دست و دلبازی آل سعود برای انزوای شیعه/اصلاحات بهانه است

خبرگزاری شبستان: تروریست ها با نگرش سلفی گری و با نظارت مثلث قطر، عربستان و ترکیه و دریافت میلیاردها دلار می کوشند دولت علوی بشار اسد را سرنگون کنند. وهابیت می خواهد شیعه را منزوی کند.

خبرگزاری شبستان: دشمنی آمریکا و صهیونیزم جهانی با اسلام و دلایل آن بر کسی پوشیده نیست اما اینکه این دشمنی به دست مسلمان نماهایی که تنها خود را مسلمان می دانند و با این باور باطل حکم به تکفیر و کشتار دیگر مسلمان می دهند، قابل تحمل نیست و جای سوالات فراوان دارد. از این رو در تحلیل جنایاتی که استکبار جهانی با دست وهابیت در سوریه انجام می دهد با حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین المللی به گفتگو پرداخته ایم که در ذیل می آید:

 

اساسا سلفی گری چگونه پایه گذاری شده و چه عقایدی دارد؟
سلفی گری به طور مشخص از قرن هشتم توسط ابن تیمیه شکل گرفت، وی نوعی از اسلام را تعریف کرد که هر گونه ابداع، تغییر و اصلاح در آن کفر تلقی می شد و غیر از کتاب و سنت هر نوع اصلاحاتی در عرصه زندگی اجتماعی را بدعت و خرافی تلقی می کرد.
در واقع این تیمیه در گسترش مذهب سلفی گری نقش مهمی داشت و به نوعی تقلید از مجتهدین را خلاف شرع می دانست، بنابراین سلفی گری در خاورمیانه و حتی مغرب عربی گسترش یافت و اندیشه سلف صالح و التزام به کتاب و سنت مهم تلقی شد.
اما همین تفکر در قرن 12 توسط نجدی، در قالب وهابیت تاسیس شد به نظر می آید با کمک "محمدبن سعود" این فرقه شکل سیاسی به خود گرفت؛ بعدها پس از رواج این فرقه جماعت های بسیاری مانند اخوان و عدالت و توسعه و القاعده شکل گرفتند.

 

آیا رواج وهابیت در دیگر نقاط از جمله شمال آفریقا، حاصل کار عربستان سعودی بود؟
بله، زیرشاخه وهابیت و سلفی گری، کتاب و سلف را اساس کار خود می دانستند، لذا گسترش وهابیت با پول کلان عربستان و رسانه های گسترده آن در شمال آفریقا، آسیای میانه، افغانستان و پاکستان رخ داد که در نتیجه هزینه تبلیغاتی سنگین عربستان بود، آنها برای ایجاد محیط امن سیاسی تلاش کردند فرقه وهابیت را از درون جامعه بسته عربستان به کشورهای همسایه منتقل کنند.

 

چرا با وقوع انقلاب اسلامی ایران، فعالیت وهابیت اوج گرفت؟
فعالیت وهابیت پس از انقلاب شکل وسیع به خود گرفت چراکه وهابیت با انقلاب احساس انزوا کرد و در حاشیه قرار گرفت. ضمن آنکه با توسعه گستره تعالیم ناب اسلامی ارزش های آن کمرنگ شد؛ بنابراین آنها در نخستین اقدام به ایجاد 400 مدرسه وهابیت در یمن اقدام کردند، همچنین با توجه به اینکه 60 درصد از اهالی یمن زیدی هستند و 15 درصد زیدی ها را، شیعیان یمن تشکیل می دهند؛ لذا وهابیت به سرکردگی عربستان از تاثیرپذیری آنها از انقلاب ترسیدند و با سرعت این مدارس را در مناطق مختلف ایجاد کردند.
آنها در مناطق مختلف یمن با هزینه های سنگین تبلیغاتی فعالیت کردند، بعدها شیعیان یمنی بیش از 7 سال مورد آزار قرار گرفتند که بمباران هوایی با همکاری علی عبدالله صالح از نمونه های آن است.
همچنین عربستان در لبنان با وجود 18 طایفه مذهبی در شهر طرابلس با همکاری رفیق حریری تلاش کرد وهابیت را تقویت کند و هزاران تبعه خود از سنی های طرابلس را با تامین منابع مالی تبلیغاتی علیه علوی ها تقویت کرد.

سلفیون و وهابیت در سوریه و بحران های اخیر آن چه نقشی را ایفا کرده اند؟
وهابیت عربستان که به نوعی جناح مذهبی آل سعود را تشکیل می دهند؛ از سال 1978 برای پررنگ کردن این فرقه ضاله در شهرهای حمص، درعا، ادلب و ... سرمایه گذاری کرده اند تا سلفی ها که اخوان سوریه زیر نظر آنها هستند را تقویت کنند، اما با آغاز جنگ تحمیلی، عربستان اخوان سوریه را تحریک کرد که در نتیجه اقدامات تروریستی آنها بیش از 30 هزار نفر کشته شدند و به دلیل آنکه حافظ اسد از ایران حمایت کرد شورش هایی علیه دولت راه انداختند که در سال 1982 خونین ترین این شورش ها رخ داد.
هدف این شورش ها سرنگونی دولت علوی اسد بود و که دولت وقت، گروه های سلفی را سرکوب کرد، لذا بعد از این جریان ها و موج بیداری اخیر، عربستان با استفاده از فضای موجود، گروه های سلفی، وهابی و اخوان سوری را علیه دولت علوی بشار اسد تحریک کرد که در نتیجه آن شاهد بحران های امروز این کشور هستیم.
بنابراین بحران 28 ماه گذشته سوریه، تقابل دو طیف علوی و وهابیت است و جنبه دموکراسی خواهی و اصلاحات ندارد، بنابراین این جنگ های داخلی مذهبی است که با کمک عربستان، قطر و حتی القاعده، سلفی ها را علیه دولت علوی بشار تحریک می کند.
در طول 18 ماه نخست بحران داخلی سوریه قطر و عربستان 36 میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی به تروریست ها کرده اند و هم اکنون سلفی ها از 28 کشور در سوریه فعالیت می کنند، از گروه هایی همچون القاعده، جماعت التحوید، سلفی های مختلف و اخوان المسلمین و حزب التحریر و...
در واقع تروریست ها با نگرش سلفی گری و با نظارت مثلث قطر، عربستان و ترکیه و دریافت ماهانه یک میلیارد دلار می کوشند دولت علوی بشار اسد را سرنگون کنند. آنچه در سوریه می گذرد نظیر کشتار علویون و انفجار مراقد متبرکه شیعیان در عراق همه توسط توسط سلفی ها انجام می شود. آنها در فلوجه و الانبار عراق تلاش می کنند وهابی گری را گسترش دهند و 65 درصد شیعه این کشور را منزوی کنند.
پایان پیام/

کد خبر 286915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha