بررسی مدیریت از نگاه فقه اسلامی

خبرگزاری شبستان: اصول مدیریت و شاخص‌های رفتار سازمانی از نگاه فقه شیعه در برنامه « مدیریت و فقه پویا» بررسی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پس از پیروزى انقلاب اسلامى، زمینه طرح مسائل و مباحث نوینى فراهم شد که پیش از آن، ضرورت و انگیزه‏اى براى پرداختن به آن‏ها وجود نداشت. یکى از این مسائل، شکل‏گیرى یک نظام اسلامى از درون انقلاب و مبحث «مدیریت اسلامى» است که در همین راستا برنامه «فقه پویا» از 19 مرداد ماه در چند برنامه اصول مدیریت و شاخص‌های رفتار سازمانی از نگاه فقه شیعی را بررسی می کند.
حجت الاسلام دکتر سید صمصام الدین قوامی، استاد حوزه و دانشگاه و رییس بنیاد مدیریت اسلامی و حجت الاسلام دکتر گائینی، ‌عضو هیئات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این برنامه به سوالات مطرح در این عرصه پاسخ می‌دهند.
مدیریت اسلامى چه تعریفى دارد؟ آیا بشر خود باید نوع مدیریت بر جامعه را روشن سازد یا اسلام هویت و ماهیت نظام مدیریتى را بیان مى‏کند؟ ضرورت و اهمیت پرداختن به مسأله مدیریت اسلامى چیست؟ با توجه به این‏که مدیریت در غرب متولد شده و بیش‏تر نظریه‏پردازان آن، غربى هستند، کاربرد این نظریه با توجه به وضعیت عمومى ارزش‏هایى که ارائه مى‏ دهد، چگونه ارزیابى مى‏شود؟ از جمله مسایل مورد بررسی در این برنامه است.
مهم‏ترین محورهاى اشتراک و افتراق مدیریت اسلامى با مدیریت رایج در غرب، وجه تمایز بین مدیر و رهبر و رابطه مدیریت و حکومت و اصول مدیریت از دیدگاه اسلام از دیگر مسایلی است که در این برنامه بیان می شود.
برنامه «فقه پویا» کاری از گروه معارف و فقه به سردبیر تهیه کنندگی حجت الاسلام محمد جواد طوسی و اجرای کارشناسی سید مرتضی موسوی نژاد شنبه‌ها ساعت 14 و 45 دقیقه از رادیو معارف پخش و دوشنبه‌ها ساعت22 از همین شبکه رادیویی بازپخش می‌شود.
شایان ذکر است علاقمندان جهت دریافت قسمت‌های پخش شده این برنامه می‌توانند به صفحه اختصاصی برنامه «فقه پویا» در سایت رادیو معارف مراجعه کنند.
پایان پیام/
 

کد خبر 282435

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha