آیت الله خاتمی: تکریم امامزادگان یک کار شایسته ولازم است

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه باید در زمینه زندگی امامزادگان(ع) کار شایسته علمی صورت گیرد، گفت: بهتر است هیات علمی و دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی امامزادگان تشکیل شود.


به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفت‌وگوبا ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی امامزادگان، برگزاری کنگره و همایش‌های متعدد به منظور شناساندن ابعاد و زوایای ناشناخته زندگی امامزادگان را کاری مثبت و مفید ارزیابی کرد و افزود: مهر به امامان(ع) اجر رسالت است این مهر کلاس تربیت،اخلاق و پیدا کردن راه درست زندگی و مهر به امامان(ع) تعظیم شعائر است.
وی خاطر نشان کرد: بزرگداشت نشانه‌های خدا، نشانه تقوای واقعی یعنی تقوای قلب است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه امامزادگانی که در کشور ما حضور دارند از لحاظ سند انتساب به امام معصوم برچند گروه اند، گفت: برخی از آنها همچون حضرت معصومه(س)، احمدبن‌ موسی(ع)، جناب عبدالعظیم حسنی(ع) و ده‌‌ها امامزاده دیگر به سند صحیح نسبتشان به امامان (ع) می‌رسد و نسبت پدرومادری یا پدری یا مادری با امامان(ع) دارند به طوریکه زیارت آنان در کلام ائمه(ع) مورد سفارش قرار گرفته است.


آیت الله خاتمی ادامه داد: در مورد این امامزدگان واضح است که تکریم آنها همانند تکریم امامان(ع) مودت فی‌القربی است و تجلیل و تکریم آنها تکریم از ارزش‌های والای معنوی و احترام به اهل بیت(ع) است. لذا جای تجلیل و کار شایسته در این زمینه وجود دارد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین درباره برگزاری کنگره بین‌المللی امامزادگان و روز بزرگداشت امامزادگان اظهار کرد: اگر این کنگره محتوایی باشد کار بسیار ارزشمندی است البته تجلیل شکلی هم ازامامزادگان(ع) نیز کار ارزشمندی است، اما مهمتر از آن محتواست که باید به آن اهمیت بدهیم.
وی افزود: انتظار از برگزارکنندگان این کنگره آن است که در زوایای ناشناخته زندگی امامزادگان(ع) ورود کنند. بنابراین واگویی گفته‌ها کار خوبی است اما اکنون که هزینه فرهنگی داده می‌شود جا دارد که در زندگی امامزادگان کار شایسته علمی صورت گیرد.
آیت‌الله خاتمی با پیشنهاد تشکیل هیات علمی و دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی امامزادگان، تاکید کرد: این کنگره باید یک قدم مقدماتی در راستای برگزاری همایش‌های جداگانه برای تک تک امامزادگان بزرگوار که در کشورمان مدفون هستند باشد و البته به صورت محتوایی و علمی درباره آنها بحث شود.


امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: باتوجه به اینکه نسب این بزرگان ثابت است، باید نسل ما با این خوبان به طور عمیق آشنایی پیدا کند و این در سایه انجام کارهای محتوایی و علمی در قالب این همایش‌ها محقق می‌شود.
وی گروه دوم امامزادگان را کسانی دانست که سر زبان‌ها به اینکه منسوب به امامی هستند معروف شده‌اند، گفت: درباره این امامزاده‌ها هنوز شجره‌نامه‌شان به دست نیامده است البته باید آنها را نیز تکریم و تجلیل کنیم. زیرا حداقل سال‌های سال در جوار آنها مردم خداخدا گفته‌‌اند، ‌دعاها، مناجات‌ها و توسل‌ها خوانده‌اند. لذا به صرف اینکه شجره‌نامه‌ای از آنها در دست نیست نباید کمترین بی‌احترامی به مقام شامخ آن بزرگواران داشت.
آیت الله خاتمی در خاتمه سخنان خود کرامت داشتن و حاجت‌دادن را از ویژگی‌های اولیای خدا برشمرد و خاطر نشان کرد: اولیای خدا با اجازه خدا مردم را حاجت‌روا می‌کنند اما امامزاده بودن را نباید منوط به حاجت دادن کنیم. زیرا حاجت دادن مراحلی دارد چه بسا امامزاده به اذن خدا اهل حاجت دادن است اما ظرفیت آماده نیست یعنی طرف مقابل قابلیت پذیرش ندارد. بنابراین امامزادگان را باید تکریم کرد چه حاجت ما را بدهند و چه ما را حاجت‌روا ننمایند.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 290034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha