انسان با ایمان حقیقی از پس مرگ نیز بر می آید

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام پناهیان با اشاره به تأثیرات ایمان بر جان مومنان گفت: ابلیس تمام تلاش خود را برای گمراهی افراد در لحظه مرگ انجام می دهد، ولی ایمان حقیقی از پس مرگ نیز برمی آید.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، در سلسله مباحث خود پیرامون سبک زندگی قرآنی با محوریت سوره مبارکه حجرات به عنوان اخلاقی ترین سوره قرآن در مراسم "یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی" که سه شنبه 8 مرداد از ساعت 22 و 30 دقیقه تا 23 برگزار شد، با اشاره به جایگاه و نقش ایمان در زندگی افراد گفت: برای دستیابی به ایمان واقعی، علم می تواند وسیله قرار گیرد اما علم ایمان آور نیست، ایمان واقعی در خود طراوت دارد و اگر این نشاط در وجود انسان نهادینه شود دیگر امکان ندارد ایمان از دل مومنان بیرون رود. 

وی با اشاره به محبت امام علی(ع) به عنوان جلوه ای از ایمان تصریح کرد: اگر دنیا را عسل و در کام کافر قرار دهند، امکان ندارد که به حقانیت حضرت علی(ع) شهادت دهد و از طرفی اگر با شمشیر بر فرق مومن ضربه وارد شود ممکن نیست که از حب حضرت علی(ع) دست بردارد، زیرا محبت امام علی(ع) از جنس ایمان است که در خود حلاوت دارد. 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به مصادیق افزایش ایمان در دل افراد مسلمان ادامه داد: خواندن نماز اول وقت، ایمان به خدای متعال را افزایش می دهد انسانی که ایمانش به مهربانی خداوند متعال کم می شود کمتر توبه می کند.

 وی با اشاره به اثرات سوء گناه در وجود انسان عنوان کرد: گناه روح آدمی را سیاه و قلب انسان را دچار کراهت می کند، ایمان اگر واقعی باشد انسان جان خود را پای آن می دهد. ابلیس تمام قدرت خود را برای کافر کردن مومنان زمانی به کار می گیرد که انسان در حال مرگ است در حالی که انسان با داشتن ایمان قوی از پس مرگ نیز بر می آید.

 کارشناس مراسم یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی با اشاره به آیه 14 سوره مبارکه حجرات بیان کرد: خداوند در این سوره می فرماید: قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِن تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿14﴾ یعنی: [برخى از] بادیه‏نشینان گفتند ایمان آوردیم بگو ایمان نیاورده‏اید لیکن بگویید اسلام آوردیم و هنوز در دلهاى شما ایمان داخل نشده است و اگر خدا و پیامبر او را فرمان برید از [ارزش] کرده‏هایتان چیزى کم نمى‏کند خدا آمرزنده مهربان است.
 حجت الاسلام پناهیان با اشاره به تأثیرات ایمان در وجود انسان ابراز کرد: اگر ایمان در وجود افراد نهادینه شود، جلوی عصبانیت، بی حوصلگی و افسردگی افراد را می گیرد.لذا انسان هنگام عصبانیت باید از خدای متعال استغفار کند، زیرا ایمان فوق العاده به آدمی آرامش می دهد. 

وی افزود: اگر ایمان بشناسیم دیگر زیباتر از این کلمه در جهان و پیدا نمی کنیم و عشق و محبت نیز به گرد آن نمی رسد. ایمان مادر عشق های ازلی و ابدی است، انسان مؤمن به تعداد افراد دنیا برایش عاشق وجود دارد. 
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) گفت: امام اول شیعیان (ع) می فرمایند: ایمان یعنی کسی که تسلیم امر خداست که این همان اصل حقیقت ایمان است. امام رضا (ع) می فرمایند: ایمان تعلق قلبی و لسانی به خداوند است. انسان باید تصور کند تنها بنده خدا است، همانطور که خدا یکتا است. 

وی با اشاره به برخورد محبت آمیز اولیای خدا برگرفته از ایمان آنها خاطرنشان کرد: در خاطرات آیت الله حق شناس نقل است شخصی عرق خور از سر محبت و نرمخویی ایشان جذب اخلاقشان شد، که قطعا این رفتار برگرفته و نتیجه ایمان وی است. 

پایان پیام/

کد خبر 278127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha