رفتار تکفیری ها با مخالفان سابقه ای میان شیعه و سنی ندارد

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام صادقی با اشاره به شیوه اهل بیت (ع) در برخورد با آراء گفت: آنچه را امروز از وهابیت و سلفی های تکفیری شاهدیم هرگز در سیره ائمه (ع) و صحابی دیده نمی شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که امام صادق (ع) در مواجهه با جریان های مختلف و آراء و اندیشه های گوناگون چگونه برخورد می کردند و آیا می توان مجالس درس ایشان را محلی برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی دانست، گفت: آنچه که مشاهده می کنیم این است که در عصر امام صادق (ع)، افراد زیادی از فرقه ها و مذاهب مختلف با ایشان در ارتباط بوده و پای کرسی تدریس آن حضرت (ع) کسانی می نشستند که برخی از آنها حتی اعتقادی به امامت ایشان نداشتند.
حجت الاسلام مصطفی صادقی اظهار کرد: بسیاری از این افراد از اهل تسنن بودند و در پیشگاه ایشان تلمّذ و شاگردی می کردند و عده ای از آنها راویان اهل سنت هستند که سوالات خود را از محضر امام صادق (ع) می پرسیدند و پاسخ خود را دریافت می کردند.
وی تصریح کرد: اما نحوه برخورد امام (ع) با آنها به گونه ای بود که با طرح کلیات و عمومات عقاید این فِرَق، آن گونه که مورد پسند آنها بود، صحبت و گفتگو می کردند و بی حرمتی نسبت به آنها روا نمی داشتند؛ این نشان از برپایی کرسی های آزاداندیشی در کلاس های درس آن حضرت (ع) بود که متاسفانه امروز ما این رویکرد را شاهد نیستیم.
این استاد حوزه اضافه کرد: این نوع تضارب آراء و اجازه طرح عقاید فرقه های گوناگون در دوره امام باقر(ع) تا حدودی نیز بود اما شرایط برپایی آن به دلیل جو حاکم بر جامعه، بیشتر در زمان امام صادق (ع) اوج گرفت و پس از آن در اوایل دوران غیبت به ویژه در کلاس های شیخ مفید شاهد برپایی چنین کرسی های آزاداندیشی هستیم.
حجت الاسلام صادقی در ادامه با مقایسه نحوه برخورد اهل بیت (ع) به ویژه امام صادق (ع) که ستون های اصیل دین اسلام شمرده می شوند با جریان های مخالف، و برخورد وهابیون و سلفی ها که خود را پیرو سنت پیامبر (ص) می دانند، بیان کرد: در میان اهل بیت (ع) و صحابه هرگز ما شاهد چنین جریاناتی که امروز وهابیت و تکفیری ها با دیگر مذاهب اسلامی دارند، نبودیم، بلکه ایشان به اصحاب خود و شیعیان سفارش می کردند که راه تعدیل را در پیش گرفته و مخالفان خود را تکفیر نکنند.

وی تاکید کرد: البته گاه جریان های تندرویی همچون خوارج و غلات بودند که با افراطی گری های خود به اسلام ضربه وارد می کردند و موجبات مخالفت و لعن اهل بیت (ع) را فراهم می کردند، اما هرگز نمی توان میان برادرکشی و مسلمان کشی وهابیون و شیوه های مواجهه با جریان های مخالف از سوی اهل بیت (ع)، مقایسه ای انجام داد و ارتباط برقرار کرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: اقدامات وهابیون در مواجهه با اندیشه های مخالف، نه تنها از سوی شیعه، بلکه از سوی بزرگان اهل سنت نیز محکوم شمرده شده و هیچ انسان دارای وجدانی این اقدامات آنها را برنمی تابد؛ اسلام حفظ خون مسلمان را اوجب واجبات می داند و این افراد با کشتار مسلمانان به این موضوع پشت پا می زنند. وهابیت در حقیقت ادامه دهنده راه خوارج است.
پایان پیام/
 

کد خبر 288241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha