وظیفه داریم هرگونه تعیین وقت برای ظهور امام زمان (عج) را تکذیب کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به روایات مربوط به ظهور امام زمان تأکید کرد به حکم روایات وظیفه داریم هرگونه تعیین وقت برای ظهور امام زمان (عج) را تکذیب کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد جعفری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان به بررسی و نقد فیلم مستند" ظهور بسیار نزدیک است"پرداخت و به تعدادی از اشکالات این فیلم اشاره کرد.

وی از تلاش سازندگان این فیلم برای تطبیق سید خراسانی، سید حسنی، شعیب بن صالح، عبدالله عربستان و ... در عده‌ای از چهره‌های مطرح انتقاد کرد و گفت: در فیلم سعی شده است که مقام معظم رهبری همان سید خراسانی معرفی گردد و حال آنکه در خصوصیات سید خراسانی آمده است او شاب یعنی جوان است.

این دانش‌آموخته حوزوی افزود: در این فیلم شباب را فردی که بانشاط و دارای نیروی جوانی است معنا کرده‌اند و با نشان دادن تصاویر رهبر انقلاب در حال کوهنوردی در سخن خود تأکید دارند و حال آنکه نباید درباره نشانه‌ها و علایم ظهور تا این اندازه سیال و با توجیه و تفسیر سخن گفت چرا که این کار نشانه‌ها را از نشانه بودن خارج می‌کنند.

معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت استدلال‌های فیلم برای تطبیق سید خراسانی بودن مقام معظم رهبری را مخدوش دانست و گفت: در این فیلم از حجت‌الاسلام والمسلمین حاجتی به نقل از آقای ری‌شهری آمده است که رهبر معظم انقلاب به ایشان گفته‌اند که فردی نزد من آمده و گفته است در زمان رهبری تو امام زمان (عج) ظهور می‌کنند و حال آنکه پس از تماس تلفنی با آقای ری‌شهری ایشان گفتند که این مسئله کذب محض است.

حجت‌الاسلام جعفری افزود: روایات محکم و صحیح السند فراوانی داریم که در برابر تعیین وقت ظهور امام زمان (عج) ایستاده‌اند. آیا این مصداق تعیین وقت برای ظهور امام زمان (عج) نیست؟

وی به کتاب غیبت نعمانی اشاره کرد و گفت: در صفحه 289 حدیث سوم از امام صادق (ع) نقل شده است که به محمد بن مسلم از راویان بزرگ شیعه گفتند هر کس از قول ما از وقت ظهور خبر داد بدون مهابا او را تکذیب کن چرا که ما برای کسی وقت تعیین نمی‌کنیم.

این پژوهشگر مهدوی از لسان قاطع این روایت سخن گفت و اظهار کرد: در حدیث چهارم همین کتاب امام صادق (ع) می‌فرمایند که "ابی الله الّا اَن یُخلِفَ وقت المُوقّتین" یعنی خداوند دروغ تعیین‌کنندگان وقت را رو می‌کند.

معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت حدیث ششم کتاب غیبت نعمانی را نیز یادآور شد که ابوبصیر از امام صادق (ع) می‌پرسد متی خروج القائم؟ قائم چه وقت ظهور می‌کند، امام پاسخ می‌دهند إنا أهل بیت لا نوقت ، وقد قال محمد ( صلى الله علیه وآله ) : کذب الوقاتون ما خاندانی هستیم که وقت تعیین نمی‌کنیم چرا که پیامبر (ص) تعیین‌‌کنندگان وقت را تکذیب کرده است.

حجت‌الاسلام جعفری تأکید کرد: اگر کسی این احادیث و ده‌ها حدیث صحیح السند دیگر را کنار بگذارد و بگوید پیرمردها هم امام زمان(عج) را خواهند دید، این یعنی عدم تبعیت از ائمه (ع).

وی تصریح کرد: برخی از زبان مرحوم آیت‌الله بهجت حرف‌های اینچنینی درباره ظهور امام زمان (عج) می‌زنند در حالی که در سایت رسمی ایشان در قسمت شایعات آمده است که ایشان فرمودند وقتی در مقابل محراب ایستاده بودم فردی چنین سخنی را برایم نقل کرد و این کلام اصلا سخن ایشان نبوده است.

حجت‌الاسلام جعفری گفت: آیت‌الله بهجت فرموده بودند اگر گفتن این سخن لازم بود آن را به شاگردان‌مان می‌گفتیم این سخن یعنی ایشان حتی به شاگردان‌شان هم این کلام را نگفته‌اند در حالی که در فیلم ظهور بسیار نزدیک است این مطلب برای همه مردم بیان شده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت با اصرار بر رد هرگونه تعیین وقت برای ظهور امام زمان (عج) گفت: ما به حکم روایات وظیفه داریم هرگونه تعیین وقت را تکذیب کنیم.

این پژوهشگر مهدوی به بخش دیگری از فیلم اشاره کرد و توضیح داد: در فیلم سید حسنی همان سید خراسانی دانسته شده است، در حالی که اگر بخواهیم تابع روایات باشیم در روایات معتبر در کتاب روضه کافی جلد هشت صفحه 224 حدیث 285 آمده است سید حسنی قبل از ظهور امام زمان و در مکه قیام می‌کند، مکیان او را می‌کشند و سرش را برای شامی (سفیانی) می‌فرستند و بعد از او امام زمان (عج) می‌آیند، این ربطی به سید خراسانی، قیام او در شرق، لشکرکشی او به کوفه و بیعت وی با امام زمان (عج) ندارد.

وی درباره استغاثه سید حسنی در روایات و تطبیق آن بر خطبه‌های نماز جمعه مقام معظم رهبری گفت: در روایات آمده است وقتی سید حسنی قیام می‌کند در دیلم از مردم کمک می‌خواهد و گنج‌های طالقان به او پاسخ می‌دهند. این چه ربطی به دعای رهبر انقلاب در تهران دارد؟

حجت‌الاسلام جعفری تصریح کرد: نباید در خواسته‌هایمان درباره امام زمان از حد روایات بگذریم. وی از تطبیق شعیب بن صالح و دکتر احمدی‌نژاد انتقاد کرد و گفت: این تطبیق چندین مشکل عمده دارد که اولین آنها نام این دو تن است. اگر بخواهیم شعیب را در معنای لغوی و نه معنای اسمی خود مورد توجه قرار دهیم این اسم را می‌توان بر خیلی‌ از افراد تطبیق داد و دیگر نمی‌توان آن را نشانه ظهور دانست.

عضو پژوهشکده مهدویت خاطرنشان کرد: مشکل دوم تمیمی بودن شعیب بن صالح است که در فیلم توجیه شده است تا بر دکتر احمدی‌نژاد تطبیق یابد. از سوی دیگر شاخه‌ای از بنی تمیم هستند که قبیله محروم نام دارند و این ربطی به از طبقه محروم و فقیر بودن دکتر احمدی‌نژاد ندارد.

معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت مشکل عمده را در بهره‌گیری از کتاب ضعیف اهل سنت یعنی "فتن ابن حماد" عنوان کرد و افزود: شعیب بن صالح و تمیمی بودن او در کتب روایی اهل تشیع وجود دارد اما بقیه خصوصیات که در فیلم بر آنها تأکید شده و بر دکتر احمدی‌نژاد تطبیق یافته‌اند همگی از کتاب فتن ابن حماد ذکر شده‌اند که این کتاب هم از نظر نویسنده هم روایات و هم انتساب کتاب به نویسنده نزد خود اهل سنت نیز ضعیف قلمداد می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: هیچ‌کدام از صفات شعیب که در کتاب فتن آمده است از ائمه (ع) نقل نشده‌اند و همگی از افرادی مثل حسن بصری، سفیان کلبی و مانند آنها و بدون نقل از ائمه (ع) ذکر شده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت بخش پایانی فیلم را انحرافی شدید خواند و توضیح داد: در بخش پایانی که بشارت‌های دکتر احمدی‌نژاد درباره امام زمان (عج) برجسته شده و با صحبت‌های خبرنگار انگلیسی درباره ارتباط دکتر احمدی‌نژاد با امام زمان (عج) همراه است بهترین زمینه‌ها را برای فرقه‌سازی و ایجاد تفکرات انحرافی فراهم می کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 27565

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha