ترک گناه بهترین راه تقرب الهی است

خبرگزاری شبستان:آیت الله جاودان با اشاره به شاخصه های بندگان محبوب خداوند گفت: بهترین وسیله برای جا گرفتن در دل پروردگار عالم و رسیدن به مقام بندگی انجام دادن واجبات و ترک محرمات الهی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله محمد علی جاودان در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) ویژه دهه اول ماه محرم که چهارشنبه 22 آبان از ساعت 18 تا 20 در حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با اشاره به عظمت شب عاشورای امام حسین(ع) گفت: شب عاشورا جزء شب های یکه عالم است و همچون شب قدر دارای اجر و عظمت بسیار بوده که درباره بزرگی آن باید علمای دین سخن بگویند.
وی افزود: همان طور که برای ماه رمضان انسان باید یک سال مراقب اعمال و رفتارش باشد؛ بهره مندی از شب عاشورا نیازمند یک سال مواظبت از اعمال و رفتار انسانی است.
ترک گناه عامل تقرب به پروردگار عالم
آیت الله جاودان با بیان این مطلب که ترک گناه بهترین راه برای خشنود کردن خداوند از بندگانش است، عنوان کرد: امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند: خداوند به حضرت موسی بن عمران(ع) وحی کرد: آنان که خواستند به من تقرب بجویند با پرهیز از گناه تقرب جستند.
وی تصریح کرد: بهترین وسیله برای نزدیکی به پروردگار عالم پرهیز از گناه است؛ خداوند راضی نیست که انسان دروغ بگوید، شرط رضایت الهی از آدمی پرهیز از دروغ، نگاه نکردن به ناموس مردم و... است.
آیت الله جاودان عنوان کرد: خداوند انسانی را که شب تا صبح راز و نیاز می کند ولی در زندگی دچار معصیت الهی می شود، دوست ندارد. گناه نکردن کار سختی نیست البته گاهی سخت است اما نه به اندازه ای که انسان نتواند به چنین درجه ای دست یابد.هنگامی که آدمی به مقامی رسید که گناه نکردن در اختیارش بود، خداوند به او جنت عدنی هدیه می کند که در آن هیچ کس شریک نیست و گویی از لای زرورق باز کرده اند.
خداوند از تفتیش اعمال صالحان حیا می کند
آیت الله جاودان با اشاره به وصف بندگان حقیقی خداوند در روز محشر عنوان کرد: پروردگار عالم در روز قیامت از بندگانی که در دنیا بدور از چشم دیگران حیا کردند که گناه کنند؛ حیا می کند که اعمالشان را تفتیش کند. همچنین در آخرت بندگانی بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند؛ ملائکه از آن ها سوال می کنند شما پل صراط، جهنم و... را دیده اید؟ آن بندگان می گویند: نه پل صراط چیست؟ ملائکه به آنها می گویند: شما در دنیا چگونه بندگانی بودید؟آنها پاسخ می دهند، ما در دنیا وقتی چشمی ما را نظاره نمی کرد از خداوند متعال حیا می کردیم که گناه کنیم.
شرط توبه اصلاح گناهان گذشته است
آیت الله جاودان با بیان این مطلب که انسان باید از گناهان گذشته توبه کند، تصریح کرد: آدمی وقتی به مقام و درجه ای رسید که می تواند بر گناه نکردن خود مسلط شود باید ازگناهان گذشته خود توبه کند؛ اگر حق خدا را ضایع کرده، حق الناس برگردنش است، باید آن را جبران کند.
وی عنوان کرد: امام صادق(ع) می فرماید: چیزی جز انجام واجبات و ترک محرمات برای محبوب شدن نزد پروردگار عالم نیست و برای آنکه خداوند از انسان راضی شود و او را به عنوان بنده بپذیرد، بهترین وسیله انجام واجبات الهی است.
آیت الله جاودان خاطرنشان کرد: آدمی با اعمالش شخصیت خود را می سازد که این شخصیت تمام سرمایه آدمی در لحظه مرگ و جهان آخرت است.
آیت الله جاودان با اشاره به ویژگی انسان هایی که ساختمان شخصیتی آنها کامل است اظهار کرد: انسان های کامل بر سر عهد و پیمانشان با خداوند تا آخر عمر ایستاده اند؛ اگر دروغ بد است این افراد در طول عمرشان دروغ نمی گویند.
وی افزود: ما انسان ها در ورطه خطرناک هوای نفس قرار داریم گاهی فکر می کنیم که 95 درصد اعمالمان درست است اما وقتی دقیق اندیشه می کنیم مشخص می شود که نوشتن، نگاه کردن، راه رفتن و خوردن ما برای خدا نبوده است.
وی تصریح کرد: اگر شخصیت انسان ساخته شود،همه ترس ها برای آدمی نابود شده و انسان در دنیا هیچ غصه و اندوهی ندارد زیرا ساختمان شخصیت او به گونه ای ساخته شده که ترس از حوادث دنیا در آن راه ندارد.
آیت الله جاودان خاطرنشان کرد: برخی انسان ها از نگاه به نامحرم لذت می برند که در حقیقت آنها ذلیل نگاه هستند که ساختمان شخصیت آنها ساخته نمی شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 312885

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha