عضویت 6 درصد باسوادان قزوینی در کتابخانه ها

خبرگزاری شبستان: سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: هم اکنون 56 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند که در واقع 6 درصد جمعیت باسوادان استان را شامل می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، محمدرضا مولایی ظهر امروز (20 آبان) در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین برگزار شد، بیان کرد: در ایام عزاداری امام حسین (ع) هستیم و عاشورا یک شناسنامه و دانشگاه انسان سازی است و همان چیزی است که دشمنان اسلام از تأسی گرفتن از آن وحشت دارند و امیدواریم بتوانیم روز به روز از این واقعه درس بگیریم.
 

وی ادامه داد: در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم که از 25 آبان تا دوم آذر برنامه های مختلفی در این هفته اجرا می شود که شامل برگزاری جلسه نقد کتاب ملی، سوگواره محرم، مسابقه بزرگ فرهنگ شهروندی، جشن قصه گویی و نقاشی و دیدار با ائمه جمعه می شود.
 

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین اضافه کرد: غبارروبی مزار شهدا، نواختن زنگ کتاب در تعدادی از مدارس استان، عضوگیری به صورت رایگان در کتابخانه ها، اجرای طرح اهدای کتاب از سوی خیران در هیئت های مذهبی، افتتاح یک باب کتابخانه مشارکتی و نهادی در بوئین زهرا و سیردان و غیره از دیگر برنامه های هفته کتاب است.
 

وی با اشاره به اهمیت مطالعه افزود: باید در ترویج، شناسایی و تبلیغ کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم زیرا اگر کتاب جای خود را در زندگی ما پیدا کند بسیاری از مشکلات رفع می شود و در واقع باید کاری کنیم که کتاب در سبد کالای خانوار جایگاه پیدا کند.
 

مولایی عنوان کرد: اگر می خواهیم آمار مراجعه به کلانتری ها، دادسراها، طلاق و بزهکاری کاهش یابد، باید به کتاب و کتابخوانی بیشتر بپردازیم.
 

وی توضیح داد: یکی از اقدامات ما در راستای ترویج مطالعه این بود که از همکاران درخواست کرده ایم، ایده ها و طرح هایی برای این امر طراحی کنند که بعد از جمع بندی، از پنج طرح تقدیر و به نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارسال شد که این طرح ها به صورت الگویی در سراسر کشور در حال اجراست.
 

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین اعلام کرد: اقدام دیگر این نهاد، طرح پیک مهر است که در راستای راه اندازی آن با نهادهای مختلف مشارکت داریم و در سال جاری نیز این طرح با مشارکت این نهادها و با استفاده از 90 جلد کتاب با 10 عنوان اجرایی می شود.
 

وی با اشاره به راه اندازی ایستگاه های مطالعه تصریح کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در سطح استان برای افزایش کتاب و کتابخوانی راه اندازی ایستگاه های مطالعه است که این ایستگاه ها 750 جلد کتاب با حدود 15 عنوان دارا هستند.
 

مولایی خاطر نشان کرد: تاکنون 9 ایستگاه مطالعه در بیمارستان ها، پایانه، دادسرا، دادگستری، درمانگاه الوند و غیره راه اندازی شده است و دهمین ایستگاه نیز به زودی در زندان مرکزی قزوین افتتاح می شود.
 

وی یادآور شد: خوشبختانه از طرح ایستگاه های مطالعه استقبال خوبی صورت گرفته است به طوری که جزو استان های نخست کشور هستیم.
 

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین ادامه داد: از دیگر فعالیت های صورت گرفته در استان، اجرای طرح قفسه باز در کتابخانه ها است که اعضا در حین مراجعه می توانند خود از قفسه ها کتاب مورد نظرشان را انتخاب کنند.
 

وی گفت: برگزاری بزرگداشت صائب تبریزی، سعدی، جشن روز کودک، جشن عید غدیر برای اعضای سادات کتابخانه ها، جلسه نقد کتاب و غیره از دیگر اقدامات صورت گرفته در اداره کل کتابخانه های استان قزوین است.
 

مولایی با اشاره به تعداد کتابخانه های عمومی استان اظهار کرد: در حال حاضر استان قزوین دارای 50 کتابخانه شامل 27 کتابخانه نهادی و 23 کتابخانه مشارکتی است که در سال 89 تعداد کتابخانه های استان 42 باب بوده که با 20 درصد افزایش این تعداد به 50 باب رسیده است.
 

وی اعلام کرد: هم اکنون 56 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان قزوین هستند که در واقع 6 درصد جمعیت باسواد استان را شامل می شود که آمار بسیار پایینی است و لازم است که برای ترویج مطالعه بیش از پیش تلاش شود.
 

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 185 هزار نفر به کتابخانه ها مراجعه کردند که نسبت به سال گذشته 2 درصد رشد داشته و در حال حاضر کتابخانه های استان دارای 781 هزار جلد کتاب است.
 

وی افزود: بر اساس استاندارد به ازای هر 10 هزار نفر باید یک کتابخانه وجود داشته باشد که در قزوین برای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد که از استاندارد فاصله داریم و باید تعداد کتابخانه های استان به 120 باب برسد.
 

مولایی در پایان با اشاره به سرانه مطالعه در استان تصریح کرد: در حال حاضر سرانه مطالعه در استان 74 دقیقه است و استان قزوین با توجه به شاخصه هایی مانند فضای کتابخانه ها، عضویت، امانت کتاب و منابع، پنجمین استان برتر در حوزه کتاب و کتابخوانی است.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 312226

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha