آنقدر که درپی نان و آب رشته ایم به فکر تحول نیستیم

خبرگزاری شبستان: سیاست گذاری های ما در حوزه تحول علوم رمانی توفیق دارد که بسترها لازم ایجاد و نیروهای فعال دغدغه مند باشند، در حال حاضر فرد به دنبال آن است که کدام رشته نان و آّب بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، برنامه زاویه کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما، چهارشنبه شب، 15 آبان ماه با اجرای مسعود معینی پور و حضور حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند و سعید زیباکلام با موضوع مدیریت علوم انسانی به روی رفت.

 بر پایه این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند با طرح سوالی بر این مبنا که آیا حاکمیت به معنای عام در قبال پیشرفت جامعه مسوولیت دارد، گفت: این حق مردم است که حاکمیت فرصت های لازم را برای پیشرفت در اجتماع ایجاد کند. 

وی ادامه داد: بر این اساس اگر حاکمیت از قدرت قانون گذاری و منابعی که در دست دارد در جهت پیشرفت مردم استفاده نکند جفا کرده است چراکه پیشرفت علمی از شراط های اجتناب ناپذیر جامعه است، بنابراین در سطح مدیریت علمی و حوزه تحول علوم انسانی به نوعی همه درگیرند.

حجت الاسلام پیروزمند اظهار کرد: اینکه فکر کنیم عده ای مثلا در وزارت علوم یا شورای عالی انقلاب فرهنگی نشستند و پیکان سخن تنها متوجه آنهاست رویکرد درستی نیست، بلکه جامعه علمی و عناصر آن همگی در این سیر نقش آفرینند و به میزان نقش آفرینی در این مدیریت سهم دارند.

 این محقق افزود: زمانی که صحبت از مدیریت تحول است این بحث عنوان می شود که زمانی که می خواهیم نقش ها را بازخوانی کنیم باید بدنه علمی را از اثرگذاران در صحنه بدانیم به هر حال اگر نهادهای علمی ما نقص هم نداشتند اما بدنه علمی در این میان همراهی نداشت همچنان حرکت در مسیر تحول ناکام می ماند.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: اساسا بدنه علمی باید اراده تحقق سیاست ها را داشته باشد، بحث از تحول علوم انسانی از زمان امام(ره) تاکنون وجود دارد و مهمترین عامل در عدم تحقق این امر فراگیر نشدن است. 

وی با بیان اینکه تلقی روشنی از تحول علوم انسانی در میان سیاست گذاران کشور نبوده است، عنوان کرد: کسانی هستند که می گویند موارد ضداسلامی را در علوم انسانی کنار بگذاریم و برخی هم می گویند که دانش این موارد به همراه رویکرد و دانش موجود اسلامی باشد.

 حجت الاسلام پیروزمند در این راستا تصریح کرد: حتی در شورای تحول علوم انسانی نیز با همه احترامی که برای اعضا قائلیم اخباری را می شنویم ، گویی به این مقطع می رسند که یکیدگر را نگاه کنند و بگویند تحول علوم انسانی چیست و مراد از تحول روشن نباشد. 

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: سیاست گذاری های ما در حوزه تحول علوم انسانی زمانی توفیق دارد که بسترها و زمینه های لازم ایجاد و نیروهای فعال در این حوزه حقیقتا دغدغه مند باشند، در حال حاضر فرد به دنبال آن است که کدام رشته برود و یا کدام رشته نان و آّب بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه برای تحول باید از سیاست زدگی اجتناب کرد، گفت: فرصت سوزی ها در حوزه تحول علوم انسانی نیز توبیخ نمی شود، محقق حوزه علوم انسانی باید بهداشت و امنیت روانی را برای پژوهش دارا باشد. 

پیروزمند در ادامه خطاب به سخنان دکتر سعید زیباکلام درباره عدم نیاز به معیار در سیر تحول بیان کرد: به هرحال مثلا عالمی می آید و کتابی را در حوزه جامعه شناسی می نویسد، فردی درباره وجهه اسلامی بودن این اثر سوال می کند، باید ملاکی وجود داشته باشد که اسلامی بودن این تالیف را عنوان کند، بنابراین باید ملاک و معیار باشد.
وی یادآور شد: مراد من ارایه بحث انتزاعی نیست اما به هر حال باید ابهامات از میان برود و ملاک ارایه شود و نهادها در قبال هدایت هدف مند علم مسئولیت دارند. 

پایان پیام/

خبرگزاری شبستان: سیاست گذاری های ما در حوزه تحول علوم رمانی توفیق دارد که بسترها لازم ایجاد و نیروهای فعال دغدغه مند باشند، در حال حاضر فرد به دنبال آن است که کدام رشته نان و آّب بیشتری دارد.
 

کد خبر 310638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha