سال جهاد اقتصادی سرآغازی برای استخراج مباحث علوم انسانی از قرآن

حجت الاسلام یوسفی مقدم تبیین سیاست‌های اقتصادی قرآن را نخستین گام در مسیر جهاد اقتصادی دانست و گفت: استخراج مباحث علوم انسانی از قرآن سرآغازی در تحقق این مهم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن درباره ضرورت استفاده از توان فعالان قرآنی در فعالیت‌های کلان کشوری به منظور تحقق جهاد اقتصادی به خبرنگار شبستان گفت: آرمان بلند ملت ایران برای رسیدن به جایگاه بلند اقتصادی زمانی تحقق می‌یابد که منطبق با ارزش‌های اسلامی در قرآن و سنت باشد و گرنه به مسیر انحرافی اقتصادهای حاکم بر جهان غیراسلامی پیش رفته و جنبه الگوبخشی خود به نظام جهانی را از دست می‌دهد.

 

وی نیاز به حضور فعالان قرآنی در جهاد اقتصادی را در دو عرصه پررنگ‌تر دانست و اظهارکرد: تبیین سیاست‌های اقتصادی قرآن نخستین گام در این راستا است از این رو باید به نظریه‌پردازی در حوزه اقتصاد اسلامی پرداخت، بدین معنا که همسو با تاکید رهبری مبنی بر استخراج مباحث علوم انسانی از قرآن، سال جهاد اقتصادی را سرآغازی برای تحقق این مهم در نظر گرفت.

حجت الاسلام یوسفی مقدم تصریح کرد: علاوه بر این، فعالان و اندیشمندان قرآنی می‌توانند با نظریه‌پردازی در حوزه اقتصاد اسلامی در مقایسه با سایر اقتصادهای حاکم در نظام جهانی همچون سوسیالیسم، کاپیتالیسم و لیبرالیسم ناکارآمدی اندیشه‌های این مکاتب بی‌بهره از وحی را به جهانیان نشان دهند.

 

استانداردسازی اقتصاد با ارزش‌های اسلامی ضرورت دارد

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ عمومی در اقتصاد اسلامی یعنی تطبیق نگاه مردم با ارزش‌های اقتصادی اسلام بیان کرد: فعالان قرآنی با تروج فرهنگ اقتصاد اسلامی در جامعه می‌توانند اقتصادی بالنده و فاخر در عرصه جهانی را متولد می‌کند، از سوی دیگر با استانداردسازی فعالیت اقتصادی یعنی ترویج فرهنگ استاندارد در نظام اسلامی، می‌توانند مسیر عمل به مطالبات رهبری در این عرصه را فراهم کنند.

وی درباره ضرورت کاربردی کردن آموزه‌های قرآنی در مسیر جهاد اقتصادی ابرازکرد: کاربردی کردن دانش به معنای خروج آن از ذهنیت و تبدیل به عینیت و از خلاء به واقعیت آوردن است، هنگامی که دانش کاربردی شود کارایی خود در رفع نیازهای جامعه را نشان می‌دهد.

 

خروج دانش از حوزه نظر به عمل مهم‌ترین رسالت فعالان قرآنی
حجت الاسلام یوسفی مقدم ادامه داد: هنگامی که دانش از نظر خروج کرده و به حوزه کاربردی وارد شود زمینه کار و بهره وری آن فراهم می‌شود و این حوزه بیشترین ارتباط را با دانش آموختگان قرآنی دارد، این افراد با تبیین کاربردی اقتصاد قرآنی می‌توانند بستر مناسب فعالیت و تلاش برای عموم جامعه را فراهم کنند چراکه پدید آمدن فعالیت‌های اقتصادی سالم به تطبیق با ارزش‌های قرآنی نیاز دارد.

وی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه مسئولان به فعالان و فعالیت‌های قرآنی گفت: نگاه و انتظار در فعالیت‌های قرآنی باید اصلاح شود، ابتدا مسئولان و کارگزاران عرصه اقتصاد خود را نیازمند حاکیمت ارزش‌های اقتصادی سالم از منظر قرآن بدانند و از سوی دیگر فعالان قرآنی خود را در برابر انتظارات مسئولان موظف دانسته تا اقتصاد سالم در عرصه نظر و عمل محقق شود.

حجت الاسلام یوسفی مقدم با بیان این مطلب که فعالان قرآنی نباید حضور فیزیکی در عرصه‌های اقتصادی داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید برای ورود ارزشی اندیشه‌های قرآنی به اقتصاد تلاش شود در غیر این صورت نه تنها دست فعالان قرآنی از فعالیت‌های کوتاه شده بلکه از فکر و اندیشه دور و دچار چالش می‌شوند، بنابراین ورود ارزشی، فرهنگی و ایدئولوژیکی فعالان قرآنی در عرصه جهاد اقتصادی از سایر روش‌ها کارگشا‌تر است.

پایان پیام/

کد خبر 30785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha