سیره اهل بیت(ع) باید الگوی زندگی اجتماعی و فردی باشد

خبرگزاری شبستان: استاد و پژوهشگر موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره معصومین مشهد مقدس گفت: هدف از تدبر در سیره، الگوگیری از اهل بیت (ع) برای زندگی فردی و اجتماعی است که این الگوگیری موجب افزایش ایمان می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام عباس بابایی عصر روز گذشته (10 آبان) در کارگاه آموزشی تدبر در سیره اهل بیت (ع) که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: اگر بخواهیم تعریفی برای سیره ارائه دهیم، سیره به نوع عملکرد، شیوه رفتار، سبک کردار و منطق عمل گفته می شود.
 

وی ادامه داد: هدف از تدبر در سیره در واقع الگوگیری از اهل بیت (ع) برای زندگی فردی و اجتماعی است که این الگوگیری سه نتیجه به دنبال دارد که این نتایج شامل افزایش ایمان، موضع گیری در شرایط مشابه و مودت اهل بیت است.
 

این استاد و پژوهشگر موسسه فرهنگی تدبر اضافه کرد: علم یافتن به سیر هدایتی رفتار اهل بیت (ع)، ابطال نظریات اومانیستی و سکولاریستی و از بین رفتن شبهات از جمله فواید تدبر در سیره اهل بیت (ع) است.
 

وی با اشاره به اصول برگرفته از سیره اهل بیت (ع) افزود: بر اساس اصول و قواعد برگرفته از سیره اهل بیت (ع) متوجه این امر می شویم که اسلام یک دین فردی و جمعی نیست بلکه تاریخ ساز و تمدن ساز است و حفظ دین، اجرا، تبیین و ترویج آن از اهداف معصومان است و اهل بیت (ع) جهانی و جاودانه می اندیشیدند هرچند عصری و منطقه ای عمل می کردند و هر امام حافظ دستاوردهای امامان پیش از خود بوده از این رو عملکرد هر معصوم زمینه ساز تحولات دوره بعد از خود شده است.
 

حجت الاسلام بابایی افزود: تدبر در سیره اهل بیت با سه گام شناخت پیوسته حوادث، شناخت مقایسه و نگرش مجموعی محقق می شود.
 

وی به مقطع بندی کلی سیره معصومان اشاره و اعلام کرد: مقطع اول تثبیت اسلام ناب بود که حضرت زهرا (س) در این مقطع نقش مهمی در خنثی کردن کودتای فرهنگی سیاسی و دفاع از ولایت و رسالت داشتند و مقطع دوم در زمان امام حسن (ع) بود که دفاع از عنصر ولایت نیز در سیره این امام دیده می شود.
 

استاد و پژوهشگر موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره معصومین مشهد مقدس ادامه داد: در دوران زندگی امام حسین (ع) نیز دفاع از عنصر وحی صورت گرفت و در مقطع سوم که تبیین مجدد فرهنگی و علمی اسلام ناب بود امام سجاد معماری و بازسازی دین با تبیین سه عنصر توحید ولایت و مکارم الاخلاق و امام باقر نیز مهندسی ساختاری دین را داشتند و امام صادق (ع) نیز معماری فرهنگی دین بر مبنای هندسه طراحی شده توسط امام باقر (ع) را داشتند.
 

وی تأکید کرد: مقطع چهارم، ترویج دین و فرهنگ سازی عمومی اسلام ناب بود که امام کاظم (ع) در راستای مردمی کردن معارف دینی قدم برداشتند و امام رضا (ع) توسعه قلمرو معارف دینی از مردم به حاکمیت و از امت اسلامی به جامعه بشری و امام جواد (ع) نیز فرهنگ سازی فقهی اجرایی و دینی را داشتند.
 

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: امام هادی (ع) نیز ساماندهی نظام اجتماعی دینی را انجام دادند و در مقطع پنجم که آماده سازی مردم برای غیبت معصوم بود امام حسن عسکری (ع) زندگی می کردند و در این راستا قدم برداشتند.
 

وی گفت: مقطع ششم جهانی سازی اسلام ناب است که عصر غیبت صغری آماده سازی برای غیبت کبری بود و عصر غیبت کبری نیز آماده سازی برای ظهور بود و جهانی سازی در عصر ظهور امام زمان (عج) صورت می گیرد.
 

پایان پیام/

کد خبر 308500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha