همه مردم در قیامت به کدام والدین غبطه می خورند؟

خبرگزاری شبستان: پدر و مادرش را زیوری دهید که تمام دنیا را با آنچه در آن است به ارزش آن نباشد، پس همه مردم روز قیامت به آن پدر و مادر می نگرند و آن دو را عظیم می شمارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، همیت تربیت فرزند در دین اسلام از جایگاه والایی برخوردار است تا جایی که کوتاهی در این امر عقوبت و کیفر برای والدین به دنبال دارد؛ در این خصوص مباحثی مرتبط از کتاب مفاتیح الحیاة را مرور می کنیم:
فرزندان امانت الهی و نعمت و نشانه های خدا هستند (1) و والدین درباره سلامت، رشد، تعلیم و تربیت آنها مسئول اند (2) و در برابر تربیت خوب پاداش (3) و در برابر تربیت بد آنها کیفر خواهند دید. (4)
روایات اهل بیت (ع) برای فرزند، حقوقی را بر عهده والدین دانسته که عبارتند از:1. انتخاب نام نیکو برای او؛ 2.سرزنده و گرامی داشتن مادر او؛ 3. توجه به انتسابش به والدین؛ 4. بهداشت (نظافت و ختنه) او؛ 5. تغذیه مناسب وی؛ 6. تعلیم و تربیت وی؛ 7. مهرورزی به وی؛ 8. اکرام او؛ 9. یاری کردنش بر کار نیک.
رسول گرامی (ص) فرمود: حق فرزند بر پدر این است که مادرش را سرزنده و گرامی بدارد و نام نیکو بر وی نهد و اگر پسر باشد قرآن به وی بیاموزد و او را پاک (ختنه) کند و شنا کردن به وی بیاموزد و اگر دختر باشد سوره نور را به وی آموزش دهد، سوره یوسف را به او نیاموزد و او را در غرفه ها (بالاخانه ها) ساکن نکند (کنایه از اینکه محل تحصیل و کار و زندگی او در معرض دید و ارتباط نامحرمان نباشد) و در ازدواج او شتاب کند.(5)
امام سجاد (ع) می فرماید: حق فرزندت این است که بدانی از توست و در این دنیا خوب و بدش به تو وایسته است.(6)
 

پاداش تعلیم قرآن و احکام دین
رسول اکرم (ص) فرمود: هر کس به فرزندش قرآن بیاموزد روز قیامت پدر و مادر او را فرا می خوانند و دو جامه بر آن دو می پوشانند که از نور آن چهره های بهشتی روشن می شود.(7)
رسول خدا (ص) فرمودند: قرآن روز قیامت مردی رنگ پریده را می آورد و به پروردگارش می گوید: این شخص کسی است که من روزش را با تشنگی و شبش را به بیداری گرفته بودم و طمع او را به رحمت تو قوی کرده بودم و آرزوهایش را به مغفرت تو گسترده بودم، بر اساس گمان من درباره اش عمل کن. خدا می فرماید: مُلک را به دست راستش و جاودانگی را به دست چپش دهید... پدر و مادرش را زیوری دهید که تمام دنیا را با آنچه در آن است به ارزش آن نباشد، پس همه مردم روز قیامت به آن پدر و مادر می نگرند و آن دو را عظیم می شمارند و خودشان نیز از این مقامشان به شگفتی فرو می روند و می پرسند: پروردگارا! این عظمت از کجاست؟ خدا می فرماید: این عظمت به سبب آموختن قرآن به فرزندتان و تربیت او بر اساس دین اسلام و محبت پیامبر (ص) و علی (ع) است. (8)
 

کیفر ترک آموزش دینی فرزندان
پیامبر (ص) به برخی از کودکان نگریست و فرمود: وای بر فرزندان آخرالزمان از ناحیه پدرانشان! پرسیده شد: ای رسول خدا! آیا از آن رو که پدرانشان مشرک اند؟ فرمود: نه، بلکه از پدرانی که مومن اند و به فرزندانشان چیزی نمی آموزند، بلکه آنها از آموختن منع می کنند و به سود اندکی که از فرزندانشان به ایشان می رسد، رضایت می دهند و من از آنها بیزارم آنان نیز از من بیزارند. (9)
پی نوشت ها:
1. "جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَنینَ وَ حَفَدَةً"، نحل، ایه 72
2. "لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ"، بقره، آیه 233
3. "کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ وَ کانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا" مریم، آیه 55
4. إ"ِنَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ" شوری، آیه 45
5. الکافی، ج 6، ص 49
6. الفقیه، ج 2، ص 622
7. الکافی، ج 6، ص 49
8. بحارالانوار، ج 89، ص 32
9. جامع الاخبار، ص 106

پایان پیام/
 

کد خبر 280554

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha