برای بهره مندی از قرآن باید معارف ظاهر و باطن آن را درک کنیم

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام کریمی با اشاره به لزوم بهره مندی از معارف ظاهر و باطن قرآن برای استفاده از کلام وحی در زمینه های مختلف است، گفت: این مهم در صورتی ممکن است که کلید تحول اساسی در علوم انسانی زده شود.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام مصطفی کریمی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست «فرآیند نظریه پردازی قرآنی در باب علوم انسانی» که عصر روز پنج شنبه، 3 مرداد ماه، در سالن شماره 2 شبستان مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به جایگاه قرآن در هندسه تحول علوم انسانی گفت: اساسا چند مسئله باید در سیر تحول علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله می توان به مولفه مفهوم شناسی علوم انسانی، مبانی علوم انسانی، مبانی دینی اشاره کرد. پس از طی مراحل یاد شده و بررسی علوم انسانی موجود و غربال گری آن، امکان تولید و تحقق علوم انسانی مبتنی بر نظریه قرآنی ممکن می شود.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از قرآن در زمینه های مختلف و به خصوص در حوزه تولید علوم انسانی بهره مند شویم باید مجموعه معارف ظاهر و باطن قرآن را درک کنیم و این مهم در صورتی ممکن است که کلید تحول اساسی در علوم انسانی زده شود؛ ضمن آنکه مراد ما از نظریه پردازی قرآنی مبتنی بر تلاشی است که مفسران برای استنباط نظریه قرآن کریم در مورد مساله خاص انجام می دهند که در اینجا مساله مورد بحث علوم انسانی است.
وی با بیان اینکه اهمیت علوم انسانی سامان دادن به امور فردی و اجتماعی است، تصریح کرد: این غایت در صورتی امکان پذیر است که تلاش علمی جدی صورت پذیرد، ضمن آنکه علوم انسانی هدایت گر فعالیت های جامعه بوده و در ارتقای فرهنگ و ارزش های معنوی اثر می گذارد.
وی با گریز به اینکه شریان زندگی اجتماعی در دست علوم انسانی است، خاطر نشان کرد: آنچه که در جامعه ما اجرا می شود از مغرب زمین آمده است، لذا با توجه به اینکه علوم انسانی فعلی با دین و فرهنگ ما سازگاری ندارد، باید در جهت تحول آن اقدام کرد چراکه علوم انسانی فعلی مبانی معرفت شناختی خاص خودش را دارد که با مبانی فکری ما متفاوت است، ضمن آنکه ما معتقدیم که وحی به عنوان دریچه معرفتی یقینی است که باید از آن بهره جست، این بهره در علوم به ویژه علوم انسانی نمود پررنگی دارد.
کریمی افزود: ما باید فرهنگ خود را به جهان صادر کنیم که یک راه آن تولید علم و به ویژه توجه به علوم انسانی است، چراکه انقلاب ما، انقلابی فرهنگی و دینی بود، لذا باید برای عرضه فرهنگ دینی خود، چاره ای نداریم، جز اینکه بر اساس باورهای دینی و فرهنگی خودمان و با تکیه بر معارف قرآنی، علوم انسانی تولید کنیم.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی نیز دفتر حوزه و دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد و مراکز مختلفی نیز در این راستا به فعالیت پرداختند که از جمله آنها می توان به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد.
کریمی در پایان گفت: ماهیت علوم انسانی قرآنی به معنای تولید علومی است که منسوب به متون دینی اسلام(قرآن و روایات) باشد، ضمن آنکه علوم انسانی قرآنی علمی است که افزون بر پیش فرض های یاد شده، مبانی و اهداف اش مستند به قرآن کریم باشد.

پایان پیام/
 

کد خبر 276518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha