اختلاف یک روزه ایران و عربستان در آغاز ذی الحجه

خبرگزاری شبستان: عربستان فردا یکشنبه 14 مهر را بعنوان روز اول ذی الحجه اعلام می کند و ایران و عربستان یک روز در آغاز ذی الحجه اختلاف دارند.

سید محسن قاضی میرسعید، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و رکورددار جهانی رویت هلال ماه‌های جوان در خصوص وضعیت رویت پذیری هلال ماه ذی الحجه در گفتگو با خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان گفت: طبق تقویم رسمی کشور روز دوشنبه 15 مهر، اول ماه ذی الحجه بوده و اطلاعات تقویمی کشور در این رابطه صحیح و دقیق است.
وی در خصوص آغاز ماه ذی الحج در عربستان سعودی تصرح کرد: تصمیم کشور عربستان سعودی برای اعلام آغاز ماه ذی الحجه را نمی توان پیش بینی کرد چرا که عربستان بر اساس تقویم ام القری خود، ایام را اعلام می کند و با توجه به این که در محاسبات نجومی این تقویم، ماه اندکی دیرتر از خورشید غروب می کند، بنابراین روز بیست و نهم ماه ذی القعده در ایران، روز اول ماه ذی الحجه در عربستان محسوب می شود.
قاضی میر سعید افزود: بنابراین امروز روز بیست و نهم و فردا پایان ذی القعده در ایران است در حالی که عربستان قاعدتا فردا یکشنبه 14 مهر را بعنوان روز اول ذی الحجه اعلام می کند. در نتیجه ایران و عربستان یک روز در آغاز ذی الحجه اختلاف دارند.
این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: عربستان در حالی یکشنبه را ابتدای ماه ذی الحجه اعلام می کند که از نظر علمی، هلال ماه امشب قابل رویت نیست. اما روز یکشنبه هلال با ارتفاع 8 درجه و به راحتی قابل رویت است.
وی درباره بیست و نه روزه یا ی روزه بودن ماه ذی الحجه خاطرنشان کرد: معمولا در اعلام ماههای قمری، شروع و آغاز ماه مهمتر از پایان آن است. با این وجود اگر بر اساس اطلاعات تقویمی یکشنبه 14 مهر، هلال قابل رویت بوده و دوشنبه اول ماه ذی الحجه باشد، ذی الحجه بیست و نه روزه است. اما بر خلاف هلال آغاز ماه که به راحتی روئت می شود، هلال پایان ماه تنها با چشم مسلح قابل روئت خواهد بود.
 

پایان پیام/

کد خبر 299459

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha