اخلاق پیچیده‌ترین موضوع در زندگی بشر است

خبرگزاری شبستان: شاید هر کسی به زعم خود بداند که اخلاق چیست، اما اگر ادعا شود که اخلاق پیچیده ‌ترین مساله‌ ای است که بشر با آن مواجه شده است، سخنی گزاف نباشد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،  نشست نقد و بررسی کتاب "اخلاق در عصر مدرن"، نوشته دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، سه شنبه، 12 شهریور ماه در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

بر پایه این گزارش،‌ غلامحسین ابراهیمی دینانی،‌استاد بازنشسته دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه اساس مساله اخلاق سهل و ممتنع است،‌ گفت: شاید هر کسی به زعم خود بداند که اخلاق چیست، اما اگر ادعا شود که اخلاق پیچیده ‌ترین مساله‌ ای است که بشر با آن مواجه شده است، سخنی گزاف نباشد.
وی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی اندیشمندان در حوزه ‌های مختلف علوم و فنون کتاب نوشته‌ اند اما کمتر کتابی در حوزه اخلاق نوشته شده است،‌ به ‌طوری که حتی هر یکصد سال هم کتابی در این حوزه تالیف نشده اما آنچه که شگفت ‌انگیز است تعداد محدود کتاب ‌های تالیف شده در حوزه اخلاق است.
استاد بازنشسته دانشگاه تهران عنوان کرد: هزار سال قبل غزالی متوجه شد که تمام کتاب‌ های حوزه اخلاق اسطویی است،  پس تلاش کرد تا اخلاق اسلامی را بسازد و بنویسد و بنابراین کتابی با عنوان احیاالعلوم نوشت و گفت اخلاق اسلامی چنین است با این حال به نظر می ‌رسد که غرالی خود نیز متوجه شد که چندان در این راه موفق نبوده چراکه کتاب دیگر او با عنوان «معراج‌القدس» که کمتر دیده شده است به اخلاق ارسطویی بازگشته است.

وی عنوان کرد: سوالی که ایجاد می‌ شود آن است که چرا نوشتن کتاب در باب اخلاق مشکل است،‌ در پاسخ به این پرسش باید گفت که اولا اخلاق از یک سو با شریعت، از سوی دیگر با جامعه، ‌از طرف دیگر با سیاست و در نهایت با تاریخ ارتباط دارد ضمن آنکه اخلاق بدون انسان در جامعه معنایی ندارد. 

ابراهیمی دینانی ابراز کرد: در این میان‌ سوال آن است که اخلاق با دین و احکام فقهی چه ارتباطی دارد،‌ همه فقهای شیعه و سنی اتفاق آرا دارند که تا قیامت واقعه ‌ای برای بشر اتفاق نمی افتد مگر اینکه فقه آنجا باشد اما در اینجا نیز سوالی طرح می شود که جایگاه اخلاق کجاست و آیا اخلاق همان فقه است.

 این محقق با اشاره به تقسیم ‌بندی‌ های معاصر در حوزه اخلاق و آنچه که با عنوان فلسفه مضاف طرح می‌ شود، بیان کرد: برخی معاصرین اخلاق را به اخلاق غربی، شرقی و اخلاق مدرن‌ تقسیم کرده‌ اند،‌ آخر در این بازار آشفته چه باید کرد، اما به هر حال نوشتن کتاب در حوزه اخلاق کار ساده ای نیست و از این نظر دکتر داوری را ستایش می کنم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: اخلاق بدون فضیلت اخلاقی و عقلانی جایگاه ارزشمندی ندارد و انسان به دلیل آنکه تنها موجود مسئول است به اخلاق نیاز دارد.
پایان پیام/

کد خبر 288895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha