هنر قرآنی، فاتح دلهاست

حجت الاسلام محمدی گفت: حقیقت نوریه قرآن وقتی در این عالم تنزل پیدا کرد، به صورت کلمه تجلی پیدا کرد. این کلمه برای ارضای حس سمعی ما به صورت شنیداری درآمد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حمید محمدی، رییس نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در آیین رونمایی از تلاوت های ترتیل استاد حسین سبزعلی و استاد محمدحسین سعیدیان با بیان این مطلب، افزود: برای ارضای حس سمعی بشر، قرآن به صورت شنیداری درآمد و برای ارضای حس زیباشناسی بصری هم، علمی به نام کتابت در قالب هنر خوشنویسی به وجود آمد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: تجلی حقیقت نوریه در غالب سمعی، علم قرائت را راهبری کرد. خداوند بر این بود که کلام خود را در زیباترین قالب ممکن تجلی کند، برای همین پیامبرانی که حاملان اولیه این کتاب هستند، خوش صدا ترین افراد عصر خودشان بودند.


وی با بیان اینکه تلاوت و خوشنویسی دو هنر برای تجلی قرآن هستند، گفت: این دوبعد و این دو عرصه هنری باعث می شوند که قران پیش از اینکه معارف و عقل را تحت تاثیر قرار دهد، هنرش قلب را فتح کند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تاکید بر اینکه این آواها و صدها بزرگترین نعمت الهی هستند، تصریح کرد: قرآن باید در این صوت زیبا تجلی پیدا کند. یکی از جلوه های جمال الهی بر عالم وجود تجلی صدای خوب است. این قرائتی که خوانده شده تجلی مظهر جمال الهی است. این صوت و آوای دلنشین، مظهر جمال دلربای قرانی است.
وی که در آیین رونمایی از تلاوت های ترتیل استاد حسین سبزعلی و استاد محمدحسین سعیدیان سخن می گفت، ضمن تقدیر از جهد این اساتید، گفت: این کارها، کارهای سنگین فاخر و ویژه‌ای است که نمی شود قیمتی روی آن گذاشت.


به گفته وی این کار حاصل دو صدای جذاب دلنشین با دو متد کاملا متفاوت است.
بنابرگزارش ستاد خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، رییس بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با یادآوری تلاش ها و فعالیت های انجام شده در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران، افزود: رادیو قرآن، از لحاظ ابتکار و نوع کار مبدا بسیاری از تحولات صوتی و قرآنی در کشور است.
در پایان این آیین و پس از رونمایی از این دو تلاوت، با اهدا لوح تقدیر از تلاوت های ترتیل استاد حسین سبزعلی و استاد محمدحسین سعیدیان تقدیر کرد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 274039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha