مبارزه با نفس قلب تپنده سبک زندگی جهادی است

خبر گزاری شبستان: استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه از منظر قرآن و روایات، نفس، جان و حقیقت وجودی انسان است که خداوند آفریده گفت: مبارزه با نفس قلب تپنده سبک زندگی جهادی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، فروغ نیلچی زاده، استاد دانشگاه تهران، ظهر امروز(4تیر) در سلسله نشست های تفسیر با عنوان جهاد از منظرقرآن، قلب تپنده سبک زندگی جهادی را مبارزه با نفس دانست و گفت: از منظرقرآن و روایات، نفس، جان و حقیقت وجودی است که خداوند در وجود انسان قرارداده است.

 

این استاد دانشگاه، نخستین گام در جهاد با نفس را شناخت نفس و شیطان دانست چرا که گاهی اوقات شیطان، لباس ملائکه و خدا را می پوشد، افزود:خداوند نفس را همچون دانه و بذری در وجود انسان کاشته است که از نفس لوامه شروع می شود تا نفس ملهمه و تا درجات بعدی ادامه دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این الهامات اعم از مکاشفه، مشاهده و رویا، چه در عالم خواب و چه در عالم بیداری ممکن است روی دهد و اگر این اتفاق برای شما رخ داد باید به عالِم اهل اسلام که به درجه اجتهاد رسیده است، رجوع کنید، اگر مورد تأیید قرآن و اهل بیت (ع) باشد الهامات رحمانی هستند.

 

وی در توضیح نفس ملهمه گفت: زمانی که پیامی به صورت غیبی به دل شما خطور کرد، الهام نامیده می شود. این الهامات گاهی از جانب شیطان و گاهی الهاماتی از سوی خدا و ملائکه هستند.

 

نیلچی زاده با انتقاد از اهمیت ندادن مسلمانان به معارف قرآن کریم با وجود جامعیت آن، گفت: غربی ها کتاب هایی را به ما عرضه و عنوان می کنند که با عمل کردن به دستورات این کتاب ها اعتماد به نفس شما بالا می رود ولی سؤال این جاست که چرا نویسندگان این کتاب ها خودشان،  خودکشی می کنند.

 

نیلچی زاده با اشاره به این که شیطان به ذات مسلط نیست بلکه به عَرَض مسلط است، ادامه داد: شیطان، انسان را از اطاعت خداوند دلسرد و خسته کرده و او را از رحمت خداوند ناامید می کند راه رسیدن به بهشت را آسان جلوه داده اما زمان توبه بهشت را دور از دسترس نشان می دهد.

 

نیلچی زاده اظهارکرد: 90 درصد اعتماد به نفس انسان ها، کاذب است برای نمونه، بعضی افراد فکر می کنند اگر لباسشان را از منطقه گران قیمت بخرند،اعتماد به نفسشان بالا می رود.

 

وی با بیان اینکه به همان صورتی که جسم دچار عفونت و بیماری می شود روح نیزمریض می شود، گفت: از واردات خودتان را مراقبت کنید تا صادرات صحیح داشته باشیدانسان حق ندارد هر عملی را انجام دهد.

 

پایان پیام/

کد خبر 276551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha