گله رهبری از نپرداختن به پاکیزگی مسجد/مرور بایسته هاى بهداشتى مساجد

خبرگزاری شبستان: در ارتباط با تعظیم، تنظیف و بهداشت مساجد آیات و روایات زیادى از نبى‏مکرم(ص) و ائمه هدى(ع) وجود دارد که همه حاکى از اهمیت رعایت نکات بهداشتى چه قبل از ورود و چه در زمان حضور در مسجد است.

 خبرگزاری شبستان: همانگونه که از مظمون این آیه شریفه بر می آید خداوند به پاکیزگی خانه خود سفارش اکید کرده است در فرهنگ و همچنین دین ما به مهمان اهمیت بسیاری داده می شود تا آنجا که او را حبیب خدا می دانند از طرفی شخصی که به میهمانی می رود به خاطر احترامی که برای صاحب خانه قائل است خود را آراسته کرده لباس های پاکیزه و مرتب خود را در بر می کند ، خود را عطر آگین ساخته و به طور کلی خود را به زینت ها مزین می سازد و با نیت پاک و درونی خالص به دیدار میزبان می رود و حال آنجا که ضیافت در خانه پروردگار باشد علاوه بر این که باید به تهذیب و خلوص روح خود بپردازد، باید به بهترین نحو خود را برای این میهمانی باشکوه آراسته کند.

 

در ارتباط با تعظیم، تنظیف و بهداشت مساجد آیات و روایات زیادى از نبى‏مکرم(ص) و ائمه هدى(ع) وجود دارد که همه حاکى از اهمیت رعایت نکات بهداشتى چه قبل از ورود و چه در زمان حضور در مسجد است. رهبر معظم انقلاب در پیامشان به بیست و دومین اجلاس سراسری نماز که صبح امروز در لرستان برگزار شد، یکی از نقاط ضعف در حوزه نماز و مسجد را نپرداختن به پاکیزگی و بهداشت مسجد عنوان کردند از همین رو در این گزارش به ذکر بایسته‏هاى ضرورى و نکات مهم بهداشتى مساجد اشاراتی می شود.

 

پاکیزه نگه داشتن مسجد و پاداش معنوی آن

پاکیزه نگه داشتن مسجد، یک تکلیف اخلاقی و شرعی برای همه است کسی که به پاکیزه ساختن خانه خدا مبادرت می ورزد نزد صاحب خانه پروردگاری که به پاکیزگی امر کرده است و اکیزگی را دوست دارد اجر و پاداش دارد.

 

در برخی احادیث با توجه به ضرورت و اهمیت پاکیزه ساختن مساجد تاکید شده است که می توان با مطرح ساختن آنها یک بسیج عمومی از مومنان برای مشارکت و بهره گیری از این پاداش الهی انتظار داشت. از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده که فرمود:کسی که مسجدی را جاروب کند خداوند برای او پاداش آزاد ساختن بنده ای را منظور می دارد و هر کس از آن هر غبار و آلودگی حتی آنقدر کم که ممکن است در چشم رود خارج کند؛ خداوند برای او دوچندان از رحمت خود را می نویسد.

 

همچنین مسجد نه تنها باید پاکیزه باشد و نمازگزاران پاکیزه به سوی آن بشتابند، بلکه انتظار می رود در مسجد که پایگاه نشر معارف اسلامی است، به بخش کمتر توجه شده ای از معارف اسلامی که دانش بهداشتی با جامعیت استثنایی آن است نیز توجه شود.

 

باید آموزش بهداشت به معنی ایجاد عادت بهداشتی نیز مد نظر قرار گیرد و حتی در کتیبه های مساجد از آیات و احادیث شریفه ای که ناظر به دستورهای بهداشتی اسلام است، بهره گرفته شود و از فراز منابر، مومنان به پاکیزگی و رعایت موازین بهداشتی بعنوان مقدمه یک واجب بزرگ (حفظ جان و حفظ حیات نفوس) فراخوانده شوند.

 

باید این اندیشه به آنان القاء شود که خداوند آنان را سالم، بانشاط و پرتوان می خواهد و نیز مومنان بیش و پیش از همه به سلامت و نشاط شایسته ترنند همچنین اسلام که ارائه دهنده بهترین آداب زندگی برای تامین خوشبختی بشر در دنیا و آخرت است، از پاکیزگی و تندرستی پیروان خود به هیچ عنوان غفلت نکرده، و نه تنها مومنان بلکه تمامی آدمیان را به اتخاذ شیوه هایی که سلامت آنها را تامین کند ،ترغیب کرده است.

 

بهداشت شبستان و محراب مساجد
- غبارروبى مسجد به طور مستمر و براساس میزان نیاز جهت انجام آن (روزانه، چند روز یکبار یا هفتگى) با استفاده از پارچه‏هاى متقالى و بهداشتى (درب - پنجره - شیشه‏ها - پنکه و...).

 

- جارو کردن شبستان مسجد و نیز محراب آن براساس میزان نیاز براى انجام این کار حداقل هفته‏اى یکبار سعى شود از جاروهاى برقى باتوجه به اندازه‏ى مکش آنها که مى‏تواند به راحتى خاک و آشغال را از درون فرشها بیرون بکشد، استفاده گردد.

 

- فضاى شبستان عطرافشانى و گلاب پاشى گردد. بخصوص در ایام برگزارى مراسم و اجراى برنامه‏ها که تعداد جمعیت زیاد در مسجد حضور پیدا مى‏کنند. این عمل باعث از بین رفتن بوى نامطبوع شبستان مى‏شود. (با استفاده از بخور مواد خوشبو کننده مثل مرّ، عود هندى، کندر، قسط)

 

- هر چند گاه با توجه به نیاز فرشها و سجاده نماز شبستان شستشو گردد.

- تعمیر و بازسازى فضاى داخل شبستان یا محراب گاهى اوقات مشاهده مى‏شود که دیوار و سقف داخل شبستان دچار ریزش گچ یا تَرَکهاى بزرگ یا تراوش آب باران شده است.آثار این موارد داخل شبستان مسجد را نازیبا و غیربهداشتى مى‏کند. ضرورى است در چنین مواقعى به محض مشاهده چنین مشکلاتى سریعاً به تعمیر و بازسازى آن اقدام نمایند.

- برای رعایت بهتر بهداشت شبستان و محراب مساجد لازم است حداقل یک متر از کف شبستان به سمت سقف سنگ‏کارى شود. تا به راحتى قابل نظافت و شستشو باشد.

 

 - چون ارتفاع شبستانهاى مساجد معمولاً زیاد مى‏باشد و نظافت روزانه یا هفتگى سقف به نردبان مخصوص نیاز دارد لذا نظافت آن مشکل است ضرورى است حداقل به طور ماهانه سقف و ارتفاعات بالاى دیوار شبستان گَردگیرى گردد تا تارهاى عنکبوت زدوده شود.

 

 - برای جلوگیرى از پراکندگى کتابهاى قرآن کریم و ادعیه در سطح مسجد قفسه مخصوص کتاب تعبیه گردد و کتابها به طور منظم در آن چیده شود.

  

توصیه های بهداشتی به نمازگزاران

عطر آگین ساختن خود قبل از ورود به مسجد که خود باعث شادابی روح نمازگزار می شود. امام صادق (ع) در این باره می فرماید:«آنچه در مورد تهیه بوی خوش صرف می کنی مصداق اسراف نیست».


ضرورت رعایت آسایش نمازگزاران پاکیزه ساختن لباس،جوراب،استفاده از عطر و مسواک زدن برای رفع بوی دهان.


غسل های واجب و مستحب باعث می شود نمازگزار حداقل یک روز در میان استحمام کند و این خود باعث برطرف شدن بوی بدن بدن می شود.


استفاده از لباس هایی که بیشتر الیاف نخی به کار رفته است زیرا الیاف مصنوعی باعث تعریق بیشتر و ایجاد بوی نامطبوع می شود.


با توجه به این که دهان محل عبور آیات قرآنی است حتی قرائت نیز باید آن را تمیز نگه داشت.


نکشیدن سیگار و دخانیات به طور کلی در تمام طول مدت حضور در مسجد.


به همراه داشتن دستمال شخصی جهت استفاده در مواقع ضروری
به همراه داشتن شانه شخصی
خشک کردن اعضای وضو پیش از ورود به مسجد
آموزش عملی نظافت فردی به کودکان به ویژه در محیط مسجد

برگرفته از کتاب بهداشت مساجد محمدعلی موظف رستمی و نوشتاری از حسین ادیبی

پایان پیام/


 

کد خبر 288981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha