حوزه های علمیه عهده دار تبیین بعد نظری جهاد اقتصادی

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تبیین بعد نظری جهاد اقتصادی را به عنوان یکی ازمسئولیت های حوزه های علمیه برشمرد.

حجت الاسلام محمد تقی قندی، معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به خبرنگار شبستان گفت: درهرنظام اقتصادی دو مقوله مهم وجود دارد که عبارت است از فعالیت های ناظر بر تولید وفعالیت های ناظر به مصرف. جهاد اقتصادی دارای دو جنبه تبیینی و عملی است و نقش حوزه های علمیه در بعد نظری و جنبه های تبیینی آن تعریف می شود.
وی افزود: حوزه های علمیه می توانند فرهنگ دینی حاکم بر مسایل و روابط اقتصادی را تبیین و روشن کرده و در انتقال آن به جامعه نقشی موثر داشته باشند.
حجت الاسلام قندی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال1388 را سال«اصلاح الگوی مصرف » نام نهادند که این نامگذاری ناظر به نحوه و الگوی صحیح مصرف در جامعه بود تا بتواند بخشی از نظام اقتصادی کشور راهم دربعد نظری وهم در بعد عملی اصلاح کنند و نامگذاری سال 1390 به عنوان «جهاد اقتصادی » ناظر به بخش فرآیندهای تولید و ساماندهی فعالیت های تولیدی است.  
حاکمیت فرهنگ دینی بر بخش تولید کار بسیار ارزشمند است
معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: نکته قابل توجه در خصوص فعالیت های اقتصادی، فرهنگ حاکم بر این فعالیت ها، هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف است که در صورتی که حوزه بتواند فرهنگ دینی و الهی را بر بخش تولید حاکم نماید، کار بسیار ارزشمندی انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: حوزه باید فرهنگ حاکم بر ارزش کار و تلاش، فرهنگ حاکم بر روابط اقتصادی جامعه درعرصه های مختلف ازجمله تاسیس بنگاه های اقتصادی وتولیدی را به جامعه تزریق کند.
 ترویج فرهنگ اسلامی در داد و ستد نقش موثری در ثمربخشی فعالیت های اقتصادی دارد  
 حجت الاسلام قندی افزود: ترویج فرهنگ اسلامی در داد و ستد و معاملات اقتصادی،  روش های آن و فرهنگ صحیح  مصرف و حاکم کردن اخلاق اسلامی و ارتقاء آن می تواند در ثمربخشی بیشتر فعالیت های اقتصادی و افزایش کارکردهای اجتماعی آن نقش به سزایی داشته باشد.
وی تصریح کرد: تقویت روحیه خودباوری در میان مردم و ارائه الگویی موفق از جمهوری اسلامی ایران به عنوان ملتی توانمند و استوار، به شکل قابل توجهی در فرهنگ و جامعه موثر است.
 ما نیازمند تلاشی جدی در زمینه تاثیرگذاری بر فرهنگ اقتصادی جامعه هستیم
حجت الاسلام قندی افزود: در سال های اخیر، بحرانهای اقتصادی جوامع غربی را تحت تاثیر قرار داده است بعلاوه جریانات سیاسی – اجتماعی کشورهای خاورمیانه باعث تشدید بحران ها و پیچدگی راه حل ها شده است با وجود این شرایط ما به عنوان کشوری که دارای روابط بین المللی با سایر کشورهای منطقه هستیم باید نسبت به این بحران ها پیش بینی های لازم را داشته باشیم و به نظر می رسد جهاد اقتصادی نوعی پیشگیری در جهت جلوگیری از ورود این بحرانها به کشورما و در مرحله بعد نوعی درمان برای بخش های مختلف در صورت آلوده شدن به این بحران است ما نیازمند تلاشی جدی در زمینه تاثیرگذاری بر فرهنگ اقتصادی جامعه هستیم که بتواند جامعه ما را در برابر بحران ها مصون نگه دارد.
پایان پیام/
 
کد خبر 31988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha