ثمره نابودی شهوات زنده‌شدن عقل است

خبرگزاری شبستان: آیت‌الله جاودان با اشاره به تأثیرات نابودی شهوات و هوای نفس در انسان گفت: هر شهوت یک نفهمی و کوری به بار می‌آورد که ثمره نابودی آن زنده‌شدن عقل است.

به گزارش خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محمدعلی جاودان، در مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین علیه السلام که شنبه 18 آبان از ساعت 18 تا 19 در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد با اشاره به درجات ایمانی مؤمنان و لزوم توجه پروردگار عالم برای زنده‌شدن قلوب گفت: ایمان در دل مؤمن یک نور مبهم است که برای رشد و رسیدن به درجات ایمانی نیازمند توجه پروردگار عالم می باشد همچنان که یک بخاری بر روی شمعک قرار دارد ایمان نیز در دل مؤمن چنین است و وقتی خدا به آن توجه کند و روی آن حساب شود آن شعله فوران می‌کند.

خداوند با نور علم، قلب را زراعت می‌کند

آیت‌الله جاودان با اشاره به زحمات مؤمن برای ارتقای ایمانی خود و روشن‌شدن قلبش عنوان کرد: هر کسی که برای دریافت نور حقیقت الهی تلاش کند خداوند او را در رفع ابهاماتش کمک کرده و دل مؤمن را به حکمت می‌گشاید و دانه علم می‌کارد و خود بر قلب مومن زراعت می‌کند تا ابهامات او برطرف شود.

در مبارزه با نفس تنها یار انسان خداست

آیت‌الله جاودان با اشاره به ویژگی محبوب‌ترین بندگان پروردگار عالم تصریح کرد: بنده‌ای که نزد خداوند محبوب است قطعا کاری انجام داده که به چشم پروردگار الهی آمده و پسندیده شده است. انسانی که شبانه‌روز در مبارزه با نفس تلاش می‌کند فقط خداوند می‌تواند او را در پیروز شدن کمک کند. انسان در هر لحظه هر کاری انجام می‌دهد در این صرافت قرار دارد که آیا این کار برای خداست یا غیر او؟ انسانی که همواره در این جنگ تلاش می‌کند تا همواره رضایت خدا را بدست آورد و پروردگار عالم نیز بر روی او حساب می‌کند از محبوب‌ترین بندگان خداست.

وی با بیان این مطلب که برای دریافت نصرت الهی چه کار باید انجام داد، تصریح کرد: در یک غذاخوردن 10 تا 100 فن شهوت قرار دارد و انسان باید همه دلبستگی‌ها را در این دنیا نابود سازد و تمام غصه او راضی‌نشدن خداوند از او باشد. هر شهوتی یک نفهمی و کوری به بار می‌آورد و انسانی که تنها غصه اش راضی‌کردن خداوند است دیگر کور نیست و هیچ اشتباهی نمی‌کند و هر کار او ثمربخش بوده و مانند کسی که نور خورشید در دستان اوست همه چیز را می‌بیند و به کار خود یقین دارد.

ثمره نابودی شهوات زنده‌شدن عقل است

آیت‌الله جاودان با اشاره به ثمرات از بین رفتن شهوات در درون انسان‌ها و احیای عقل ذاتی‌شان اظهار کرد: آدمی دارای دو عقل است، عقلی که ظاهری بوده با آن استنباط می‌کند و ریاضیات را حل می‌کند، این عقل استعداد معمولی اوست و در هنگام پیری و جوانی تغییر می‌کند اما عقل دیگر ذاتی بوده و توسط خود انسان کسب می‌شود و هر زمان که می‌گذرد روشن‌تر شده و اگر انسانی هوای نفس خود را نابود کرده باشد این عقل ذاتی زنده می‌شود.

عاقبت به خیری مزد بزرگ الهی است

آیت‌الله جاودان با بیان این مطلب که زنده‌شدن عقل منتج به عاقبت به خیری انسان می‌شود، عنوان کرد: آدمی در تمام مراحل زندگی خویش در مبارزه با نفس قرار دارد و اگر غلظت‌های خود را کنار گذاشته و ازخواب غفلت بیدار شود این آدم به عاقبت به خیری رسیده است. عاقبت به خیری خیلی قیمت دارد و انسانی که در این مقام قرار می‌گیرد به قرارگاه‌های عقل و راحت دنیا می‌رسد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از بزرگان دینی پیرامون مبارزه با نفس تصریح کرد: در یکی از مجالس عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام مداحی به ذکر مصیبت حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخت و روح مجلس را از بین برد، وقتی از او سوال کردند چرا اینچنین کردی، گفت مداح قبلی ذکر مصیبت خوبی داشت و هنگامی که من برای مداحی آماده شدم نفسم به من گفت برو و روی دست آن مداحی زیباتری کن، من برای مبارزه با نفس‌ اینچنین کردم.

آیت‌الله جاودان با اشاره به تفاوت ائمه معصومین علیه السلام  با دیگر انسان‌ها خاطرنشان کرد: امام معصوم عادل مطلق است و حق در وجودش زبانه می‌کشد و هر بخشی از ذات او فدا می‌شود، وقتی که امام حسین  علیه السلام  در صحرای کربلا قرار گرفت در کنار ادای عواطف انسانی و برادری خود بنده و تسلیم خداوند است و ذره‌ای مالکیت برای خود قایل نیست. همچنان که حضرت علی‌اصغر علیه السلام  فرزند امام حسین علیه السلام  بود و ایشان یک وظیفه عاطفی پدری داشتند و از طرفی این فرزند هدیه الهی بود و وقتی به شهادت رسید حضرت فرمودند این فرزند مال خداست و من در آن ذره‌ای مالکیت ندارم. انسان‌هایی که در راه مبارزه با نفس پیروز هستند و خداوند قلب‌شان را نورانی می‌کند در تمام عمر اینچنین هستند و خود را بنده پروردگار عالم می‌دانند لذا قرارگاه‌های دنیایی را به راحتی و با امنیت پشت سر می‌گذارند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 311562

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha