از رونمایی قرآن خطی وصال تا استعدادیابی قرآنی

خبرگزاری شبستان: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دهمین شب از فعالیت خود را با رونمایی از قرآن خطی وصال، شعرخوانی شاعر هندی و بررسی رابطه سلامت و سبک زندگی قرآنی به پایان رساند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، دهمین شب از برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز دوشنبه، 24 تیرماه با برنامه های متنوع ویژه اقشار مختلف به کار خود پایان داد.
بنابراین گزارش، همزمان با دوشنبه، 24 تیرماه قرآن خطی وصال متعلق به دوره قاجاریه با حضور اسحاق صلاحی، رییس کتابخانه ملی در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی شد.
این قرآن که متعلق به دوره فتحعلی شاه قاجار (200 سال پیش) است توسط وصال شیرازی از شعراء و خوشنویسان مشهور آن عصر به شیوه تذهیب شیرازی به رشته تحریر درآمده است.
کتابت، تذهیب و جلد لاکی روغنی به این قرآن ویژگی ممتازی بخشیده و برخوردار از همه آرایه ها و تذهیبات هنر اسلامی در حد اعلا و اوج است.
همچنین، این مصحف برخوردار از ترجمه تحت اللفظی است که سال گذشته توسط کتابخانه ملی خریداری شده است.
وصال شیرازی علاوه بر این مصحف، 67 کتاب و 700 ادعیه را نیز کتابت کرده است.
علاوه بر این قادر طراوت‌پور، مدیر بخش ضیافت ادب قرآنی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفتگو با خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری سلسله‌مراسم‌های شعرخوانی گفت: این مراسم همچون شب‌های گذشته به همت بخش ادب ضیافت قرآنی از ساعت 21 و 30 دقیقه تا 23 و 30 دقیقه ویژه عموم بازدیدکنندگان برگزار شد.
وی افزود: در مراسم دوشنبه، 24 تیرماه محدثی خراسانی از شهر مقدس مشهد، حافظ ایمانی و عزیز مهدی از کشور هندوستان به اجرای برنامه‌های شعرخوانی با موضوع قرآن در ماه رمضان پرداختند.
طراوت‌پور خاطرنشان کرد: در این مراسم سیدمحمدمهدی موسوی، خردسال نخبه‌ به اجرای برنامه‌های هنری پرداخت. همچنین همچون شب‌های گذشته برنامه مشاعره با اجرای صدیقه طارمی و گروهی از نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه اجرای برنامه مناجات‌خوانی حمید منتظر و برگزاری مسابقات ویژه مخاطبان ادامه یافت.
همزمان با برگزاری سومین روز از دومین هفته برپایی بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن بخش علم، دانشجو، دانشگاه قرآنی، نشست تخصصی خود را با موضوع "رابطه سلامت و سبک زندگی قرآنی" با حضور دکتر مصطفی قانعی معاون فناوری وزارت بهداشت از ساعت 21 و 30 دقیقه تا 22 و 30 دقیقه در سالن شماره 3 این نمایشگاه برگزار کرد.
بنابراین گزارش، این نشست ویژه مخاطبان نظام سلامت کشور برگزار شد؛ همچنین، این بخش چهار نشست پیشین خود را در حوزه سبک زندگی اسلامی برگزار کرده است.
شایان ذکر است، این بخش نشست خود را با موضوع "سبک زندگی قرآنی و رابطه آن با هنر" با حضور حجت‌الاسلام سرلک، نشست تخصصی "سبک زندگی قرآنی با حضور حجت‌الاسلام محمدیان و نشست "اقتصاد اسلامی در نگاه قرآن" با حضور حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم و قدیری ابیانه برگزار کرده است.
این گزارش می افزاید: شورای عالی قرآن با همکاری بخش مراسم و محافل نمایشگاه بین المللی قرآن هر شب پذیرای یکی از قاریان بین المللی کشورمان است.
بنابر این گزارش، در برنامه دوشبنه، 24 تیرماه علی فربین، قاری ممتاز در این غرفه حضور یافت و بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به استعدادیابی قرآنی بین خردسالان و نوجوانان پرداخت.
همچنین، هدایایی از جانب بخش به شرکت کنندگان در این برنامه نیز اعطا شد.
نشست تخصصی "راهکارهای نهادینه‌کردن فرهنگ حفظ قرآن در کشور نیز از برنامه های دهمین شب از برپایی نمایشگاه بود که به همت بخش نهادها و مؤسسات قرآنی برگزار شد.
در این نشست اساتید مبرز جامعه قرآنی همچون سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، مهدی بحرالعلوم از دیگر حافظان برجسته کشوری سخنرانی کردند.
این نشست از ساعت 21 و 30 دقیقه تا 23 در سالن بخش نهادها و مؤسسات قرآنی با حضور عموم بازدیدکنندگان برگزار شد.
حضور امین پویا در کرسی تلاوت اذانگاهی نمایشگاه و ارائه مشاوره قرآنی توسط محمدرضا پورزرگری، قاری بین المللی قرآن کریم نیز از دیگر برنامه های دوشنبه، 24 تیرماه بود.
همچنین، لوییس خاویر، تازه مسلمان کلمبیایی مهمان بخش رهیافتگان بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بود.
بنابراین گزارش، وی که هم اکنون نام عبدالحکیم را برای خود برگزیده است در نشست تخصصی این بخش که از ساعت 22 پذیرای بازدیدکنندگان بود، حضور یافت.
علاوه بر این، نشست تخصصی بخش "قرآن، آموزگار دل ها" با موضوع "اهداف و شاخص های توسعه آموزش عمومی قرآن کشور" نیز دوشنبه، 24 تیرماه برگزار شد.
در این نشست که از ساعت از ساعت 19 تا 20 و 30 دقیقه در سالن شماره 3 برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش به سخنرانی پرداخت.
"رابطه زن و مرد از منظر قرآن و علم" در نشست دیگر نمایشگاه در دهمین شب فعالیت آن بررسی شد که در آن حجت الاسلام حمید کریمی درباره موضوع مذکور به سخنرانی پرداخت، البته ابتدا قرار بود حجت الاسلام شهاب مرادی سخنران این نشست باشد که اینطور نشد.
شایان ذکر است، بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 14 تیر ماه تا 13 مرداد در مصلای امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان است.
پایان پیام/


 

کد خبر 273361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha