تفکری که قرآن را به حاشیه راند، دیگر وجود خارجی ندارد

خبرگزاری شبستان: تفکری که در حوزه های علمیه قرآن را به حاشیه می راند از میان رفته و امروز مراجع عظام تقلید و شخصیت های شناخته شده حوزوی تفسیر قرآن می گویند.

خبرگزاری شبستان: یکی از مسائلی که در حوزه های علمیه به ویژه در گذشته به چشم می خورد، کم توجهی نسبت به مطالعات قرآنی در مقایسه با پرداخت به فقه و اصول بود، مسئله ای که باعث شد اقدام کسانی چون علامه طباطبایی (ره) به ایثارگری تعبیر شود. از این رو در واکاوی نگاه امروز حوزه به مطالعات قرآنی با حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا مودب، رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم به گفتگو پرداختیم که از نظرتان می گذرد:

 

آیا این موضوع که طلاب در حوزه بیشتر سراغ فقه و اصول می روند تا قرآن صحیح است؟

خیر. اینکه مطالعه و تحقیق درباره قرآن در حوزه ها در اولویت نباشد و عمدتا طلاب به فقه و اصول بپردازند این فکری بود که قبل از انقلاب در حوزه ها رایج بود. از همین رو امام راحل وقتی می خواستند تفسیر بگویند عده ای نپسندیدند و یا علامه طباطبایی که وارد تفسیر شدند خیلی ها همراهی نکردند.

 

چنین جریانی بر حوزه های علمیه دیگر کشورها نیز حاکم بود؟

بله. در حوزه نجف هم آیت الله خویی وقتی تالیف کتاب "البیان فی التفسیر" را شروع کردند با بی مهری روبرو شدند و این کتاب در همان آغازش متوقف شد لکن بعد از انقلاب این فکر آرام آرام از یاد رفته است و این اندیشه در این روزها خیلی رایج نیست.

 

امروزه و پس از گذشت سال ها از انقلاب این روند چگونه است و طلاب تا چه حد به قرآن و مطالعات قرآنی گرایش دارند؟

اکنون مطالعات قرآنی و تفسیری در عرض مطالعات فقه و اصول قرار دارد، به همین جهت بیش از 10 سال است که مرکز تخصصی نفسیر زیر نظر مدیر حوزه های علمیه مشغول تحقیق و مطالعه درباره تفسیر است و صدها نفر از طلاب نیز در مزکز تفسیر، متخصص مطالعات تفسیری و قرآن پژوهی مشغول می شوند. همین طور رساله های سطح چهار حوزه با عنوان گروه تفسیر سال ها است که مانند رساله های دیگر دفاع می شود .

 

وضعیت مطالعات تخصصی تفسیر در حوزه علمیه قم چگونه است؟

اکنون در حوزه علمیه قم، انجمن قرآن پژوهی که بیش از یکصد نفر از متخصصان قرآن زیر نظر معاونت پژوهشی قرآنی در آن عضویت دارند، فعال است.

همچنین، ستاد تفسیر در حوزه علمیه سال ها است که استادان مدرس تفسیر را تربیت می کند که همچون اساتید فقه و اصول در درس های شرکت می کنند.

بخش زیادی از طلاب حوزه وقتی که سطح دو را تمام می کنند از سطح سه مجبورند که دروس تفسیر را مانند فقه و اصول بگذرانند. بنابراین اندیشه ای که قرآن در حاشیه است از بین رفته و الان شخصیت های بزرگی از مراجع تفسیر می گویند، مانند علامه آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی و شخصیت هایی همچون حجج اسلام یعقوب جعفری، رضایی اصفهانی و بهجت پور.

 

مطالعات تفسیری حوزه در چه سطحی قرار دارد؟

 تفسیر قرآن هم اکنون در حوزه جایگاه خوبی دارد و البته نیاز به مطالعات تفسیری در این حد کافی نیست و باید بهتر شود، مدرسان حوزه خود را نیازمند به قرآن می دانند و برای فهم احکام فقهی لازم است که به سراغ آیات بروند و تفسیر و بخصوص مفسران بزرگ شیعه که بیش از هزار تفسیر نوشتند ماندد تفاسیر طبرسی و فیض کاشانی و در روزگار ما علامه طباطبایی.

روند کار به گونه ای است با آغاز بکار نمایشگاه قرآن، قرآن پژوهان و علما از حوزه های سراسر کشور به آنجا می آیند و مشاوره درباره پژوهش های قرآنی می دهند.

پایان پیام/

کد خبر 276282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha