ازدواج موقت اگر جایگزین ازدواج دائم شود مشکل ساز می شود

خبرگزاری شبستان: مشاور ازدواج با بیان اینکه ازدواج موقت نباید جایگزین ازدواج دائم شود گفت: ازدواج موقت اگر جایگزین شود پیامد و آسیب هایی با خود همراه دارد.

علی کریمی، مشاور ازدواج در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره ازدواج موقت گفت: در برابر احساسات و تمایلات انسان یک راه درست و یک راه نادرست وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه راه‌ درست برای برطرف کردن نیاز ها ازدواج است، افزود: حتی برخی از فقها فکرکردن به امیال شهوانی را هم گناه می‌دانند و هر راهی غیر از راه حلال برای رفع نیازهای جنسی نادرست است.

 

کریمی با تأکید بر اینکه ازدواج دایم به عنوان یک اصل شمرده می‌شود، اظهار کرد: ازدواج موقت برای کسانی است که می‌خواهند امیال شهوانی خود را از طریق راه حلال ارضا کنند.

وی ادامه داد: کشور ما همانند غرب نیست که فرد بتواند از هر راهی نیازهای خود را برطرف کند چرا که بازار فحشا باز می‌شود.

کریمی با بیان اینکه شرایط امروز با شرایط صدر اسلام متفاوت است، اظهار کرد: ازدواج در صدر اسلام به راحتی صورت می‌گرفت و طلاق‌ها خسارت نداشتند.

مشاور ازدواج یادآور شد: ازدواج دایم در شرایط امروز برای افراد با  سنین بالا و کسانی که شرایط اقتصادی خوبی دارند، است بنابراین کسانی که سن پاینتر دارند روی به ازدواج موقت می آورند.

 

کریمی با بیان اینکه امروزه به دلیل شرایط سخت ازدواج دایم ازدواج موقت  ترویج پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: اگر افراد نتوانند ازدواج دایم کنند ازدواج موقت ترویج پیدا میکند و برجسته می‌شود چرا که ازدواج موقت شرایط و تعهدات کمتری نسبت به ازدواج دایم دارد.

 

 

وی افزود: کسانی که سن پایین‌تر دارند و نمی‌خواهند راه خطا بروند به سمت ازدواج موقت روی می‌آورند و با توجه به شرایط جامعه امروز ممکن است ازدواج موقت جایگزین ازدواج دایم شود.

 

کریمی اضافه کرد: اگر ازدواج موقت جایگزین ازدواج دایم شود پیامد و آسیب‌هایی را به همراه دارد.

 

مشاور ازدواج با بیان اینکه ازدواج موقت به عنوان ازدواج زمان‌دار است، خاطرنشان کرد: ازدواج موقت شاید رابطه را حلال کند اما وقتی جایگزین ازدواج دایم شود، مشکل‌ساز می‌شود.

 

وی ادامه داد: برای برطرف‌کردن امیال جنسی ازدواج موقت شاید جوابگو باشد اما از نظر عاطفی ازدواج موقت جوابگو نیست.

 

وی با تأکید بر اینکه ازدواج موقت ازدواجی مردانه است نه زنانه ، اظهار کرد: بانوان به دلایل مسایل عاطفی ممکن است در ازدواج‌های موقت دچار آسیب شوند چرا که مسایل عاطفی زمان‌دار نیست و در ازدواج موقت احساس تعلق پیدا می‌کند و پس از جدایی به شدت دچار ناراحتی می‌شوند.

 

مشاور ازدواج با بیان اینکه البته پسرها هم در این نوع از ازدواج دچار آسیب می‌شوند، خاطرنشان کرد: مشاهده شده خانم و آقایی که از هیچ لحاظ تناسب با یکدیگر نداشتند فقط برای برطرف‌کردن نیازهای خود تن به ازدواج موقت داده‌اند پس از جدایی احساس تعلق به یکدیگر داشته‌اند اما به دلیل نداشتن تناسب‌های دیگر ، تن به ازدواج دایم نداده‌اند اما از لحاظ عاطفی و احساسی دچار آسیب شده‌اند.

 

وی با اشاره به پیامدهای ازدواج موقت خاطرنشان کرد: اولین پیامد به وجود آمدن علاقه و عشق است در حالی که ازدواج موقت با توجه به شرایط زمان‌دار خود نمی‌تواند پاسخگوی عشق باشد و دومین پیامد آبروریزی است، ممکن است پس از متوجه‌شدن اطرافیان از ازدواج موقت دختر یا پسر آبروریزی شود  و حتی کسی قبول نکند با دختر یا پسر دیگر ازدواج دایم کند.

 

وی با بیان اینکه ازدواج موقت در دین حد و مرز ندارد، خاطرنشان کرد: اما باید ببینیم هنگامی که ازدواج موقت انجام می‌گیرد مستحب یا واجب است.

 

وی ادامه داد: اگر بحث وجوب پیش بیاید دلایل خود را دارد و حرفی نیست اما اگر بحث ترجیح وجود دارد بهتر است ازدواج موقت صورت نگیرد و فرد ازدواج دایم کند البته هنگامی بحث ضرورت‌ها پیش می‌آید دو طرف با توجه  به پیامدها تصمیم میگیرند  و تصمیم با خودشان است .

 

وی ادامه داد: اگر شرع فرد را واجب به ازدواج  می‌کند باید از پیامدها جلوگیری و تکلیف شرعی را انجام دهد اما اگر واجب نیست با توجه به پیامدها ازدواج موقت نکند.

 

به گفته کریمی، عشق باید پس از ازدواج به وجود آید و ممکن است کسانی که ازدواج موقت داشته باشند و پس از آن با کس دیگری ازدواج دایم کند شاید به دلیل تعلق خاطر از ازدواج موقت قبلی نتواند فرد را فراموش کند که این موجب ناپایداری خانواده می‌شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 282122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha