتند و روزه در سیره ائمه (ع) اختصاص به رمضان ندارد به استثنای اعیاد فطر و قربان و روز عاشورا بقیه ایام روزه مستحب دارند.

پایان پیام/

 

کد خبر 271836

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha