سخنرانى امام صدر اولین رئیس مجلس اعلاى شیعیان در حضور رئیس جمهور لبنان

طوایف مختلف، عامل تعاون و دریچه‏هاى فرهنگی هستند که دستاورد میلیاردها نفر از افراد بشرِ این عصر و اعصار گذشته را به ما بازمى ‏نمایند. این تجارب از همین راه به لبنان وارد شده و آن را به مثابه یک بدن درمی آورد.

خبرگزاری شبستان: 11892 روز از ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی می گذرد...  

      

پس از انتخاب امام موسى صدر در مقام اولین رئیس مجلس اعلاى شیعیان، رئیس جمهور لبنان، شارل حلو، به دار الافتاء جعفرى رفت تا انتخاب وى را تبریک گوید 2/6/1969. متن بالا سخنرانى امام موسى صدر در این دیدار، به نقل از روزنامه بیروتى الرقیب، است:

جناب آقاى رئیس جمهور بنده، گذشته و تاریخ علماى شیعه لبنان را مطالعه کرده ‏ام و ناگهان در برابر پدیده‏اى عجیب قرار گرفته ‏ام. چرا که مشاهده کرده‏ ام که یک‏ پنجم علماى مسلمان شیعه از لبنان و یک‏ پنجم کتابهاى شیعه از علماى لبنانى بوده، با اینکه عده شیعیان لبنان هیچ گاه به  %1از کل شیعیان جهان نمى‏ رسیده است. در لبنان هیچ روستا و مزرعه‏اى یافت نمى ‏شده مگر آن که از میان آن دانشمندى فقیه یا ادیب یا فیلسوف برخاسته باشد. من این پدیده را بررسى کردم و مطالبى را که برخى مى‏ گفتند، خواندم. آنان مى‏ گفتند این پدیده نتیجه قداست زمین و برکتى است که خداوند به آن عنایت کرده. اما امروز و به مناسبت تشکیل این مجلس مى‏ توانم تفسیرى علمى درباره این پدیده ارائه دهم.

 

در این ایام مى‏ بینیم که لبنان، با طبقات گوناگون مردم و رجال دینى و رهبران سیاسى‏ اش، در تبریک شادمانى به خاطر این رویداد (تأسیس مجلس شیعیان) با ما مشارکت کامل دارند و هم‏اکنون نیز ما رئیس جمهور کشور را در میان خود و در خانه خود مى ‏بینیم، که این شادباش را گرم‏تر و این شادى را کامل‏تر مى‏ کند.

جناب آقاى رئیس جمهور، اجازه دهید، پس از این مقدمه و با توجه به محتواى آن، به نام همه شیعیان لبنان، کسانى که حتى یک روز هم از اداى وظایف ملى و قومى خود سرباز نزده‏ اند، به شما عرض کنم که اکنون ما با تمام سرافرازى و اطمینان و با امیدى بزرگ اعلام مى ‏داریم که براى تحمل همه مسئولیتهاى ملى و اداى وظایف خود براى نگاهبانى از استقلال لبنان و آزادى و تمامیت ارضى آن به هر قیمت و بهایى هم که باشد، آمادگى کامل داریم. ما اعلام مى‏کنیم الآن و نیز پیش از این، براى آزادسازى اراضى اشغالى، با یارى‏ رسانى به مبارزات مقدس مردم فلسطین و مشارکت فعالانه با دولتهاى برادر عربى آمادگى کافى داریم و داشته ‏ایم. ما، به عنوان هموطنان، بار این مسئولیتها را بر دوش خود احساس مى‏ کنیم و آن را با هماهنگى و هم ‏صدایى کامل خود با رهبران مخلصى که بار این رهبرى را در این موقعیتهاى دشوار و تحت رهبرى شما بر دوش مى ‏کشند، به انجام مى‏ رسانیم.

جناب رئیس جمهور، کسانى که گمان مى‏ کنند وجود طوایف گوناگون در لبنان و سروسامان دادن به امور آنها از عوامل ضعف احساس ملى و قومى است، بى ‏شک از دریچه‏اى تنگ به این قضیه مى‏ نگرند. بلکه طوایف مختلف و سازمان یافته  عوامل تعاون و دریچه‏هاى فرهنگی ای هستند که دستاوردهاى میلیاردها نفر از افراد بشرِ این عصر و اعصار گذشته را به ما بازمى ‏نمایند. این تجارب از همین راه به لبنان وارد مى ‏شود و آن را به مثابه یک بدن در مى‏ آورد، طورى که وحدت ملى و انسانى با نبود هر عضوى از آن ناقص خواهد ماند.

اینک آمادگى خود را به منظور همکارى با تمام مسلمانان براى خدمت به دین عزیز اسلام و نزدیک کردن مسلمانان به دین و اخلاق و نیز پاسدارى از میهن بزرگ خود اعلام مى ‏داریم و این از ویژگى ‏هاى مجلس ماست.

 

به نقل از کتاب "نای و نی " از مجموعه  " در قلمرو  اندیشه امام موسی - صفحه 329 تا 330

ترجمه شادروان  علی حجتی کرمانی

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 27983

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha