منابع اندیشه مهدوی، قرآن وروایات هستند نه برداشت های شخصی افراد

عضو پژوهشکده مهدویت با تشریح ابعاد مختلف دیدگاه انتقادی خود نسبت به فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"، نسبت به برداشت های شخصی از آیات و روایات هشدار داد و تصریح کرد: منابع اندیشه مهدوی، قرآن و روایات هستند.

 
 
 
حجت الاسلام و المسلمین نصرت الله آیتی با تشریح ابعاد مختلف دیدگاه انتقادی خود نسبت به فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"، نسبت به برداشت های شخصی از آیات و روایات هشدار داد و به خبرنگار شبستان گفت: منابع اندیشه مهدوی، قرآن و روایات هستند و فهم قرآن و روایات، ضوابطی دارد.
وی درباره اغراض و نیات سازندگان این فیلم گفت: به اغراض تهیه کننندگان فیلم کاری ندارم؛ زیرا از نیت آن ها اطلاعی ندارم ولی نیت آنان را حمل بر صحت می نمایم و امیدوارم با نیت خدمت به حضرت ولی عصر(عج) و بنا بر احساس تکلیف این کار را انجام داده باشند.
 این پژوهشگر مهدوی افزود: این به معنای دفاع از این فیلم نیست. طبق مبانی دینی ما، کاری مصداق عمل صالح است و می توان آن را به صلاح توصیف کرد که افزون بر نیت پاک و زلال، ویژگی دیگری هم داشته باشد. عملی مصداق آیه "و عملوا الصالحات" است که بر اساس حکمت و معیار های دینی باشد؛ یعنی به صرف نیت خالص و قصد خدمت داشتن، نمی توان گفت یک عمل حتما عملی درستی است.
 وی به نمونه هایی در این باره اشاره کرد و گفت: مواردی سراغ داریم که مثلا جوانی با نیت خالص و برای رضای خدا، فردی را که مرتد می دانسته ترور کرده است ولی عمل او امنیت ملی را تهدید کرده است. در تاریخ عاشورا نیز می خوانیم که "کل یتقرب إلی الله بدمه"؛ مردمی که در برابر امام حسین(ع) ایستادند، قربة إلی الله می خواستند امام را شهید کنند.
 
 حجت الاسلام و المسلمین آیتی تأکید کرد: عملی که مطابق موازین دینی و حکمت نبوده است، عمل صالح به شمار نمی رود. در روایتی آمده است که از کسی که به نیت خیر ولی مخالف موازین شرعی و سنت عملی را انجام داده است، پرسیده می شود که چرا برای یادگیری عمل درست، اقدامی نکردی؟ بنابراین به صرف داشتن نیت خالص سازندگان فیلم، نمی توان از این فیلم دفاع کرد و آن را عملی درست توصیف کرد.
 وی بدون در نظر گرفتن درستی یا نادرستی محتوای فیلم، دستاورد ها و نتایج آن را این چنین عنوان کرد: این فیلم با جریانی که ایجاد کرد، عده ای را به طرفداری و برخی را به مخالفت با خود واداشت و ایجاد این دو جریان مخالف هم، ضرورت وجود گروهی از کارشناسان را می طلبد که متکفل حرف آخر و قضاوت نهایی باشند.
 عضو پژوهشکده مهدویت گفت: این فیلم نشان داد که نیازمند مجموعه ای از متخصصان هستیم که انحرافات را رصد کرده و مسیر درست را نشان دهند وجالب آن که حوزه علمیه قم، قریب به ده سال است این نیاز و ضرورت را احساس کرده است و با راه اندازی مرکز تخصصی مهدویت، کوشیده است آموزه های درست مهدوی را ترویج کند.
 
 وی از اهمیت توجه به مراکز مهدوی سخن گفت و افزود: توجه به این مراکز سبب می شود محصولات مهدوی و تولیدات مختلف مکتوب و غیر مکتوب، صوتی و تصویری کمتر دچار انحراف شوند. در واقع وجود این مراکز و تقویت آن ها، ایجاد مجموعه ای است برای کنترل مسیر مهدی باوری.
 حجت الاسلام و المسلمین آیتی ادامه داد: عجیب است که در کشور ما برای تأسیس نانوایی و قنادی، مراکز مختلف کنترل و نظارت وجود داشته باشد ولی برای محصولات مربوط به حضرت حجت(عج) با توجه به جایگاه و حساسیت خاص آن، هیچ گونه مرکزتخصصی برای کنترل و نظارت وجود نداشته باشد.
 وی نظارت های وزارت ارشاد را لازم ولی ناکافی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، نظارت بر تولید نرم افزار ها و فعالیت سایت های اینترنتی به خصوص در حوزه مباحث دینی و به ویژه در حوزه مهدویت، بسیار ناکافی است.
 این دانش آموخته حوزوی هشدار داد: گمان می کنم سازندگان این فیلم هم توجه دارند که اگر خدای ناخواسته باب این گونه فعالیت ها باز شود، افراد و گروه هایی با قصد بد و برای انحراف اندیشه مردم دست به کار می شوند و چه بسا دست به کار هم شده اند. نباید محصولات فکری را بی ضابطه و بی قاعده به دست مردم بدهیم؛ این ظلم به اندیشه مهدویت و نازل کردن مباحث مهدوی است.
 
وی اعتقاد به امام زمان(عج)، عشق به او، محبت به او و حتی فعالیت برای او را وظیفه همه مسلمانان دانست و اذعان کرد: این سخن به معنای این نیست که هر کس به خود حق بدهد و قلم بردارد و بنویسد یا محصول فکری ایجاد کند. قرآن هم برای همه بشریت است و همه مسلمانان به آن عشق می ورزند، ولی آیا به معنای آزادی هرگونه اعمال نظر درباره قرآن است؟ آیا هر کس حق دارد قرآن را من عنده تفسیر کند؟ همان طور که تفسیر قرآن ضوابطی دارد، مقدماتی دارد، چهارچوب هایی دارد و در عین حال قرآن برای همگان است، آموزه های مهدوی هم برای همگان است ولی تنها متخصصان حق اظهار نظر در این عرصه را دارند.
 
 حجت الاسلام آیتی، خاستگاه بحث مهدویت را حوزه های علمیه معرفی کرد و سطح این مباحث را اجتهاد دانست و مدعی شد: بسیاری از روحانیون هم حق ندارند در این عرصه به نظریه پردازی بپردازند و تنها باید به ترویج آموزه هایی که از سوی بزرگان و متخصصان این عرصه بیان شده است، اکتفا کنند. این توهین و تحقیر کسی نیست. من اگر در فلسفه تخصصی ندارم نباید ناراحت شوم که اجازه نظریه پردازی در این باره را ندارم.
 وی گفت: منابع اندیشه مهدوی، قرآن و روایات هستند و فهم قرآن و روایات، ضوابطی دارد. از ادبیات عرب تا علم رجال و درایه و اصول فهم و تعارض و... ابزار لازم برای ورود به این حوزه اند. این درخواست، درخواست زیاد و بی جایی نیست که من تقاضا کنم دوستداران و عاشقان امام زمان(عج)، به صرف عشق به حضرت و به صرف نیت خالص هر کاری که گمان می کنند درست است انجام ندهند.
 
عضو پژوهشکده مهدویت ادامه داد: برگزاری جشن و مراسم و مانند این ها، کار های عملی و مثبتی است که برای ترویج یاد و نام امام عصر(عج) می توان انجام داد، ولی طبیعی است که فهم متون، تطبیق، تفسیر و هرگونه بحث اندیشه ای در این عرصه تنها وظیفه متخصصان امر است.
 وی با اشاره به غیرمتخصص بودن سازندگان این فیلم در زمینه اندیشه های مهدوی، از آنان گلایه کرد که با وجود حداقل سه مرکز تخصصی در قم و با وجود مراکز مختلف مهدوی که برخی با سابقه حدود بیست سال زیر نظر حوزه علمیه قم فعالیت دارند و بسیاری از اهل فرهنگ، اهل قلم و طلاب، آن مراکز را می شناسند، چرا سازندگان این مجموعه حداقل با یکی از این مراکز مشاوره نکردند؟ آیا جا نداشت به قصد قربت و خدمت، با یکی از این مراکز ارتباط برقرار می کردند؟
 
حجت الاسلام و المسلمین آیتی، بی توجهی سازندگان این مجموعه را ناشی از نگاه نادرست به مسأله مهدویت خواند و گفت: نگاه ما یان مسأله، هنوز نگاهی کوچه – بازاری است؛ چرا که هنوز باور نداریم اندیشه مهدویت، اندیشه ای فاخر است که تنها متخصصان اجازه ورود به بحث های دقیق فکری و اعتقادی آن را دارند.
 وی با ناشایست خواندن واکنش سازندگان فیلم نسبت به منتقدان، خاطر نشان کرد: من قصد سازندگان فیلم را حمل بر صحت و خیر کرده ام ولی آن ها نه تنها پیش از ساخت فیلم با مراکز تخصصی مهدوی مشورت نکردند که حتی پس از انتشار گسترده فیلم در میان مردم و نقادی توسط متخصصان حوزوی مهدویت، انتقادات را حمل بر کینه توزی نمودند.
 
 این پژوهشگر مهدوی، گلایه دوم خود را از سازندگان این مجموعه این گونه ابراز کرد: تعدادی از دست اندرکاران فیلم، انتقاد مرکز تخصصی مهدویت را حمل بر کینه توزی و مخالفت با امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری و رییس جمهور کرده اند و این اصلا درست نیست.
وی تصریح کرد:  دانش آموختگان و فعالان مرکز تخصصی مهدویت، خود را مرزداران اعتقادات شیعه می دانند و وظیفه دارند در خبط و خطا ها، خصوصا در اندیشه حساس و دقیق مهدوی به میدان بیایند. امام صادق(ع) می فرمایند: "الفقهاء حصون الإسلام؛ فقیهان، دژ های اسلام هستند".حجت الاسلام و المسلمین آیتی در پایان سخنان خود، نقد های متخصصین مراکز مهدوی را ناظر به سازندگان فیلم ندانست و انتقادات را تنها به محتوای فیلم و پیامد های منفی آن عنوان کرد و گفت: دین، همه هویت یک انسان شیعه است و نسبت به آن باید حساس بود.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 28066

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha