قول و عمل در مطالعات میان رشته ای قرآنی متفاوت است

خبرگزاری شبستان: استادیار دانشگاه تهران با اشاره به چالش های موجود در حوزه مطالعات قرآنی گفت: قول و عمل در این حوزه دارای تفاوت های عمیق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، نشست "آسیب شناسی تفسیر علمی قرآن در روزگار معاصر" سه شنبه، 8 مردادماه در محل سالن شماره یک، واقع در نیم طبقه بالای شبستان مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.
بر پایه این گزارش، در این نشست احمد پاکت چی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و ابوالفضل خوش منش، استادیار دانشگاه تهران، به سخنرانی پرداختند.

پاکت چی در این ابتدای سخنان خود با بیان اینکه روش در مطالعات میان رشته ای از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: اگر دو علم به لحاظ طرح و همچنین پیش بردن مباحث خود، به گونه ای باشند که استدلال های یکدیگر را درک نکنند در این صورت شکاف عقلانی ایجاد می شود.

وی در راستای مطالب فوق ادامه داد: هر دو علم شیوه های استدلالی خودشان را دارند و زمانی که نظام های عقلانی در شیوه استدلال با یکدیگر فاصله داشته باشند، در این صورت سبب می شود تا تحلیل های یکدیگر را به خوبی درک نکنند، لذا شاهد هستیم بسیاری از افراد که در حوزه های علوم انسانی از جمله علوم قرآنی کار می کنند، انتظار استدلال و عقلانیتی از جنس خودشان را دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در مطالعات میان رشته ای از جمله مباحثی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بحث زبان و نظام اصطلاحات است چراکه هر علمی نظام اصطلاحات خود را دارد و اهل آن علم بر اساس این زبان صحبت می کنند البته شاید ترجمه فرهنگی بتواند شکل بیان دو علمی که استدلال های یکدیگر را درک نمی کنند، یاری رساند اما قطعا کافی نیست چون زمانی این ارتباط برقرار می شود که پلی در نظام اصطلاحات ایجاد شود.

پاکت چی با بیان اینکه باید هم گرایی میان دو رشته در سه سطح ترمینولوژی، متدولوژی، اپیستمولوژی، برقرار شود، یادآور شد: در صورتی که همگرایی در این سه سظح برقرار شود، در این حالت مطالعات میان رشته ای جریان پیدا می کند. مطالعات میان رشته ای قرآنی نیازمند روش شناسی است.

در ادامه این نشست، خوش منش، استادیار دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر از تلفیق علوم انسانی و قرآن سخن می گوییم اما در فضای گفتمانی و در عمل تفاوت ها و فاصله زیادی وجود دارد، اظهار کرد: ما در بحث اعجاز قرآن و کارهای بین رشته ای در قول یک چیز هستیم و در عمل چیز دیگر، در حالی که این دو به علت آنکه کار اساسی انجام نگرفته است، مقابل یکدیگر قرار گرفته اند، و متاسفانه به این موضوع به خوبی پرداخته نشده است.
وی افزود: هم اکنون در بحث اعجاز قرآن و پژوهش میان رشته ای، چنین عنوان می شود که دنیا از ما توقعاتی دارد و ما با وجود این توقعات دارای چالش هایی هستیم و باید مراکزی ایجاد شود تا این مباحث میان رشته ای در مدت زمانی مشخص به سرانجام برسند که اگر نرسند با مشکل مواجه می شویم.

خوش منش خاطرنشان کرد: تا زمانی که این گونه روندی در حوزه مطالعات میان رشته ای برقرار باشد نمی توان انتظار نتیجه مطلوبی را داشت.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 277868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha