روزه درس مقاومت، مبارزه و اخلاص را به انسان یادآوری می کند

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت سمنان تأکیدکرد: فلسفه روزه سازندگی، تزکیه و تذلل در پیشگاه حضرت حق است که بوسیله آن انسان می‌تواند خود را از چنگال شیطان نجات دهد.

 حجت السلام محمد باقر عبدوس در گفتگو باخبرنگار شبستان با اشاره به آثار فردی و اجتماعی روزه داری و بهره گیری از فیوضات ماه مبارک رمضان گفت: این ماه فرصت مناسبی برای تزکیه و تهذیب نفس است و مؤمنان باید این فرصت را مغتنم بشمارند.


عبدوس تصریح کرد: روزه داری باعث می شود انسان در برابر خواسته های نفسانی و شهوانی خودش ایستادگی و مقابله کند و در نتیجه اراده او در برابر خواسته های نفس تقویت و مانع شرارت، زشتی ها و بدرفتاری ها می شود.


به گفته وی روزه فقط این نیست که از طلوع صبح تا غروب خورشید امساک کرده و با اذان مغرب افطار در این فاصله طعم گرسنگی و تشنگی را بچشیم بلکه حقیقت روزه برخورداری از آثار و فواید و دستاوردهایی است که روزه به خاطر آن واجب شده است که در این راستا روزه‌داری وسیله‌ای برای غفران و آمرزش گناهان و اقامه رحمت الهی است.


عبدوس مهمترین فلسفه روزه را امانتداری دانست و گفت: روزه امانتی است که خدا بر گردن مکلف واجب ساخته است و او را امر فرموده تا درون و اندام خود را از گناه حفظ کرده و دور نگه دارد که در این راستا اگر انسان بتواند در جلوگیری از هوی و شهوت خود امین باشد و حواس خود را از انجام حرام باز دارد شایسته آن خواهد بود تا بار مسئولیت و امانت را بر دوش خود گیرد و تحمل کند.


امام جمعه موقت سمنان با اشاره به این سخن حضرت علی(ع) که می‌فرمایند: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است، اضافه کرد: امام جعفر صادق(ع) نیز فرموده‌اند روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست بلکه برای روزه‌دار شرایطی باید حفظ شود تا روزه‌اش کامل شود.


وی اظهار کرد: روزه‌دار باید زبانش را از دروغ حفظ نموده، چشمانش را از گناه فرو بندد، با کسی خصومت نورزد، ناسزا و فحش نگوید، دعوا و ستیز با کسی نکند، لقب بد نگوید، عیب کسی را نگوید، از یاد خدا و نماز غافل نشود، از گفتار باطل بپرهیزد، از افترا، دشمنی، دروغ، غیبت و سخن چینی دوری کند و همانگونه که پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه می‌فرماید: «در ماه رمضان زبانتان را حفظ کنید زیرا اگر زبان حفظ شود خیلی از گناهان از ما سر نمی‌زند و روز به روز بر نورانیت قلب افزوده می‌شود».


وی خاطرنشان کرد: انسان در پرتو عبادت صحیح و با شرایط، تربیت مى‏شود، نور و صفا مى‏یابد، از هر گونه آلودگى و انحراف که بر خلاف مسیر عبادت است پرهیز مى‏کند و با اطاعت از خدا به کسب ارزش‏هاى والاى معنوى مى‏پردازد و قدم به قدم به پیش مى‏رود تا به قله کمال برسد.


امام جمعه موقت سمنان با بیان این که بخشى از فلسفه عبادات، پاک سازى و گناه‏زدایى است، تصریح کرد: در مرحله بعدی انسان با عبادت پروردگار خویش به رشد و مراحل تکامل دست خواهد یافت.


وی با بیان این که عبودیت و بندگى گوهرى است که ربوبیت در درون آن نهفته است، گفت: عبودیت و بندگى به قدرى انسان را به خدا نزدیک مى‏کند که او را به مقام ربوبیت مى‏رساند و مظهر صفات خدا مى‏نماید.


عبدوس با اشاره به این که انسان در پرتو بندگى بر نفس خود تسلط مى‏یابد، افزود: در عبادت، آنچه موجب اثر بخشى مى‏شود و در پرتو آن، انسان به اوج تکامل مى‏رسد، دو ویژگى معرفت و خلوص است.


وی با تأکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان توصیه زیادی به انفاق، درستکاری، نیکوکاری و صدقه دادن و افطاری شده است، خاطرنشان کرد:وقتی که روزه‌دار از نظر مادی ریاضت کشید و سفره‌های رنگین نزد او ناچیز جلوه نمود و روح او سرشار از محبت و ایثار گشت، نفس سخاوتمندانه‌ای پیدا می‌کند، آن وقت انفاق و بخشش در راه خدا لذت‌های روحانی او را تشکیل می‌دهد.


عبدوس با بیان اینکه در سال دوم هجرت پیامبر(ص)، خدا فلسفه وجوب روزه را نازل فرمودند گفت: پیامبر(ص) آیات خدا را درباره این فریضه تلاوت فرمود و آوای این آیات در سراسر شهر پیچید و دل‌های مسلمین این حکم را تا روز قیامت پذیرفت که بر این اساس در عهد پیامبر(ص) مسلمانان هر سال از ماه مبارک رمضان با بشارت و شادی استقبال می‌کردند و روزه ماه رمضان را ادا می‌کردند و پیامبر احکام و اداب این فرضیه را برای آنان تشریح و آن را در زندگی مسلمین مستحکم می‌ساخت.


وی افزود: ماه رمضان ماه رحمت و معنویت و ماه مهمانی خداست روزهایش بهترین روزها، شبهایش بهترین شب‌ها، ساعاتش بهترین ساعات است که در این راستا از شب قدر به بهترین نحو باید بهره‌مند شویم زیرا سرنوشت فرد تا سال آینده رقم زده می‌شود.


امام جمعه موقت سمنان با اشاره به اینکه شب‌های قدر فرصت مناسبی است برای توجه دادن مردم به جایگاه برجسته محبت الهی بطور عام خاطرنشان کرد: بطور خاص امام عصر(عج) و حجت زمان در عالم هستی و یادآوری وظایفی که انسان نسبت به این واسطه‌های خدایی دارد را رقم می‌زند.


پایان پیام/

کد خبر 276733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha