رضا برجی: شیعیان دنیا خود را وامدار امام خمینی (ره) می دانند

مستند ساز و عکاس دوران دفاع مقدس گفت: انقلاب اسلامی ایران، اسلام را به دنیا شناساند و روح امید و مقاومت را در بطن مسلمانان جهان دمید.

به گزارش خبرنگار شبستان، بخش ره‌یافتگان بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، شب گذشته میزبان مستند ساز و عکاس دوران دفاع مقدس رضا برجی  و محمد جوانبخت تهیه کننده مستند در امتداد غدیر بود که در ادامه گفت و گوی خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان با وی را مطالعه می کنید.

در ابتدا خود را معرفی کنید.
رضا برجی هستم و از سال 65 وارد حیطه هنر شدم. آخرین کاری که انجام دادیم مستندی بود در مورد شیعیان کشورهای غیر اسلامی با نام "در امتداد غدیر" که باید بگویم این کار وصیت نامه من است و اعتقادی بالایی به این کار داشته و دارم. این مستند با طرح آقای جوانبخت و با همکاری ایشان کلید زده شد و ادامه خواهد داشت.
 

آقای برجی شما رکورد دار عکاسی جنگ هستید. چطور وارد فضای هنر جنگ شدید؟
تحصیلات من در رشته هنر بود و سال 65 با شهید آوینی آشنا شدم. هنوز جنگ تمام نشده بود که شهید آوینی با دید وسیعی که داشت ما را به افغانستان فرستاد تا به جهاد افغانستان بپردازیم. آنجا بود که هنر، عکاسی و مستندسازی تحت یک حس جاودان در وجود من نقش بست. بعد از مدتی به پاکستان رفتیم، شیعیان پاکستان خود را وامدار و مرید امام خمینی (ره) می دانند. ناحیه کشمیر پاکستان به ایران صغیر معروف است. خیابان های کشور پاکستان پر است از عکس های امام خمینی (ره) که شاید شما یک دهم آن را هم در خیابان های تهران نیابید.
مسلمانان این کشورها معتقدند بیداری شیعه از زمانی آغاز شد که تفکر امام خمینی (ره) به کشورشان آمد. شیعیان افغانستان و پاکستان و هند بعد از آشنایی با امام روحیه انقلابی و مقاومت را آموخته اند و آغاز دوباره خود را در آشنایی با امام عنوان می کنند.
 

آقای جوانبخت، ایده ساخت مستند "در امتداد غدیر" از شما بود، چه چیز باعث شد طرح چنین کاری را آغاز کنید؟
یک ماجرا باعث شد ضرورت چنین کاری در ذهن من شکل بگیرد. در کردستان ترکیه مسلمانان بسیاری زندگی می کنند که تا مدت ها پیش اکثر آنها از برادران اهل سنت بودند. بعد از انقلاب با یک نفر از این افراد که شیعه شده بود آشنا شدم، زمانی که علت شیعه شدن وی را پرسیدیم، در پاسخ گفت: زمان انقلاب همیشه رادیو ایران را گوش می کردیم و از اتفاقات داخل ایران تحت رهبری یک روحانی تنها به وجد می آمدیم. برایمان عجیب بود که یک روحانی تنها بتواند روبروی بزرگترین قدرت دنیا بایستد و نترسد و پیروز شود و باور چنین امری برایمان سخت بود و همین باعث شد مطالعاتی در مورد امام خمینی (ره) انجام دهیم که این مطالعات ما را به منبع وسیع تری به نام اهل بیت رساند و آغاز شیعه شدن ما شد.
 

پس انقلاب اسلامی ایران و امام را منشأ بیداری جهانی می دانید که شما را نسبت به چنین کاری حساس نمود؟
بله در واقع ریشه طرح این مستند بُعد جهانی انقلاب خمینی بود. در قبل از انقلاب در کشوری مثل بلژیک کسی صدایی از اسلام نمی شنید و مسلمانی یافت نمی شد ولی پس از انقلاب خمینی (ره) در ایران، فضا در این کشورها عوض می شود به طوری که در همین کشور کوچک که مساحت آن اندازه یک استان کوچک ماست نزدیک 20مرکز اسلامی وجود دارد، ولی متاسفانه ابعاد جهانی این انقلاب ادامه پیدا نکرد به طوری که امروز سیستم و دستگاه رسانه ای غرب همه مسلمانان را با نام القاعده و طالبان معرفی می کند.
پس از انقلاب کرسی های صفویه شناسی در دانشگاه های جهان و مخصوصا در اروپا شکل گرفت در حالی که قبل از انقلاب هیچ کس سخنی از صفویه به عنوان اولین حکومت شیعه نمی گفت.
بزرگترین قربانی ترور و خشونت در جهان، جمهوری اسلامی ایران است. آن چیزی که به اسم اسلام هراسی ترویج و تبلیغ می شود ضربه بزرگی به وجهه ایران می زند در حالی که ایران هیچ نقشی در تروریسم و شرارتی که به نام مسلمانان انجام می شود ندارد و این مستند ما باعث شد بتوانیم مطالب خوبی را در خصوص معرفی ایران، تشیع و شیعیان کشورهای دیگر ارائه کنیم.
 

برای ساخت مستند در امتداد غدیر تا به حال به چه کشورهایی سفر کرده اید؟
ما تا به حال با سفر به کشورهای ایتالیا، سوئد، فرانسه، اتریش،آلمان و هلند به بررسی مراکز دینی که از سوی شیعیان در این کشورهای اروپایی بنا شده و فعالیت های شیعیان می پردازیم که تا به حال 28قسمت از آن آماده شده است.
 

آقای برجی طی سفری که به ایتالیا داشتید در مورد شهید ادواردو آنیلی در مستندتان کار کردید؟
مسئله ادواردو آنیلی یکی از خط قرمزهای کشور ایتالیا است. ما اگر به این موضوع می پرداختیم بیم آن وجود داشت که حداقل مجازاتمان 10 سال ممنوع الورود شدن به کشورهای اروپایی شود و به همین دلیل به صورت خاص به ایشان نپرداختیم تا بتوانیم کار خود را در اروپا ادامه دهیم.
از خاطرات سفرهایتان برای ما بگویید.
برجی: سفر ما سراسر خاطراتی است که آدم را به حیرت می اندازد، من در تهران هیئتی نمی شناسم که به طور ویژه شب شهادت امام جواد (ع) مراسم برگزار کند ولی ما در کشور سوئد چنین هیئتی را دیدیم که جوانان با صفای خاصی شب شهادت امام جواد (ع) مراسم عزاداری در شهر اجرا می کردند، آن هم در حالی که در نزدیکی آنها مراکز فساد و خوش گذرانی وجود داشت.
جوانبخت: با جوانی در بلژیک روبرو شدیم که ذره ای زبان فارسی نمی دانست ولی ادعا می کرد همیشه شبکه جام جم ایران را به امید دیدن تصویری از بارگاه امام رضا (ع) مشاهده میکند، این جهان با گریه و اشک راجع امام رضا (ع) برای ما صحبت می کرد و تنها آرزویش را سفر به مشهد عنوان می کرد.
همه این مسلمانان بسیار ایران را دوست داشتند و ایران را یگانه امید جهان اسلام می خواندند.
ما پیش جوانی رفتیم که شیعه شده بود در حالی که مادر او مسیحی بود.
جوان پانزده ساله ای به ما می گفت روزی در کتابخانه قرآن را دیدم و آیه الله نور و السماوات و الارض مرا مجذوب خود کرد.
جوان ایتالیایی را دیدیم که مسلمان و شیعه شده بود و سالها به مطالعه دروس حوزوی پرداخته بود و تسلط کاملی به زبان عربی و خود قرآن داشت، این جوان تازه مسلمان به اندازه یک آیت الله ما ایرانی ها اطلاعات دینی داشت و صحبت های عمیق او ما را به وجد می آورد.
 

آیا قصد ادامه دادن این مستند را دارید؟
بله اگر لیاقتی باشد این مستند را در حد توان ادامه خواهیم داد.
 

در مسیر ساخت این مستند با چه مشکلاتی مواجه بودید؟
در اروپا مشکلی برای ما ایجاد نشد ولی داخل ایران، ما با مشکلات بسیاری مواجه بودیم. حمایتی از ما برای چنین کارهایی نمی شود و مخصوصا صدا و سیما که به عنوان متولی تولید و پخش چنین کارهایی است ارزشی برای کارهای ما قائل نیست و واقعا خدا به جوانان ما رحم کند و نه تنها حمایت نمی کنند، بعضاً سنگ اندازی هم می کنند.
 

شب قدر چه دعایی می کنید؟
همان دعاهای همیشگی برای هدفمان که صدور انقلاب و تشیع است و از مردم می خواهم برای دست اندر کاران صدا وسیما هم دعا کنند تا خدا ذره ای به اینها فهم و شعور بدهد. در صدا و سیمای ما اولویت با جفنگیات و اراجیف و محرمات است. آنها فقط به دنبال سرگرم کردن مردم اند و اصلاً حس انقلاب و انقلابی گری نفوذی در سطح مدیران صدا و سیما نکرده است و هیچ ارزشی برای چنین برنامه ها و مستندهایی با چنین موضوعاتی قائل نیستند.
 

کد خبر 277591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha