وهابیت دست انداز غرب در مسیر مقاومت است

خبرگزاری شبستان: انحرافات و پیروی از سیاست های غرب، موجب شکاف میان کشورهای اسلامی شده است، کودتای مصر و اوضاع بحرانی سوریه، نتیجه انحرافات کشورهای عرب منطقه است.

خبرگزاری شبستان: برخی از کشورهایی که به ظاهر نام اسلام را یدک می کشد، همچون کشورهای عرب خلیج فارس، به دلیل اینکه پایگاه و جایگاه مردمی ندارند و از غرب دستور می گیرند، مجری دستورها و راهبردهای غرب هستند. این کشورها ادعای مقاومت دارند اما حرکات آنها انحرافی اس این جملات بخشی از صحبت های حسن هانی زاده، کارشناس سیاسی و مسائل خاورمیانه است که مشروح آن از نظرتان می گذرد:
 

مقاومت به چه معنا است و این معنا در مواجهه با جهان استکبار چه دامنه ای را دربر می گیرد؟
مقاومت داری تعاریف و مفاهیم گوناگون است. اما تعریف معمولی که از آن به ذهن متبادر می شود، ایستادگی در برابر ظلم و رد کردن و مقابله با ستم است. این مقاومت از صدها سال پیش که در حوزه استعمار خارجی و غربی و استعمار و نظام های دیکتاتوری در منطقه و جهان صورت گرفته است. دارای معنای وسیعی است اما واژه مقاومت در برابر صهیونیست منحصر به مقابله با رژیم صهیونیستی می شود.
 

مقاومت در شرایط امروز جهان اسلام مقاومت چه ضرورتی دارد و چرا باید ما مسلمان ها از فلسطین دفاع کنیم؟
با توجه به این که مساله فلسطین مساله انسانی و اسلامی است، همه آزادگان باید شرایط دردناک آن را درک کنند. این ملت قربانی توطئه های صهیونیست شده و به ناحق از سرزمین خود رانده شده است. هدف استعمارگران از این حرکت در کشور فلسطین، ایجاد رژیمی ستمکار در قلب خاورمیانه اسلامی است تا از وحدت مسلمانان جلوگیری کرده و میان آنها اختلاف بیندازد تا به اهداف شوم خود برسد. البته این حضور موجب شده ملت های اسلامی دچار تفرقه و اختلاف با یکدیگر شوند. این مهم نشان می دهد ما در برابر دفاع از فلسطین و جلوگیری از تشکیل حکومت ستمکارانه اسرائیل در خاورمیانه وظیفه داریم.

آیا مقاومتی که امروز در جهان اسلام وجود دارد، ارزش است یا ضد ارزش تلقی می شود؟
طبیعی است مقاومت ها به عنوان بخشی از ارزش های دینی محسوب می شوند. بر این اساس در قرآن و روایات، ضرورت مقابله با ظلم و استکبار تاکید شده است:" وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ ... و در برابر آنها آنچه توانستید از نیرو ( ی انسانی ، سلاح های روز و هزینه نبرد ) و اسبان بسته و آماده شده ( وسایط نقلیه مناسب ) آماده سازید که بدین وسیله دشمن خدا و دشمن خود و دشمنان دیگری را غیر آنها که شما آنها را نمی شناسید ..." ( انفال، آیه 60)
این آیه کاربرد مقاومتی دارد و در قرآن کریم همواره تاکید شده در برابر ستمکاران ملت های اسلامی مقاومت به خرج دهند.
 

چه جریان هایی امروز در جهان اسلام وجود دارند که ادعای مقاومت می کنند اما اقدامات آنها انحرافی است؟
برخی از کشورهایی که به ظاهر نام اسلام را یدک می کشد، همچون کشورهای عرب خلیج فارس، به دلیل اینکه پایگاه و جایگاه مردمی ندارند و از غرب دستور می گیرند، مجری دستورها و راهبردهای غرب هستند. این کشورها ادعای مقاومت دارند اما حرکات آنها انحرافی است. اتفاقی که در کشور سوریه افتاد، با کمک های مالی و نظامی عربستان و قطر به تروریست ها است که این کشور را درگیر جنگ داخلی کرده اند.
قطعا این انحرافات و پیروی از سیاست های آمریکا و غرب، موجب شکاف میان کشورهای اسلامی شده است، کودتایی که در مصر صورت گرفته و اوضاع بحرانی سوریه، نتیجه انحرافات کشورهای عرب منطقه است که تاثیرات منفی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
 

آیا وهابیت هم جزو جریان های مقاومت محسوب می شود؟ آیا آنها در این زمینه ادعایی دارند؟
وهابیت یک مذهب نیست بلکه یک جریان انحرافی است که با هدف ایجاد شکاف میان مذاهب اسلامی توسط انگلیس تاسیس شده است. پس از ظهور این جریان فکری انحرافی که با ابعاد سیاسی پلید بنا شده، شاهد اختلافات و جنگ در منطقه هستیم. این جریان باطل نه تنها اعتقاد به مقاومت ندارد، بلکه خروج علیه حاکم ستمگر را مردود می داند و هدف این جریان جلوگیری از مقاومت و جریان مقاومت در منطقه است چرا که آنها حافظ منافع آمریکا و غرب هستند و بارها برای حذف حزب الله و حماس تلاش کردند. همچنین هدف دیگر این جریان نشان دادن چهره کاملا خشن از اسلام است و نوعی اسلام را به جهان غرب معرفی می کنند که جهان از این دین و آیین در هراس باشد. امروز وهابیت فقط یکصد شبکه ماهواره ای در عربستان، امارات و مصر که مسلمان هستند در اختیار دارد و در کشورهای غربی نیز تعداد این شبکه ها بیشتر از این است. رسانه های این جریان سالانه ده میلیارد دلار گردش مالی دارند که توسط غرب و عربستان و قطر این منابع مالی تامین می شود تا اسلام واقعی را منحرف سازند.
 

با این شرایط شرکت در راهپیمایی روز قدس چه ضرورت و جایگاهی دارد؟
شرایطی که پس از موج بیداری اسلامی به وجود آمده و سرنگونی تونس، یمن، مصرو لیبی فضای جدیدی به نفع فلسطین رقم زد. این موج برآیند تاثیر گذاری انقلاب اسلامی بر مسلمانانان منطقه تلقی می شود. این جریان باعث شد طرح های آمریکا برای سازماندهی خاورمیانه جدید بر اساس تعریف ها و فرمول های امریکا و اسراییل و غرب با شکست مواجه شود اما شرایط کنونی سوریه و درگیر کردن آن به جنگ داخلی و کودتای نظامی علیه اسلام گرایان تلاش جدیدی است از سوی آمریکا و غرب برای مهار موج بیدار اسلامی و انحراف آن به سمت و سویی که آمریکا و غرب به دنبال آن هستند. لذا پس از کودتای مصر، جهان شاهد است جان کری وزیر خارجه آمریکا طرح جدیدی را ارائه داد که این طرح بدتر از طرح های سابقی است که ارائه شده و در واقع نادیده گرفتن حق طبیعی فلسطین است. به موجب این طرح قرار است در این شرایط و در حالی که جهان عرب درگیر بحران های داخلی خود است در یک روند سازش جدید با اسرائیل شرکت کنند و تشکیلات خودگردان به مدت نه ماه با این رژیم به مذاکره بپردازد، بدون اینکه رژیم صهیونیستی شهرک سازی را متوقف کند. در عین حال در این طرح بیت المقدس به مدت ده سال تحت مدیریت اسرائیل، فلسطین و اردن قرار می گیرد و اگر دولت مستقل فلسطینی تشکیل شود، فاقد ادوات و نیروهای نظامی خواهد بود. این طرح خطرناکی است که در عین حال حق بازگشت ملت فلسطین به سرزمین های اسلامی را نادیده می گیرد. الان با توجه به تلاش هایی که صورت می گیرد آمریکایی ها با تحمیل جنگ داخلی در سوریه قصد دارند محور تهران دمشق بیروت را قطع کرده و جریان های مقاومت را از صحنه مبارزاتی حذف کند اما با توجه به وضعیت موجود، جنبش های جهادی فلسطینی و لبنان همچنان در پی بازسازی قدس و مبارزه با صهیونیست هستند. بنابراین هر چه مراسم روز قدس پرشورتر برگزار شود، پشتوانه قوی برای جنبش های مقاومتی فلسطین خواهد بود. امام راحل (ره) با توجه به شرایط فلسطین و ضرورت کمک و مردمی کردن آن روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس را اعلام کردند و هر سال شاهد حضور محکم تر و قوی تر و پررنگ تر ملت در این صحنه هستیم.
پایان پیام/
 

کد خبر 278139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha