مکتوبات اخلاقی ما محدود و فاقد تنوع است

خبرگزاری شبستان: استاد فلسفه با اشاره به فقدان تنوع در نوشته های اخلاقی گفت: ما در دانشگاه به 5 تا 6 واحد درس اخلاق بسنده می کنیم اما در غرب 70 درصد مباحث با اخلاق گره خورده است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست نقد و بررسی "اخلاق در عصر مدرن" جدیدترین تالیف دکتر رضا داوری اردکانی،‌ رییس فرهگستان سه‌شنبه، 12 شهریور ماه با حضور نویسنده اثر و همچنین غلامحسین ابراهیمی ‌دینانی، شهین اعوانی و محمدرضا بهشتی برگزار شد.

بنابر این گزارش، سید محمدرضا بهشتی،‌ استاد فلسفه دانشگاه در این نشست اظهار کرد: اینکه کتابی ولو در حد مقالات،‌ با نگاه نظری به مباحث اخلاقی بپردازد اتفاقی است که باید به فال نیک گرفته شود اما در مورد این کتاب قبل از هر چیز مقدمه قابل توجه است، چراکه حکایت از چشم ‌انداز نویسنده می‌ کند،‌ و در برخی موارد در این مقدمه 30 صفحه ‌ای درددل نویسنده در مواجهه جامعه فکری با مباحث اخلاقی بیان و درباره تمایزات فرهنگی میان کشورها بحث شده است.

وی با اشاره به مقالات ارائه شده در این کتاب گفت: دکتر داوری در یکی از آثار خود به جمله معروف «خودت را بشناس» سقراط اشاره کرده است که بالای سردر معبد دلفی حک شده بود، اما به نظر من باید توجه داشت که این جمله در چه زمانی و در چه شرایطی نوشته شده است،‌ شاید در آن برهه منظور این بوده است که حد خودت را بشناس. 

این محقق تصریح کرد: دکتر داوری سه سوال از سوال‌ های چهارگانه کانت را مطرح کرده است، مبنی بر اینکه اولا من چه می ‌توانم بدانم، دوم اینکه چه باید بکنم، سوم اینکه به چه می‌ توانم امید داشته باشم که من انتظار داشتم سوال چهارم نیز بیان شود بر این مبنا که انسان چیست؟. 

وی با بیان اینکه ما با انواع نوشته‌ ها و مباحث اخلاقی روبه رو نیستیم، عنوان کرد:‌ این در حالی است که این حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار است و نگاهی گذرا به برنامه‌ های درسی مدارس و دانشگاه نشان می‌دهد که به مباحث اخلاقی به شکلی محدود توجه کرده ایم تا جایی که تا 5 الی 6 واحد درسی حتی تا مقطع تحصیلات تکمیلی پیرامون اخلاق اختصاص داده ‌ایم در حالی که در برخی ممالک غربی بیش از 70 درصد عنوان‌ ها با مباحث اخلاقی گره خورده است.

بنابر این گزارش، در ادامه این نشست شهین اعوانی طی سخنانی با بیان اینکه من از سال 1352 افتخار شاگردی دکتر داوری را دارم، اظهار کرد: بعد از انقلاب دو دسته کتاب به ما لطمه زیادی وارد کرد یک دسته کتاب ‌هایی که از نوار پیاده شدند و دسته دیگر انبوه کتاب‌ هایی که مجموعه مقاله بودند که کتاب دکتر داوری در دسته کتاب‌ های مجموعه مقالات قرار گرفته است،‌ هرچند که درست است که تمامی مقالات درباره اخلاق است اما مخاطب این کتاب مشخص نیست، باید مشخص شود این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است آیا برای عموم مردم نوشته شده یا برای دانشجویان مقطع دکترا. 

وی ادامه داد: البته این مقالات هر کدام حکایت از دغدغه نویسنده نسبت به مقوله اخلاق دارند اما هر مساله ‌ای که در این مقالات بیان شده است خود به تنهایی قابلیت طرح در یک کتاب را دارد، همچنین منابع در این اثر عنوان نشده است و تنها دو مورد پاورقی را مشاده می کنیم. 

پایان پیام/

کد خبر 288896

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha