حق اعتراض باید از مدارس آغاز شود/تشکیل کرسی‌ آزاداندیشی در مدارس

خبرگزاری شبستان: رییس‌جمهور با بیان اینکه حق اعتراض آغاز شکوفایی عظمت و کرامت یک انسان است، گفت: حق اعتراض باید از مدارس آغاز شود و در مدارس باید کرسی‌های آزاداندیشی تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در جشن آغازین سال تحصیلی جدید در دبیرستان حضرت فاطمه زهرا (س) واقع در منطقه 18 گفت: آغاز سال تحصیلی را خدمت همه دانش‌آموزان، معلمان، فرهنگیان و خانواده‌هایی که به مدارس کشور برای آینده فرزندان چشم دوخته‌اند به همه آنها تبریک عرض می‌کنم.
وی با بیان اینکه بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم است، افزود: علم چیزی جز انباشت تجربیات و خرد نیست.
وی ادامه داد: ما برای ایران و آینده ایران در این مدارس باید تلاش کنیم، گرچه اولین محیطی که کودک با آن آشنا می‌شود محیط خانواده است و اولین محیطی است که او را در مسیر اجتماعی‌شدن و آغاز زندگی اجتماعی رهنمون می‌کند.
روحانی با بیان اینکه محیط خانواده کاملا عاطفی است و کودک با واقعیت‌های جامعه کمتر آشنا می‌شود، تصریح کرد: محیط مدرسه اولین محیطی است که دانش‌آموز هم‌سن‌وسال‌های خود را در کنار مطالبات، نیازها و عواطف گوناگون مشاهده می‌کند و برای اولین بار تنوع انسان‌ها و نیازها را می‌بیند.
دانش‌آموزان باید با حقوق و قانون در مدرسه آشنا شوند
رییس‌جمهور با بیان اینکه نیازها و مطالبات همه انسان‌ها تقریبا بی‌پایان است، خاطرنشان کرد: اما امکانات و منابع محدود است و تعارضی میان امکانات و نیازها وجود دارد و در چنین شرایطی نیاز به مقررات و قانون داریم.
وی با تأکید بر اینکه آشنایی با قانون‌مداری باید از مدرسه آغاز شود، اظهار کرد: همه دانش‌آموزان باید با حقوق و قانون در مدرسه آشنا شوند، قانون مجموعه‌ای از حقوق و تکالیف انسان‌ها در یک جامعه است.
وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید بدانند از حق آموختن، از احترام و کرامت، از امکانات مدرسه، از عواطف معلم و مدیر به طور یکسان برخوردار هستند.
نگاه مسئولان و معلمان باید به دانش‌آموزان یکسان باشد
روحانی با بیان اینکه همه معلمان و مسئولان باید نگاه‌شان به دانش‌آموزان یکسان باشد، خاطرنشان کرد: تفاوتی به نام تعلق به گروه سیاسی خاص، نژاد و قیافه در محیط آموزش و پرورش نباید باشد.
اهانت به دانش‌آموز اهانت به کل ملت است
وی با تأکید بر اینکه همه دانش‌آموزان باید بدانند از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردارند، تصریح کرد: هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه توهین به دانش‌آموزی را بدهد و با لحن و کلام درشت صحبت کند چرا که اهانت به دانش‌آموز اهانت به کل ملت است.
هشدار دولت تدبیر و امید به تنبیه جسمی دانش‌آموزان
رییس‌جمهور با بیان اینکه همه دانش‌آموزان فرزندان همه این مرزوبوم هستند، تصریح کرد: از تنبیه جسمی سخن نمی‌گویند، قطعا در کشور وجود ندارد اما اگر در گوشه‌ای از کشور دانش‌آموزی با تنبیه مواجه شود دولت تدبیر و امید با اشد مجازات با آن فرد برخورد می‌کند.
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان در کنار تکالیف باید با حقوق‌شان آشنا باشند، خاطرنشان کرد: نظم، درست درس‌خواندن، احترام به همکلاسی از حقوق دانش‌آموزان است
وی ادامه داد: اگر دانش‌آموزی از مسیر اعتدال و قانون فاصله گرفت آثار و عواقب آن را در آینده می‌بیند، تخلف از قانون دارای عواقب است.
حق اعتراض باید از مدارس آغاز شود
روحانی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید بدانند اگر حق‌شان تضییع شده است باید اعتراض کنند، اگر اعتراض بر معلم تأثیری نگذاشت با مدیر مطرح کنند، اگر در مدیر مؤثر نبود در مرحله بعدی اعتراض خود را به مراتب اعلام کنند چرا که حق اعتراض آغاز شکوفایی عظمت و کرامت یک انسان است که باید از مدرسه آغاز شود.
استبداد از قانون‌گریزی آغاز می‌شود
وی ادامه داد: سعادت و بهروزی در سایه قانون‌مداری به‌دست می‌آید و استبداد از قانون‌گریزی آغاز می‌شود.
روحانی افزود: درخواست من از مسئولان این است که در محیط مدرسه کمک کنند تا دانش‌آموزان بهتر و راحت‌تر با زندگی اجتماعی، قانون و حق و حقوق خود بیشتر آشنا شوند.
تشکیل زنگ کتاب در مدارس
روحانی با بیان اینکه در آغاز دولت تدبیر و امید و آغاز سال تحصیلی جدید چند درخواست از فرهنگیان و مسئولان مربوطه دارم، اظهار کرد: در مدارس زنگ کتاب را تشکیل دهید، ساعاتی را در طول هفته و ماه به کتابخوانی اختصاص دهید، جامعه ما از کتابخوانی فاصله دارد، خواندن کتاب باید از اول ابتدایی شروع شود.
فرهنگ مکتوب جایگزین فرهنگ شفاهی شود
رییس‌جمهور با بیان اینکه فرهنگ شفاهی را به فرهنگ کتبی تبدیل کنیم، اظهار کرد: بسیاری از مردم درخواست‌های خود را با زبان اعلام می‌کنند اما نمی‌توانند با قلم مکتوب کنند که در برخی مواقع حقوق‌شان به همین دلیل تضییع می‌شود.

نقد از رییس‌جمهور در زنگ انشا
وی با تأکید بر اینکه زنگ انشا را احیا کنیم، خاطرنشان کرد: البته نه به معنای سنتی بگذارید دانش‌آموزان ابتدا از معلم خود نقد کنند، از کمبود و نواقص مدرسه خود نقد کنند، به دانش‌آموزان اجازه دهید از رییس‌جمهورشان انتقاد کنند.به رییس‌جمهورشان پیشنهاد دهند و نواقصی را که فکر می‌کنند در رییس‌جمهور وجود دارد با قلم انشا بیان کنند.
وی ادامه داد: مدارس باید انشاهایی را که درباره رییس‌جمهور نوشته شده است به ریاست‌جمهوری بفرستند تا پیوند دانش‌آموزان با رییس‌جمهور بیشتر شود.
تشکیل زنگ گفت‌وگو در مدارس
روحانی با تأکید بر اینکه زنگ گفت‌وگو باید در مدارس تشکیل شود، خاطرنشان کرد: باید در دوران متوسطه یا دوران پایانی دبستان زنگ گفت‌وگو تشکیل شود و دانش‌آموزان به گفت‌وگو، مباحثه، نقد مودبانه بپردازند، باید از دوران دانش‌آموزی همه یاد بگیرند.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی اظهار کرد: بنده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش پیشنهاد می‌دهم زنگ گفت‌وگو را در ساعاتی از هفته یا ماه بگذارند و جزء مواد درسی قرار دهند و به آن نمره دهند.
سؤال مهر رییس‌جمهور از دانش‌آموزان
روحانی با مطرح‌کردن سؤال مهر گفت: سؤال من برای همه دانش‌آموزان سراسر کشور است «اگر پدر شما رییس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنیم تا بتواند اعتدال و میانه‌روی را در تمام ابعاد زندگی و اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟»
وی ادامه داد: رییس‌جمهور افتخار می‌کند که دانش‌آموزان او را به عنوان پدر خود بدانند و در نهایت درود من به همه دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان و کسانی که علم می‌آموزند و علم‌یاددهندگان است.
پایان پیام/
 

کد خبر 295428

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha