عقاید، اخلاق و اعمال طبقات شخصیت ساز انسان هستند

خبرگزاری شبستان: آیت الله جاودان با اشاره به طبقات معنوی انسان ها گفت: عقاید، اخلاق و اعمال طبقات شخصیتی انسان را تشکیل می دهند که اگر درست شوند، انسان، آدم می شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله محمد علی جاودان در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) ویژه دهه اول ماه محرم که پنج شنبه 23 آبان از ساعت 18 تا 20 در حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد برگزار شد،  با اشاره به ویژگی درونی انسان ها گفت: آدمی از سه طبقه تشکیل شده که یک طبقه آن به افکار و عقایدش بستگی، یک طبقه به اخلاقیات و یک طبقه به اعمال انسان اختصاص دارد.
وی افزود: اگر این طبقات آدمی درست شود انسان به شکل آدم وارد روز قیامت می شود و اگر ائمه را ملاقات کند می تواند به شفاعت آنها امیدوار باشد.

 

آیت الله جاودان تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) می فرمایند: ما نسبت به شما شیعیان از برزختان می ترسیم که اگر ذره ای محبت امامان در قلبتان باشد، از شما دستگیری می شود و گرنه در برزخ خودتان و خودتان هستید و آدمی به تنهایی برزخ را سپری می کند.
وی عنوان کرد: در برزخ هیچ ارتباطی وجود ندارد و ذره ای از حالت آنجا قابل تصور نیست؛ انسان اگر صاحب شخصیت بود و ساختمان عقاید، اخلاق و عملش را درست کرد؛ می تواند سعادت ابدی را بچشد.
 

 

حداقل شخصیت مورد مقبول خداوند چیست؟
آیت الله جاودان با اشاره به چگونگی دستیابی به ساختمان شخصیتی مورد قبول پروردگار عالم اظهار کرد: حداقل تکمیل عقاید انسان رسیدن به یقین است و بدون این مقام اعمال انسان را در روز قیامت بر روی ترازو قرار نمی دهند.حداقل اخلاقیات تواضع و حداقل اعمال انسانی انجام واجبات الهی و ترک محرمات است.
وی افزود: انسان بزرگی، از سن کودکی خمس 5 ریال مالش را پرداخته بود که چنین آدمی خمس مال های بیشتر خود را نیز می پردازد.

آیت الله جاودان عنوان کرد: طبقات انسانی با هم ارتباط صد درصد دارند، یعنی اگر در اعتقاد آدمی کمبود بوجود بیاید زمینه پست رفت در عمل انسان آشکار می شود.


به عنوان مثال انسانی که در اخلاقیاتش حسد نمایان است خدا را عادل نمی داند و ضعف در اخلاق ضعف در اعتقادات را بوجود می آورد.
انسانی که اعتقاد دارد دست یاری دادن به دیگران باعث افزونی مال شده و خداوند چند برابر به انسان می دهد؛اگر اعتقاد دارم خزانه خداوند تمام شدنی نیست؛ در عمل هم این اعتقاد نمایان می شود.
سستی در اعتقادات باعث نابودی اعمال می شود
آیت الله جاودان با اشاره به رابطه اعتقاد با عمل انسان ها تصریح کرد: انسانی که دست به گناه می زند، اعتقاد دارد که گناه برای او خوب است در حالی که خداوند متعال می فرماید: گناه برای انسان مخرب است.یعنی نقص در اخلاق به اعتقاد و عمل راه می یابد و وابستگی اعمال آدمی به اعتقاداتش کاملا مشخص است.
 

تنها در عالم 14 تن انسان های کامل بودند
آیت الله جاودان با اشاره به لزوم تربیت شخصیت انسانی به عنوان بهترین سرمایه روز قیامت گفت: تنها در عالم 14 تن وجود داشتند که از بدو تولدشان ساختمان شخصیت آنها کامل بود، 14 معصوم(ع) انسان های کاملی هستند که آدمی فقط با ریاضت و تلاش می تواند مثل آنها شود ولی به درجه امامت نخواهد رسید و تمام انسان ها مأمون ائمه اطهار(ع) هستند.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص رشد معنوی آدمی با تلاش و ریاضت بسیار تصریح کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: زمان صدر اسلام هفت نفر بودند که باران به برکت وجود آنها نازل می شد، البته این هفت نفر مأموم حضرت علی(ع) بودند و انسان اگر 100 هزار سال هم ریاضت بکشد به مقام امامت نمی رسد.
 

چگونه انسان می تواند عمل خود را تهذیب کرد؟
آیت الله جاودان با اشاره به طریقه دستیابی به تثبیت عمل صالح عنوان کرد: آدمی از طریق عمل می تواند اخلاقش را تهذیب کند البته در ابتدا، کار بسیار مشکل است ولی وقتی انسان این فشار را تحمل کرد به آرامشی ماندگار در زندگی دست می یابد.
همچون که وقتی انسان تصمیم می گیرد به نامحرم نگاه نکند، در ابتدا جنگ دایمی ای در درون انسان وجود دارد که تحمل این فشار، راحتی های بسیاری را به همراه دارد.و زمینه اعمال و رفتار آدمی در اخلاقیات و اعتقادات انسان مشخص می شود.


وی افزود: خداوند متعال، ملائکه مقرب و مومنان صاحب علم به یکتایی خداوند قسم می خورند؛ امام علی (ع) در پاسخ شخصی که پرسید: آیا خدایی را که عبادت می کنی به چشم خود دیده ای؟ گفتند: من خدایی را که نبینم عبادت نمی کنم.
آیت الله جاودان تصریح کرد: انسان با یقین به درجات بالای معنوی می رسد که در این راه سحرخیزی و نماز بسیار موثر است اما به شرطی آن که انسان در طول روز این فیض های الهی را که در ابتدای صبح کسب کرده به فنا ندهد.

گاهی انسان یک شب تا صبح نماز می خواند ولی به خاطر یک داد نابجا بر سر مردم همه را از دست می دهد و اگر انسان بر سر پدر و مادر خویش داد بزند گویی تمام عمرش را سوزانده است.
آیت الله جاودان خاطرنشان کرد: گریه بر اباعبدالله الحسین(ع) نیز بسیار موثر است اما به شرطی که انسان چشم های خود را در زندگی آزاد نگذاشته باشد.راه ریاضت و تحمل فشار گناه هرچه سخت تر باشد بر مقاومت ساختمان شخصیت آدمی بسیار موثر است.
پایان پیام/
 

کد خبر 312978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha