تکبر داشتن؛ رذیله است که خداوند از آن چشم پوشی نمی کند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام پناهیان با اشاره به پرهیز از صفت غرور به عنوان سبک زندگی قرآنی و اسلامی گفت: تکبر داشتن، صفت ناپسندی است که خداوند هرگز نسبت به آن کوتاه نمی آید.

به گزارش خبرنگار شبستان، همزمان با برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن، شب گذشته 6 مرداد از ساعت 22 و 30 دقیقه تا 24 مراسم یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی با حضور حجت الاسلام علیرضا پناهیان و ادامه مباحث سبک زندگی قرآنی و اسلامی با محوریت تفسیر سوره مبارکه حجرات به عنوان اخلاقی ترین سوره قرآن برگزار شد.


حجت الاسلام پناهیان در این مراسم با اشاره به زشتی های صفت تکبر در انسان ها عنوان کرد: غرور و تکبر رذیله اخلاقی است که خداوند هرگز نسبت به بندگانش در این خصوص چشم پوشی نمی کند.


وی افزود: خداوند تنها متکبر عالم است و این صفت مخصوص پروردگار عالم بوده و هرزمان که انسان می خواهد در مورد ایمان و سایر امور صحبت کند باید به شدت متواضع رفتار کند.


حجت الاسلام پناهیان با بیان این مطلب که برخی افراد هنگام سخن گفتن دچار غرور می شوند، تصریح کرد: برخی افراد هنگام صحبت کردن در مورد صفت تکبر خداوند، لحن غرور آمیز به خود می گیرند، حال آنکه انسان باید در تمام حالات متواضع رفتار کند.


وی با اشاره به رفتار متواضعانه پیامبر(ص) عنوان کرد: پیامبر(ص) به قدری تواضع داشتند که هنگام صحبت کردن با مردم "خفض جناح" می کردند یعنی بال های رحمت و مهربانی خود را برای مومنان باز کرده و آنان را بر آن جای می دادند. لذا ما نیز به عنوان پیروان ائمه اطهار(ع) باید انسان های خاکی باشیم و غرور و تکبر را از خود دور کنیم.


حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: جای این سوال باقی است که هنگام نماز خواندن چرا می گوییم الله اکبر؟ چرا نمی گوییم الله الرحمن؟ یا صفات دیگر الهی را ذکر نمی کنیم؟
علت آغاز نماز با صفت کبریایی این است که تکبر برای خداوند زیبا است ولی برای بندگان بسیار زشت است.


خداوند به بندگانش اجازه می دهد که دست به خلقت بزند و بویی از صفت خلقت خداوند را داشته باشند ولی هرگز اجازه نمی دهد که انسان ها دارای صفت تکبر شوند.
وی افزود: بندگان در مقابل کبریایی خداوند، کوچک و عاشق می شوند و با تمام وجود در مقام پروردگار جهان زانو زده و به عبادت می پردازند.


حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: انسان وقتی سرود جمهوری اسلامی ایران در ماشین یا جای غیر رسمی می شنود به احترام آن نمی ایستد، ولی هنگام آغاز یک مراسم رسمی به احترام این سرود می ایستد، لذا قرآن خواندن هم یک صورت رسمی و یک صورت غیر رسمی دارد و صورت رسمی قرائت قرآن در نماز است که پس از خواندن سوره هایی از قرآن انسان باید آدابی همچون رکوع و سجده را رعایت کند.


وی افزود: مناسک نماز همچون رکوع و سجده تکبر انسان را می شکند و آدمی را برای کسب ارزش های اخلاقی و ایمانی مهیا می کند. انسان برای شنیدن سخنان پروردگار جهان و شناختن خدا راهی جزء قرآن ندارد.


پایان پیام/

 

کد خبر 277381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha