راز همتایی حضرت زهرا (س) با شب قدر

خبرگزاری شبستان: تفسیر لیلة القدر به حضرت زهرا (س) به این معنا است که ما از اسلام و ارزش های دینی چیزی را می خواهیم که بر معرفت و آگاهی ما بیفزاید و در سایه آن به قله های کمال علم و معرفت دست پیدا کنیم.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: لیلة القدر از نظر لغت، شب تقدیر و اندازه گیری است و در اصطلاح شبی است که مقدرات بندگان خدا در آن تعیین می شود به این جهت که خدای متعال این شب را فرصتی برای انسان ها قرار داده تا در این فرصت از دریای رحمت خدا برخوردار شوند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم ادامه داد: اما این شب از دو جهت فرصت است؛ یکی اینکه انسان می تواند در این شب با دعا و نیایش گذشته خود را با توبه کردن در برابر خداوند محو کند. این محو کردن در توبه تعبیری است که به منابع دینی مربوط است یعنی کلمه محو را در آیات قرآن وقتی مشاهده می کنیم، یعنی از بین رفتن کامل گناه بدون ماندن اثری از آن. گاهی انسان خانه خود را جارو می کند اما این جارو کشیدن کثیفی های خانه را محو نمی کند بلکه آن را کم می کند توبه برخلاف این است و کثیفی ها و زشتی های گناه را از اساس پاک و محو می کند.
وی با بیان اینکه این نوع پاکسازی بزرگترین فضل و لطف خداست که به ویژه در شب قدر به انسان تائب عنایت می شود، عنوان کرد: آدمی با دعا به درگاه خدا، گذشته خود را محو می کند. اما از جهت دیگر شب قدر فرصتی است از این بابت که بدی ها را از بین برده و عبادت او را برابر هزار شب می کند و گستره عمل را به هزار برابر توسعه می دهد. پس ظرفیت بزرگی در انسان به وجود می آید تا با این ظرفیت بزرگ، مطالبات بزرگ از خدا داشته باشد. این ظرفیت بزرگ پیدا کردن ارزش انسان را در نزد خدا بالا برده و می تواند مطالبات بزرگ از او داشته باشد.
این استاد حوزه عنوان کرد: تفسیر لیلة القدر به حضرت زهرا (س) به این معنا است که ما از اسلام و ارزش های دینی چیزی را می خواهیم که بر معرفت و آگاهی ما بیفزاید و در سایه آن به قله های کمال عمل و معرفت دست پیدا کنیم. اگر بخواهیم در اعمال یک قله کامل پیدا کنیم، حضرت زهرا (س) از قله های معرفت کمال دینی و عملی هستند که برای ائمه معصومین (ع) الگو بودند.
وی تصریح کرد: ما در شب قدر باید تلاش کنیم آگاهی خود را نسبت به دین و ارزش های عملی افزایش یابد؛ اگر حضرت (ع) را درست و صحیح بشناسیم و جایگاه نظری و معرفتی ایشان برای ما تبیین شود و در مسیر تبعیت از ام ابیها قرار گیریم، آن وقت است که شب قدر را درک کرده ایم. درک این شب برای رسیدن به کمال است، معرفت ایشان ما را به کمال می رساند و راه رسیدن به رضای خدا برای ما باز می شود؛ شب قدر برای همین است تا انسان آینده ای با سعادت برای خود رقم بزند، چه آینده ای سعادتمند تر از اینکه حضرت را بشناسیم و در مقام عمل هم پیرو ایشان باشیم.
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه آن چه که اهمیت دارد این است شب قدر شب اندازه گیری و تعیین سرنوشت انسان است، ابراز کرد: این شب، شب نزول قرآن، فرصت ظرفیت زمانی است برای ما بندگان خدا چرا که در شب قدر پروردگار قرآن را که رحمت برای بندگان است، نازل فرموده، شب قدر خودش یک ظرفیت بسیار بزرگی برای انسان است.
حجت الاسلام یوسفی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا شب قدر تا آن اندازه اهمیت داشته که قرآن در این فرصت نازل شده و در واقع اهمیت این شب مسبوق به نزول قرآن است یا اهیمت شب قدر به دلیل نزول قرآن است، خاطرنشان کرد: از آنچه به دست می آید شب قدر جریان مستمری است در طول تاریخ بشر وجود داشته و این طور نبوده که به دلیل نزول قرآن شب قدر دارای اهمیت شود، اما قطعا نزول قرآن به اهمیت آن افزوده و فرصت بیشتری برای انسان قرار داده شده تا با تبعیت از قرآن بتواند راه کمال را در پیش بگیرد.
پایان پیام/
 

کد خبر 278216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha