روابط ایران و مصر از سرگرفته می شود

وزیر امور خارجه مصر پس از سرنگونی "حسنی مبارک" از ازسرگیری رابطه دیپلماتیک با ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، با گذشت بیش از 30 سال از قطع رابطه ایران و مصر و پس از سقوط حسنی مبارک، مقامات مصر برای از سرگیری روابط دیپلماتیک اعلام آمادگی کرد.

نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر گفت: ما آماده از سرگیری رابطه قطع شده 30 ساله هستیم.

العربی پس از گردهمایی با مجتبی امانی، رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره اظهار داشت: دو ملت ایران و مصر سزاوار است تا روابط متقابل با یکدیگر داشته باشند که بازتاب دهنده تاریخ و تمدنشان باشد.

وی تصریح کرد: مصر صفحه جدیدی را برای برقراری ارتباط با تمامی کشورهای جهان باز کرده است که از جمله آنها برقراری روابط با ایران برای تحقق منافع مشترک است.

امانی پیام علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران را که از اقدام مصر ابراز خرسندی کرده است، به نبیل العربی تسلیم کرد.

این نخستین گردهمایی میان مسئولان ایرانی و مصر پس از سقوط حسنی مبارک است.

رابطه ایران و مصر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1980 میلادی به دلیل اینکه مصر اسرائیل را به رسمیت شناخت قطع شد.

مصر در طول این سالها همپیمان ایالت متحده آمریکا بود و با اسرائیل ارتباط برقرار کرد، ولی پس از سرنگونی حسنی مبارک نشانه های بهبود رابطه میان قاهره و ایران نمایان شد.

خانم منحه باخوم، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در بیانیه ای اعلام کرد: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران  بررسی راههای توسعه روابط را خواستار شده است و از همتای مصری خود برای سفر به ایران دعوت کرده است.

دو کشتی جنگی ایران نیز ماه فوریه با موافقت شورای عالی نیروهای مسلح قاهره از کانال سوئز عبور کردند که رژیم صهیونیستی از این اقدام ایران ابراز نارضایتی کرد.

بنابر گزارش  المنار، اختلاف میان ایران و مصر علاوه بر ارتباط مصر با اسرائیل و آمریکا بر سر مسئله روند صلح در خاورمیانه بود.

محمود احمدی نژاد در کنفرانس خبری خود درباره رابطه مصر با ایران گفت: ما از برقراری رابطه با تمامی ملتها به جز اسرائیل استقبال می کنیم  و امیدواریم تا از ایت اقدامات اتفاق بیافتد و تمامی موانع مقابل ملتها شکسته شود.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 28940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha