اتحاد ایران و ترکیه بلای جان استراتژیست های صهیونیست

بین الملل:معاون مرکز مطالعات خاورمیانه گفت: اتحاد ایران و ترکیه می تواند استراتژی های سیاسی امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه را به خطر می اندازد.<BR> <BR>

 به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر کیهان برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات و معاون امور بین الملل مرکز مطالعات خاورمیانه در دومین روز از دومین همایش بین المللی فلسطین با ارایه مقاله ای با عنوان نزدیکی روابط ایران و ترکیه: آثار سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی، گفت: اهمیت ائتلاف ایران و ترکیه در آن است که این اتفاق درست زمانی در حال شکل گیری است که ما شاهد نوعی خلاء ایدئولوژیک و استراتژیک در منطقه هستیم که ناشی از ناتوانی آمریکا در هدایت بحران های منطقه ای و همچنین شکست های پیاپی رژیم صهیونیستی در جنگ های 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه است.

 

وی افزود: آمریکایی ها که نتوانسته اند در عراق بین توسل به زور و ادعای ایجاد دموکراسی تناسب برقرار کنند پس امنیت جهانی و منطقه ای که آنها ادعا می کردند حاصل نشد و به جای آن اندیشه های ضدآمریکایی به سرعت در منطقه شکل گرفت و همین امر منجر به شکست استراتژیک و ایدئولوژیک آمریکا و غرب در منطقه شد.

 

برزگر در ادامه تصریح کرد: ایران و ترکیه دارای نقشی مکمل هستند که می تواند مشروعیت استراتژی های سیاسی و امنیتی اسراییل را به چالش بکشاند که نتیجه آن نوعی تغییر مکانی و موضوعی در مورد موضوعات مهم در خاورمیانه خواهد بود.

 

وی ادامه داد: اکنون در منطقه دو جبهه شمالی و جنوبی وجود دارد جبهه شمالی شامل ایران، سوریه، ترکیه و حزب الله لبنان است که هم دارای ایدئولوژی و هم استراتژی هستند و از سوی دیگر جبهه جنوبی که به رهبری آمریکا، عربستان و اسراییل اردن و محافظه کاران عرب هستند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تاکید کرد: تغییر در مسایل ژئوپلوتیک و اقتصادی در منطقه موجب تغییر جهت اهرم قدرت از جبهه جنوبی به شمالی شده است.

 

وی افزود: ایران و ترکیه دارای چهار نکته مشترک هستند که می توانند مشروعیت اسراییل با کمک یکدیگر به چالش بکشانند که این مساله شامل نوع نگاه ایدئولوژیک و سیاسی ایران و ترکیه به منطقه نوع نگاه آنها به حضور آنها در منطقه برنامه هستی ایران و مساله امنیت انرژی و اقتصاد می شود.

 

برزگر خاطرنشان کرد: که این چهار عامل کاملاً در مقابل سیاست های امنیتی و استراتژیکی اسراییل قرار دارند بدین ترتیب که در مورد اول در جبهه شمالی ایران خواستار تقویت جریان مقاومت و ترکیه خواستار گفتگوست که اقدام این دو دیدگاه تکمیلی با یکدیگر می تواند مشروعیت استراتژیک اسراییل را به چالش بکشاند.

 

معاون امور بین الملل مرکز مطالعات خاورمیانه گفت: در مورد حضور آمریکا در خاورمیانه ایران و ترکیه هر دو خواهان خروج نظامیان آمریکایی از عراق هستند ایران ریشه ناامنی در منطقه حضور کشورهای خارجی و آمریکایی در منطقه می دانند و ترکیه می خواهد با خروج آمریکا خود نقش واسطه گری را بر عهده گیرد اما با وجود اهداف متفاوت هر دو مخالف خواست رژیم صهیونیستی هستند که می خواهد نیروهای آمریکایی در منطقه باقی بماند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نیز نقش تکمیل کنندگی ایران و ترکیه از سه جهت قابل بررسی است یکی اینکه هر دو خواستار حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران هستند که حاصل آن انتشار بیانیه تهران بود دوم اینکه ترکیه حامی ایران در جنبش خلع سلاح هسته ای است که در منطقه به راه افتاده است که این جنبش مشروعیت برنامه های هسته ای اسراییل که مورد حمایت عربستان است را نیز به چالش می کشاند و این در حالی است که در مقابل نگاه اسراییل بر تم بازدارندگی جنبه تسلیحاتی و انحصار گرایی هسته ای با شعار تهدید وجود ایران متکی است و سوم اینگه همه کشورهای مستقل از قبول ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای پیروی می کنند زیرا خود نیازمند این انرژی هستند.

 

برگزار سپس تاکید کرد: نیازهای متقابل اقتصادی و مساله جغرافیایی و موقعیت ژئواستراتژیک ایران و ترکیه موجب می شود که این دو نزدیکی بسیاری با هم داشته باشند و این در حالی است که هدف اسراییل آن است که ایران نتواند نفوذ اقتصادی خود را در منطقه افزایش دهد و روابط خوبی با اعراب در حوزه خلیج فارس داشته باشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات نتیجه گیری کرد نزدیکی و تقویت روابط ایران و ترکیه جایگاه سیاسی و امنیتی و ایدئولوژیک رژیم اسراییل را در منطقه خارومیانه به چالش می کشد و از این رژیم تمام تلاش خود را برای ایجاد شکاف در این ائتلاف به کار خواهد بست.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

کد خبر 28

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha