تاخر تاریخی در استخراج آموزه های دین به خودباختگی انجامیده است

خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی با اشاره به جریان سیل آسای ترجمه آثار غربی در کشور گفت: ترویج علوم انسانی با سیاق غربی در فضای علمی کشور ما، به خودباختگی و رعب انجامیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، این پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی گفت: یکی از مشکلات اساسی پژوهش های علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی نوعی خودباختگی است که در مقابل پژوهش های غربی بوجود آمده است.
وی اظهار کرد: از زمانی که سیل ترجمه آثار غربی در کشور ما به راه افتاد و بعضی از مراکز آموزشی کشور آموزش های رسمی رشته های علوم انسانی را بر این اساس ایجاد کردند، در حوزه های ما رشته های علوم انسانی به همان سبک غربی و بر اساس همان متون گسترش یافت. که این امر یک نوع خودباختگی و رعب در برخی از پژوهشگران ما پدید آورد.

حجت الاسلام عالم زاده نوری با بیان اینکه غربی ها بعد از رنسانس 300، 400 سال تلاش کردند و علوم متنوعی با گزاره ها و نظریه ها و انسجام وحشتناک ایجاد کرده و یک شبکه مفهومی بسیار منسجم در دستگاه خودشان پدید آوردند، تصریح کرد: این تأخّر تاریخی شدید و فرصت کوتاهی که از حیث زمانی برای استخراج آموزه های دینی وجود داشت، عامل مهمی برای خودباختگی برخی پژوهشگران کشور در این حوزه های علمی شده است.

به گزارش ایسکا، این پژوهشگر حوزه اخلاق و تربیت اسلامی ادامه داد: ما در شرایطی که کشورهای غربی در حوزه های مختلف علوم انسانی به جای چند کتاب، چندین قفسه کتاب تالیف کرده اند وارد میدان شدیم و مدعی هستیم که اسلام پاسخگوی نیازهای انسانی بشر در ابعاد فردی و اجتماعی تا روز قیامت است. اما این در صورتی است که ما زمان لازم برای استخراج پیام دین و آمادگی لازم برای عرضه پاسخ اسلام را نداشتیم و به یک معنا می توان گفت: هنوز آماده همآوردی با این همه نرم افزاری که در کشور های غربی تولید شده نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: این امر باعث شده است عده ای از افراد که قدرت عمق و صلابت لازم در صحنه های علمی را ندارند، وقتی وارد این پژوهش های غربی می شوند دچار خودباختگی شده و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و به همین دلیل آنطور که باید و شاید پژوهش های حوزه علوم انسانی ما به سامان نمی رسد و قدرت همآوردی با پژوهش های غربی را ندارد.

پایان پیام/

 

کد خبر 281025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha