دارایی گاندی در روزی که ترور شد...

خبرگزاری شبستان: روزی که گاندی توسط یک هندوی افراطی ترور شد، دارایی اش تنها یک عینک، یک ساعت جیبی، یک نمکدان و کتب مقدس ادیان مختلف از جمله قرآن بود.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، بخش فرهنگ ملل بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم زمینه آشنایی با شخصیت های برجسته دیگر کشورها در عرصه های مختلف را فراهم می کند.
گاندی و قرآن کریم
موهنداس کرمچند گاندی مشهور به مهاتما گاندی متولد 1869 میلادی رهبر بزرگ استقلال هند از یوغ استعمار انگلستان و از رهبران آزادی خواهی است که از روش های معمول در مبارزات آزادی بخش استفاده نکرد بلکه با سلاح عشق و ایمان و مبارزه منفی توانست بر سلطه بی چون و چرای کشورش پایان دهد.
یکی از منابع آگاهی بخش برای گاندی در مسیر این مبارزه منفی بود او می می گفت من عقیده دارم که تورات، انجیل و قرآن به میزان وداها (کتاب مقدس هندوان) الهامات الهی دارد و مقدس اند. من همان خدا را در کتاب مقدس هندوان می شناسم در قرآن نیز می بینم.
گاندی مطالعه جدی پیرامون اسلام و قرآن را از سال های جوانی در دوران اقامت خود در آفریقای جنوبی آغاز کرد و این کار تا اواخر عمرش به ویژه در خلوت زندان های مکرری که داشت ادامه یافت.
جودیت براون در شرح روزگار اقامت گاندی در آفریقای جنوبی می نویسد: معاشران جدید و مسلمان به وی اصرار کردند اسلام را مطالعه کند، می دانیم وی ترجمه قرآن را خریداری کرد و خواند و در آن زمان کتب دیگری هم درباره اسلام مطالعه کرد.
ویلیام شایرر، خبرنگار مشهور آمریکایی که مدتی با گاندی محشور بود می نویسد در جلسات نیایش غروب گاندی و حضار دسته جمعی آیاتی از کتاب مقدس را زمزمه می کردند ادعیه آنها تنها از کتاب مقدس هندو نبود بلکه قطعاتی از انجیل و آیاتی از قرآن نیز قرائت می شد.
او نه تنها خود قرآن را به دقت مطالعه می کرد بلکه دیگران را نیز تشویق می کرد این کتاب آسمانی را نیک بخوانند. وی همچنین می نویسد: من به گاندی واقعا مدیون هستم زیرا روح و فکر من را اماده ساخت تا حدی درباره قرآن توجه و درک عمیق تری پیدا کنم. روزی که گاندی توسط یک هندوی افراطی ترور شد دارایی اش تنها یک عینک، دو جفت کفش، یک قاشق چوبی، دو کاسه چوبی، یک ساعت جیبی، یک نمکدان و کتب مقدس ادیان مختلف از جمله قرآن بود.
پایان پیام/
 

کد خبر 277854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha