کاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر سخنی که در حد شعار باقی ماند

کاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر سخنی از سخنان مدیریت شهری بود که در حد یک شعار باقی ماند. ارائه متفاوت محصولات با قیمت یکسان در این میادین مصداقی بر این مدعاست.

 خبرگزاری شبستان: میادین میوه و تره بار یکی از مراکز خرید مواد غذایی در شهر محسوب می‌شود که انواع محصولات غذایی از جمله میوه، گوشت، لبنیات، خشکبار و حتی لباس و ظروف را در حدی محدود ارائه می‌کند. این میادین تحت نظارت و بازرسی شهرداری هر منطقه به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

در حال حاضر با توجه به گستردگی و دایر شدن این میادین در تمام نقاط شهر تهران مراکز فوق به لحاظ ارائه خدمات در تنوع اجناس و کیفیت محصولات با یکدیگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند، به طور مثال کیفیت اجناس ارائه شده در میادین میوه و تره‌بار شمال شهر مانند میدان میوه و تره‌بار شریعتی تا حد زیادی با میادین میوه و تره‌بار جنوب شهر مانند انتهای خیابان استاد معین، خیابان شهید نیارکی متفاوت است. در اولین نگاه به این میادین متوجه تنوع اجناس و کیفیت محصولات در این مراکز می‌شوید. نکته قابل توجه دیگر اینکه در برخی از میادین میوه و تره‌بار جنوب شهر فقط میوه در حد کیفیت پایین یا متوسط ارائه می‌شود و خبری از سایر محصولات گوشتی و پروتئینی نیست، اما در مرکز شمال شهر با توجه به فضای اختصاص داده شده به این امر تنوع محصولات بیشتر است. با وجود تراکم جمعیت بسیار در مناطق جنوب تهران فراوانی و تنوع میوه ها کم است. اگر چه در برنامه مسئولان مدیریت شهری هدف کم کردن فاصله شمال و جنوب تهران بود ولی متاسفانه از حرف تا عمل فاصله بسیار است.

 

 پیرامون همین موضوع مصاحبه کوتاهی با مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر صورت گرفته که در این گزارش ارائه می شود.

 

 تفاوت در کیفیت اجناس  باید اصلاح شود

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا کیفیت اجناس ارائه شده در میادین میوه و تره بار شمال شهر بهتر از جنوب شهر است به خبرنگار شبستان گفت: فکر نمی کنم که اینطور باشد، ما میادین میوه و تره بار را بصورت روزانه رصد می کنیم ، ممکن است کیفیت میوها در بازار تجریش که معروف هم هست بهتر و گران تر باشد اما در میادین اینطور نیست.

وی با اشاره به میدان تره بار منیره تصریح کرد: این میدان از میادین تره بار خوبی است که از شمال شهر هم بهتر اجناس ارائه می کند، ممکن است در برخی از میادین و با توجه  به سلیقه مدیران تغییری در کیفت اجناس ببینید زیرا میوها از طریق کارخانه ارائه نمی شود که به یک شکل باشد، اما اگر تفاوتی در کیفیت اجناس وجود دارد باید اصلاح و در خرید اجناس دقت شود.

چمران در پاسخ به این سوال که چرا در میادین تره بار شمال شهر مرغ و ماهی و گوشت بیشتر  از میادین جنوب شهر  ارائه می شود، خاطر نشان کرد: در تمام میادین جنوب شهر اینگونه نیست، بلکه جنوب شهر اصرارشان برای داشتن میادین میوه و تره بار بیشتر است تا حدی که می خواهند در هر محله ای یک تره بار داشته باشتد اما در شمال شهر  در خواست به این میزان نیست  میادین میوه و تره بار بزرگتر هستند به همین جهت میادین میوه و تره بار جنوب شهر نزدیک به هم و کوچکترند تا بتواند مشکلات مردم را برطرف کند.

 

شهرداری مسئول نظارت بر میادین میوه و تره بار است

بنا بر این گزارش مرتضی طلایی، رئیس کمسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این باره افزود: غرفه هایی که در سطح شهر هستند کالاها و اجناسشان با هم  فرقی نمی کند،چیزی به معنای کالای درجه یک و دو در جنوب و شمال تهران نشنیدیم.

طلایی با بیان اینکه برای ما فرقی نمی کند که چه کسی  غرفه را اجاره کند، خاطر نشان کرد:ماتسهیلاتی را علی السویه برای همه جا پیش بینی کردیم و غرفه ها با توجه به زمین و فضای محله تاسیس شدند نوع ارائه اجناس و تکثر آن به خود غرفه داران مربوط است و آنها باید مقید به ارائه  محصولات خوب باشند.

رئیس کمسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادمه داد: اختصاص فضا مثلا در محمودیه در حصار آهنی در کنار خیابان صورت گرفته واین به دلیل نبود جا است. شهرداری تسهیلات و زیر ساخت ها را فراهم می کند واگر مورد تخلفی در رابطه با کیفیت اجناس مشاهده شد باید به شهرداری گزارش داده شود .

وی با اشاره به اینکه میادین میوه وتره بار از طریق بازرسان شهرداری نظارت می شود، تصریح کرد: اگر غرفه داران در جنوب و یا شمال شهر در ارائه کالا و اجناس مغایر با استاندارد عمل کنند و کیفیت مورد توجه قرار نگیرد باید برخورد قانونی انجام شود.

 لازم به ذکر است، در میدان تره بار میدان قصر و بازارچه ای در بزرگراه رسالت – سیدخندان تنوع میوه ها از انواع سیب زرد، قرمز، سبز و خیار های بوته ای و درختی گرفته تا انواع پسته های زعفرانی و دستچین و ....بسیار است و همین امر به نوعی قدرت انتخاب خریداران را بالا می برد، در صورتی که در میادین جنوب شهر تهران این تنوع و تکثر وجود ندارد به عنوان مثال سیب های عرضه شده زرد است و سیب های قرمز به سختی پیدا می شود چه برسد به سیب سبز !!! همچنین آجیل هم از مرغوبیت لازم برخوردار نیست. قیمت ها یکسان است اما عرضه محصولات متفاوت و این به نوعی بی عدالتی و فاصله را میان مناطق شمال و جنوب تهران به دنبال دارد و این شعار مدیریت شهری مبنی بر اینکه ما به دنبال کاهش فاصله بین جنوب و شمال هستیم را زیر سوال می برد.

 

 پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 27633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha