انسان ها با مرگ از خود حقیقیشان آگاه می شوند

خبرگزاری شبستان:آیت الله جاودان در جلسه اخلاق خود با اشاره به حقیقتی تلخ از خواب انسان ها از شناخت خود واقعیشان گفت: علی رغم آنکه همه با زبان به روح اعتقاد داریم،مرگ است که انسان را از خود حقیقی اش آگاه می کند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، آیت الله محمد علی جاودان، در ادامه مباحث اخلاقی خود پیرامون موضوع معاد در جلسه درس اخلاق 11 مهر با اشاره به مرگ انسان و آغاز زندگی اخروی گفت: زمانی به عالمی می رویم که برای ما کاملا ناشناخته است و هیچ مشترکاتی بین قوانین آن دنیا با قواعد این دنیایی وجود ندارد.  مرگ به عنوان آغازگر این زندگی جاودانه است که برخی افراد از آن به معنای پاشیده شدن وجود آدمی یاد می کنند.
این استاد اخلاق با اشاره به برخی از تفاوت های جهان آخرت با ظاهرها و قانون های حاکم بر این دنیا عنوان کرد: کسانی که اهل ظلم و ستم به دیگران هستند، وقتی در آخرت عذاب الهی را می چشند همه قدرت خدا را در عذابش می بینند و کسانی که در این دنیا دنباله رو افرادی بودند، روز قیامت از رییسان و رهبران دنیایی خود تبری می جویند.
آیت الله جاودان با اشاره به برخی از قوانین حاکم در این دنیا و دست و پنجه نرم کردن انسان ها با این قواعد افزود: دنیا عالم اسباب و علیت است، یعنی اگر دست انسان می سوزد به علت آتش، اگر انسان خنک می شود به علت آب سرد و ... است. اما در جهان آخرت قواعد این دنیا حاکم نیست و به طور کلی به هم می خورد. برای مثال هیچ آبی توانایی خاموش کردن آتش آن دنیا را ندارد.


وی با اشاره به آیات قرآن کریم پیرامون تفکر باطل کافران به خدا تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید: همه مشرکان و کافران می گفتند: ما روزی با مرگ در زمین گم می شویم و در اثر متلاشی شدن از جسم ما چیزی باقی نمی ماند.
آیت الله جاودان با اشاره به خاطره ای از قبرستان های قدیمی شهر تهران نابودی جسم مادی انسان ها عنوان کرد: زمانی در خیابان مولوی تهران قبرستانی به نام 14 معصوم وجود داشت که بزرگان و اشخاص مختلفی در آن به خاک سپرده شده بودند، اما الان هیچ اثری از خاک آن قبرستان باقی نمانده و برای درست کردن آجر از خاک آن زمین ها استفاده کرده اند.
وی با اشاره به جواب قرآن کریم به کافرانی که فکر می کردند با مرگ نابود می شوند، تصریح کرد:خداوند در قرآن می فرماید: کافران و مشرکان هیچ گاه گم نمی شوند و این تفکر غلط ناشی از حقیقتی است که کافران به عالم پس از این دنیا اعتقاد ندارند.


ریشه همه اعتقادات، به توحید الهی منتج می شود
آیت الله جاودان با اشاره به یک نکته اخلاقی و کلیدی پیرامون اعتقادات انسان ها به خداوند متعال اظهار کرد: انسان هایی که معاد را قبول ندارند منکر خدا شده و به طور کلی همه اعتقادات به توحید الهی منتج می شود و این یک فرمول اخلاقی است.
وی با اشاره به نحوه ورود انسان ها از دنیا آغاز سفرشان در آخرت افزود: خداوند متعال مامورانی را برای دریافت کامل وجود انسان ها قرار داده تا درون حقیقی آدمی را به سوی پروردگار عالم بازگرداند.
آیت الله جاودان تصریح کرد: انسان علاوه بر جنس مادی خود دارای جنس دیگری است که ماورای خاک و ماده بوده و روزی ملک الموت آن را به طور کامل دریافت می کند و به جهان آخرت می برد.


انسان ها با مرگ از خود حقیقشان آگاه می شوند
وی بااشاره به حدیثی از امام صادق(ع) عنوان کرد: امام ششم شیعیان در حدیثی می فرمایند: "الموت تصدیق مالایکون" یعنی انسان با مرگ می فهمد که چیزی غیر از آنچه فکر می کرده است.
این حدیث بسیار تکان دهنده بوده و به واقعیتی اشاره می کند که همه ما انسان ها علی رغم اعتقاد داشتن به روح، در عمل خودمان را همان جسم مادی فرض می کنیم و مرگ انسان، زمانی است که او را از خواب غفلت بیرون آورده و نشان می دهد که خود حقیقی آدمی چیست.


انسان ها روز محشر به چند گروه تقسیم می شوند؟
آیت الله جاودان با اشاره به تقسیم بندی انسان ها در روز قیامت به دو گروه ظالمان و پاکان عنوان کرد: برخی افراد به واسطه ظلم هایی که به خود و دیگران کرده اند در روز قیامت ظلمشان به خودشان بازگردانده می شود.
وی افزود: کسانی که دیگران را تخریب می کنند و به سمت گناه می روند در مرحله اول به خودشان ظلم می کنند. متأسفانه در فرهنگ غرب این طور جا افتاده که هرکس آزاد است با خود هر کاری بکند اما در نگاه قرآن ظلم کردن انسان به خودش نیز مجازات دارد.
آیت الله جاودان با اشاره به اوضاع سیاه روزان در برابر پروردگار عالم و زانو زدن آنها در برابر قدرت لایزال الهی تصریح کرد: بسیاری از ظالمان طلب کارند و اعتقادی ندارند که کارشان بد است اما در روز قیامت همه آنها تسلیم می شوند زیرا تمام اعمال آنها در دنیا ذره ذره ضبط و به آنها نشان داده می شود. لذا تمام درهای جهنم به رویشان باز می شود و انسان متکبر می فهمد که چه بد جایگاهی دارد.


وی افزود: هنگامی که فرشتگان جان ظالمان را ومی گیرند از جلو و عقب به آنها شلاق می زنند که این شلاق با ضربه های این دنیایی متفاوت بوده و فرشتگان الهی به آنها می گویند: بچشید و از لحظه مرگ تا زمانی که آن عالم ادامه دارد در عذاب باقی می مانند.
آیت الله جاودان با اشاره به گروه پاکان عالم و نعمت های الهی برای اعمالشان در این دنیا خاطرنشان کرد: انسان های طیب در مقابل کافران و ظالمان چه خوش احوالی دارند، فرشتگان نیز همانند بقیه انسان ها جانشان را به طور کامل دریافت می کنند واز لحظه مرگ تا پایان عالم به آنها وعده سلامتی داده می شود.

 

بیان احکام شرعی نماز/ سجده بر روی چه چیزهایی صحیح است؟
آیت الله جاودان با اشاره به ادامه بحث احکام نماز ولزوم آرام بودن بدن در هنگام سجده کردن گفت: طبق نظر امام خمینی(ره) انسان اگر روی چیزی که بدن آرام نمی گیرد نماز بخواند، سجده و در نتیجه نمازش باطل است.
وی افزود: بدن هنگام سجده، رکوع و قیام باید آرام شود ولی روی تشک های پهن که سر انسان هنگام سجده مقداری پایین می رود و بعد آرام می شود، نماز خواندن مانعی ندارد اما تا قبل از آرامش بدن نباید ذکر سجده را قرائت کرد.
آیت الله جاودان عنوان کرد: اگر انسان ناچار شود بر روی زمین گل نماز اقامه کند بنابراحتیاط واجب باید سجده های خود را با اشاره بخواند.
وی با اشاره به حکم نشستن بعد از سجده دوم در رکعاتی که تشهد ندارد تصریح کرد: بعد از سجده دوم رکعاتی که تشهد ندارد طبق نظر امام خمینی(ره) بنابراحتیاط واجب باید قدری بنشیند و سپس بلند شود اما بدون اینکه مقداری بنشیند وقیام کند، نماز صحیح است.


سجده بر روی چه چیزهای صحیح است؟
آیت الله جاودان با اشاره حکم سجده بر روی چوب، فرش و... خاطرنشان کرد: انسان می تواند بر روی چیزهای غیر خوراکی هستند واز زمین می رویند سجده کند در مقابل سجده بر روی چیزهای خوراکی و پوشاکی مانند: فرش، پنبه و ... باطل است.
بنابراین گزارش در پایان سخنان آیت الله جاودان ذکر مصیبت و توسلی به حضرت امام جواد(ع) و امام حسین(ع) و با حضور جمعی از عاشقان اهل بیت(ع) برگزار شد.
شایان ذکر است، جلسه درس اخلاق آیت الله جاودان روز های پنج شنبه هرهفته با قرائت سور مبارکه قرآن و زیارت آل یس از ساعت 19 تا 20 و 30 دقیقه در مدرسه موسوی واقع در خیابان 17 شهریور برگزار می شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 299097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha