مناقب ابن شهرآشوب از افتخارات شیعه است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه شهرستان بابل معرفی مشاهیر و شخصیت های برجسته دینی و علمی و آثار آنها را مهم دانست و گفت: مناقب ابن شهرآشوب از افتخارات شیعه است .

به گزارش خبرگزاری شبستان از مازندران، حجت الاسلام حسن روحانی، امام جمعه شهرستان بابل در دیدار عوامل اجرایی نخستین کنگره بین المللی مرحوم علامه ابن شهرآشوب ساروی اظهار کرد: بعد از جریان غدیر و نسل امیرالمومنین (ع) دوجریان در اسلام به وجود آمده است که سعی کردند مسائل در خصوص امام علی(ع) را به نحوی از ذهن مردم و تاریخ پاک بکنند و روایات نقل نکنند و تردید را در بین ایجاد کنند که امروزه با گذشت سالها بازهم عده ای در تلاش هستند توجیه کنند و بعضی ها منکر هستند و حقیقت این مسئله را زیر سوال ببرند.


وی ادامه داد: اما جریان دیگری که در مقابل این امر به وجود آمد عالمان برجسته ای بودند در صدد برآمدند که فضایل علی(ع) را مطرح بکنند چه کسانی که در شرایط سخت بنی امیه و بنی مروان، به سر دار رفتند تا مشکلات دیگری پیش نیاید و این مسئله غدیر به فراموشی سپرده نشود .
 

حجت الاسلام روحانی به خدمات عالمان شیعه برای بقای دین و حفظ جایگاه امامت و ولایت اشاره کرد و گفت: در مقابل جریان های فکری بعد از واقعه غدیر، عالمان دینی آمدند و کتاب مناقب حضرت علی(ع) را نوشتند و از جمله اینها که در زمره افتخارات شیعه و مازندران است جناب ابن شهرآشوب می باشد که مناقب را با ایشان می شناسیم.


وی با بیان اینکه علامه ابن شهرآشوب خدمات زیادی را برای اسلام انجام داده است، تصریح کرد: یکی از کارهایی که من به نظرم می رسد که درباره ایشان انجام شده است کسانی هستند که در نقل روایات خود به کتاب ابن شهرآشوب تکیه کردند یعنی یکی از جلوه های مستندسازی که حقیقتا پشتوانه ای برای نقل روایات اوست کتابی است که به ایشان تکیه کردند و مرسلات ایشان را مستند می دانستند و معلوم می شود مرحوم علامه را معتبر می دانستند.


حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: خیلی ها مناقب نوشته اند اما مناقب ابن شهرآشوب دارای ویژگی های منحصر به فردی ایست که نویسندگان از اعتبار مطالب آن برای نگارش کتب خود بهره می گیرند.


امام جمعه بابل افزود: ایشان دارای آثار و کتاب های ارزنده و برجسته‌ای است که قابل استفاده برای عموم است.


وی اظهار کرد: در خاطرات مرحوم دوانی آمده است؛ مازندران " طبرستان" به حضرت علی(ع) خدمت بزرگی کردند و آل بویه آمدند برای قبر امیرالمومنین(ع) گنبد ساختند و همچنین کتاب هایی توسط علما و به خصوص علامه ابن شهرآشوب برای دین اسلام و امامان معصوم(ع) نوشته شده است.


حجت الاسلام روحانی گفت: ابن شهرآشوب ساروی در شرایط سخت و با مشقت های زیاد جهت تعمیق دستورات دین اسلام، نگارش و جمع آوری مسائل اسلام و شیعه تلاش کرد و در یکی از سفرهای خود در حلب درگذشت و همان جا مدفن یافت.


وی خاطرنشان کرد: افتخار مازندران است که علمای بزرگی از آن برخاستند که انصافا در زمینه بقای دین اسلام قدم برداشتند و آثاری که بر فرهنگ شیعه اثر گذاشت را نوشتند و هر وقت که نقلی از مناقب ابن شهرآشوب را در یک کتاب می بینید به معنی حضور یک عالم شیعی در مستندات مربوط به اهل بیت که سینه به سینه نقل شده است، می باشد .


حجت الاسلام روحانی برگزاری کنگره ابن شهرآشوب را حرکتی ماندگار دانست و اذعان کرد: برگزاری یادمان های علما سهم علمای شیعه در احیا و بقای دین را نشان می دهد و ما در صدد سهم خواهی نیستیم اما سهم گذاری را وظیفه می دانیم ما باید سهم از خودمان به جای بگذاریم که الحمدالله ما در این زمینه با تلاش های گسترده علمای گذشته و حال سهم برجسته ای داریم .


وی معرفی مشاهیر و شخصیت های برجسته دینی و علمی را مهم دانست و گفت: شخصیت ابن شهرآشوب مربوط به همه است و این افتخار باید در همه جای کشور سایه خود را بگستراند و بستر سازی برای اجرا مهم است.


حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه انشاءالله در 3روز برگزاری کنگره عظمت علامه در اذهان مردم تداعی بشود، ابراز کرد: بعد از برگزاری کنگره که انصافا عمل خوبی است آثار این کار که خدایی و معنوی است به مانند کنگره سید العلما در مدت طولانی بر جا می ماند.


پایان پیام/
 

 

 

 

کد خبر 312492

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha